Στα 60 λεπτά αλλά... με δύο εισιτήρια: Πώς θα κυκλοφορούν οι Θεσσαλονικείς σε Μετρό και λεωφορεία
Τι ισχύει ακριβώς για τα εισιτήρια στα ΜΜΜ της συμπρωτεύουσας;
Με το άνοιγμα του μετρό Θεσσαλονίκης σε 26 ημέρες, οι επιβάτες θα απολαμβάνουν χαμηλό κόμιστρο, αν και χωρίς ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Παρά την υπερτριακονταετή αναμονή για την ολοκλήρωση του έργου, το Υπουργείο Υποδομών, η Ελληνικό Μετρό και ο ΟΣΕΘ δεν κατάφεραν να ενοποιήσουν τις δύο τεχνολογίες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο της Θεσσαλονίκης προκηρύχθηκε χωρίς συντονισμό, παρόλο που υπήρχε ήδη σε εξέλιξη διαγωνισμός κομίστρου του ΟΑΣΘ για τα λεωφορεία. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με όσα μεταφέρει το ρεπορτάζ του Έθνους, είναι η ασυμβατότητα των δύο συστημάτων.
Έτσι, οι Θεσσαλονικείς που επιθυμούν να χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις και το γεγονός ότι στην Αθήνα το ενιαίο εισιτήριο εφαρμόζεται εδώ και χρόνια, θα χρειαστεί να προμηθεύονται δύο διαφορετικούς τύπους εισιτηρίων για να χρησιμοποιούν μετρό και λεωφορεία. Ενιαία θα είναι μόνο η τιμή, που ορίζεται στα 0,60 ευρώ και για τα δύο μέσα, καθώς η τιμή του μετρό συμπαρέσυρε προς τα κάτω και αυτή των λεωφορείων. Ωστόσο, τα εισιτήρια δεν είναι συμβατά μεταξύ τους, αφού το εισιτήριο των λεωφορείων δεν μπορεί να επικυρωθεί στο μετρό και το αντίστροφο, με τις εικόνες του Μετρό πραγματικά να εντυπωσιάζουν.
Για να περιορίσει τις αντιδράσεις και να μην αποθαρρύνει το κοινό της Θεσσαλονίκης από τη χρήση των ΜΜΜ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε τη Δευτέρα μια οικονομικότερη πολιτική κομίστρου για τους επόμενους έξι μήνες, η οποία θα επανεξεταστεί με βάση τα νέα συγκοινωνιακά δεδομένα. Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια σύσκεψης με τις διοικήσεις του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ, το εισιτήριο του μετρό καθορίζεται στα 0,60 ευρώ, ενώ στην ίδια τιμή μειώνεται και το εισιτήριο για τα λεωφορεία εντός της αστικής ζώνης, που σήμερα κοστίζει 0,90 ευρώ.
Τα δεδομένα για τα νέα κόμιστρα
Το υπουργείο σε ανακοίνωσή του χαρακτηρίζει τη «νέα τιμολογιακή πολιτική» κομίστρου στη Θεσσαλονίκη ως «εξαιρετικά δελεαστική» για τους επόμενους 6 μήνες. Υπογραμμίζει την ανάγκη ολοκλήρωσης των «ελέγχων της μελλοντικής διαλειτουργικότητας» και της εξασφάλισης της λογιστικής και τεχνολογικής πληρότητας των συστημάτων. Παράλληλα, προσπαθεί να αιτιολογήσει την απουσία ενιαίου εισιτηρίου, εξηγώντας ότι η νέα πολιτική κομίστρου επιτρέπει να μην επιβαρυνθεί ο επιβάτης με ένα υψηλότερο, ενιαίο εισιτήριο στα λεωφορεία, για όσους χρησιμοποιούν μόνο ένα μέσο.
Συγκεκριμένα, με τη νέα πολιτική κομίστρου, το εισιτήριο για το μετρό διαμορφώνεται στα 0,60 ευρώ, ενώ η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων ορίζεται στα 5,80 ευρώ. Αντίστοιχα, το εισιτήριο για τα λεωφορεία, στην αστική ζώνη, μειώνεται στα 0,60 ευρώ από τα 0,90 ευρώ, και η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων για την αστική ζώνη καθορίζεται στα 5,80 ευρώ.
Το εισιτήριο για την αστική ζώνη στα λεωφορεία μειώνεται στα 0,60 ευρώ, από 0,90 ευρώ που είναι σήμερα, και η τιμή για τη δέσμη 10+1 βασικών εισιτηρίων για την ίδια ζώνη καθορίζεται στα 5,80 ευρώ. Σύμφωνα με το υπουργείο, «δημιουργείται έτσι ένα σαφές κίνητρο για τη χρήση των λεωφορείων, καθώς και για τη συνδυαστική χρήση των μέσων μεταφοράς».
Στο πλαίσιο της νέας πολιτικής κομίστρου, μειώνονται και οι τιμές των καρτών μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, όπως οι μηνιαίες, τριμηνιαίες, και ετήσιες κάρτες, τόσο για τα λεωφορεία όσο και για το Μετρό. Ενδεικτικά, η τιμή της προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών 30 ημερών για τις μετακινήσεις με λεωφορεία καθορίζεται στα 16 ευρώ, από 27 ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα. Παρομοίως, η τιμή της προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών 30 ημερών για τις μετακινήσεις με το Μετρό καθορίζεται επίσης στα 16 ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο, με την επιλογή αυτής της εξάμηνης τιμολογιακής πολιτικής επιτυγχάνεται:
- Η παροχή ευκαιριών κινητικότητας στο κατά το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό του κοινωνικού συνόλου, ιδιαίτερα στα οικονομικά πιο ευάλωτα νοικοκυριά.
- Η ανάδειξη των δημόσιων συγκοινωνιών, καθιστώντας αυτές οικονομικά προσιτές προς τους χρήστες.
- Η κάλυψη της προσβασιμότητας και την ενίσχυση της ελκυστικότητάς τους.
- Η συμβολή στην αύξηση της επιβατικής κίνησης, άρα και της εμπορικότητας του εγχειρήματος.
- Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μετακινήσεων, αποτελώντας μια αξιόπιστη και ανταγωνιστική λύση στα ΙΧ μέσα, κάνοντας χρήση οχημάτων μηδενικού ή περιορισμένου περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
- Η βελτίωση του κυκλοφοριακού της πόλης.
Το υπουργείο φιλοδοξεί ότι με το νέο σύστημα θα εμπεδωθεί από κάθε καθημερινό ή νέο δυνητικό χρήστη το σύστημα κομίστρου, θα αποτιμηθούν οι έρευνες επιβατικής κίνησης, θα υπάρξει προετοιμασία του συστήματος για την έναρξη λειτουργίας της επέκτασης προς την Καλαμαριά, μέχρι το τέλος του 2025, θα στραφούν οι πολίτες προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με δεδομένη και την περίοδο κατασκευής του flyover.
Η ασφάλεια και η αλλαγή της συγκοινωνίας στη συμπρωτεύουσα
Σχετικά με την ασφάλεια λειτουργίας του μετρό, ο κ. Σταικούρας δήλωσε ότι οι δοκιμές των συστημάτων ξεκίνησαν σε χειροκίνητη λειτουργία το καλοκαίρι του 2021, ενώ η αυτόματη λειτουργία των συρμών ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2022 και θα ολοκληρωθούν πλήρως τις επόμενες εβδομάδες. Παράλληλα, ο Ανάδοχος Λειτουργίας και Συντήρησης έχει ξεκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία από τις αρχές Σεπτεμβρίου και κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου θα εκτελεί αποκλειστικά την τελική φάση προσομοίωσης της εμπορικής λειτουργίας καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Επιπλέον, τόσο η ασφάλεια του συστήματος και των τρένων όσο και η επάρκεια της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης, μαζί με τις διαδικασίες της και το πρόγραμμα εκπαίδευσης του προσωπικού, είναι υπό αξιολόγηση από διεθνή ανεξάρτητο αξιολογητή ασφαλείας, ο οποίος θα προχωρήσει στην πιστοποίησή τους.
«Συνεπώς, όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται, σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις», τόνισε.
Όπως υπενθύμισε ο κ. Σταϊκούρας, στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν ήδη 110 ηλεκτρικά λεωφορεία από τον περασμένο Μάιο, ενώ 54 λεωφορεία αντικατέστησαν, τον τελευταίο χρόνο, γηραιότερο στόλο.
Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2025, μετά και την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, 159 νεότερα και πιο σύγχρονα λεωφορεία θα αντικαταστήσουν παλαιότερα, εκ των οποίων τα 41 που θα είναι καινούργια, από εφέτος.
Το αποτέλεσμα θα είναι, μέχρι το τέλος του 2024, το 50% των λεωφορείων του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα.
Παράλληλα ενισχύθηκε ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης με την πρόσληψη 190 οδηγών που είχε ως αποτέλεσμα σήμερα, να κυκλοφορούν 300 λεωφορεία, έναντι 260 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον υπουργό, έχει αρχίσει να αποδίδει απτά αποτελέσματα η προσπάθεια περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής. Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι από σήμερα, το σώμα των ελεγκτών ενισχύεται και αποτελείται, πλέον, από 130 άτομα.