Κυριακή, 08 Δεκεμβρίου 2024

Προαστιακός: Χωρίς χρηματοδότηση και τηλεδιοίκηση από Λιόσια μέχρι Κιάτο έως τον Απρίλη του 2028

Ποιές είναι οι αιτίες των έλλειψεων των συστημάτων στο συγκεκριμένο τμήμα

12 Μαρτίου 2024 09:59
Προαστιακός: Χωρίς χρηματοδότηση και τηλεδιοίκηση από Λιόσια μέχρι Κιάτο έως τον Απρίλη του 2028
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Χωρίς σύγχρονα συστηματα ασφαλείας και κυκλοφορίας θα παραμείνει η διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κιάτο) έως το 2028.

Με αυτό να έχει ως αποτέλεσμα η κίνηση στο τμήμα αυτό, στο οποίο υπήρξαν αρκετά ζητήματα αστοχιών και υπερβάσεων και το τελευταίο διάστημα να συνεχίσει να εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την πιστή συμμόρφωση στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.

Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Ψυχογιού σχετικά με την έλλειψη σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε ένα σημαντικό τμήμα και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και ενώ πρόσφατα ενδεχόμενα ατυχήματα αποφεύχθηκαν χάρη στη λειτουργία αυτών των συστημάτων.

Πού οφείλεται η έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα

Η ίδια απέδωσε την έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα της Γραμμής του Προαστιακού σε ζητήματα, τα οποία οφείλονται διαχρονικά σε διαρκείς παραβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και εξωγενείς παράγοντες, αναφερόμενη στους βανδαλισμούς που κατέστησαν ανενεργά και παντελώς απαξιωμένα τα συστήματα που είχαν εγκατασταθεί.

Κάνοντας μια αναδρομή στο ιστορικό της γραμμής, τόνισε ότι τα συστήματα σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών είχαν εγκατασταθεί στα τέλη του 2007 όταν εκδόθηκε η βεβαίωση περαίωσης του έργου.

Ακολούθησε δικαστική διένεξη και η οριστική παραλαβή κρίθηκε ότι συντελέστηκε αυτοδίκαια από τις 6/2/2011 με την 14/2015 Απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

Ωστόσο «από το 2009 ξεκίνησαν και συνεχίστηκαν τα επόμενα χρόνια κλοπές και βανδαλισμοί από παραβατικά άτομα τα οποία συνέχισαν τις εγκληματικές τους πράξεις στις εγκαταστάσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των σηράγγων, στον εξοπλισμό γραμμής σε καλώδια, ερμάρια, ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά και στα εγκατεστημένα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης ETCS, καθώς και σε άλλα υποσυστήματα, με αποτέλεσμα τα συστήματα αυτά να τίθενται σταδιακά εκτός λειτουργίας και εν τέλει να απαξιωθούν τελείως, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ και η κοινοπραξία που εκτέλεσε το έργο βρίσκονται σε δικαστική διένεξη.

Από το 2015 έως σήμερα το έργο δεν έχει μεταφερθεί στον ΟΣΕ με σχετικό πρωτόκολλο».

Από την πλευρά του ο κ. Ψυχογιός κάλεσε το υπουργείο να λάβει άμεσα μέτρα σε δύο επίπεδα:

Πρώτον, στην άμεση στήριξη του σιδηροδρόμου σε υποδομές, προσωπικό και μέσα και στους κανονισμούς λειτουργίας.

Και δεύτερον, στις απαραίτητες κινήσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να εκτελούνται με ασφάλεια τα σιδηροδρομικά δρομολογια κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου έως την ολοκλήρωση των έργων δεδομένου ότι υπάρχει δυσκολία να αντιμετωπιστεί ακόμα και το υπαρκτό πρόβλημα των κλοπών καθώς «τα αστυνομικά τμήματα της Κορινθίας έχουν λιγότερο προσωπικό από το 2019 σήμερα», όπως ανέφερε.

Με τήρηση του κανονισμού και χαμηλές ταχύτητες η κυκλοφορία


Ο κ. Ψυχογιός αναφέρθηκε στην υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση του σιδηροδρόμου, τονίζοντας πως «η ασφάλεια στο Άνω Λιόσια - Κιάτο είναι ότι μόλις φτάσει το τρένο στην Κόρινθο υπάρχει μια επικοινωνία ότι αφίχθη στην Κόρινθο για να ξεκινήσει το επόμενο».

Οσον αφορά τη μεταβατική περίοδο έως την ολοκλήρωση των έργων, η υφυπουργός Μεταφορών παρέπεμψε κυρίως στην πιστή συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης που περιλαμβανει διατάξεις που αφορούν στην κυκλοφορία τμημάτων διπλής γραμμής χωρίς εξοπλισμό ηλεκτρικής σηματοδότησης και ασφάλεια.

Προσέθεσε ότι οι ταχύτητες των αμαξοστοιχιών είναι μειωμένες στα 120 χιλιόμετρα την ώρα, παρότι η γραμμή επιτρέπει έως και 160 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ επίσης οι αλλαγές τροχιάς σε όλο το μήκος του δικτύου, που δεν καλύπτεται από σηματοδότηση ή τηλεδιοίκηση, είναι κλειδωμένες στην ευθεία, αποκλείοντας έτσι την αλλαγή τροχιάς οποιουδήποτε συρμού.

«Η κυκλοφορία επί διπλής γραμμής είναι ομοιόμορφη με ελαφρές αυτοκινητάμαξες και ρυθμική δρομολόγηση, που είναι εύκολη στη ρύθμισή της, καθότι κανένας συρμός δεν εισέρχεται στο τμήμα αυτό, εάν προηγουμένως οι δύο τηλεδιοικήσεις που ελέγχουν τους εκατέρωθεν σταθμούς δώσουν τη σχετική άδεια αναχώρησης. Καμία εργασία που να απαιτεί κίνηση σε μονή γραμμή δεν εκτελείται σε ώρες κυκλοφορίας. Πέραν αυτών, εφαρμόζονται όλες οι προβλέψεις του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας».

Υπογράμμισε επίσης ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έχει προγραμματίσει τη σχετική της εποπτική δραστηριότητα που αφορά στην ασφαλή διαχείριση της κυκλοφορίας από τον διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ στο εν λόγω τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το απόλυτο χάος στους ελληνικούς σιδηροδρόμους: Προαστιακός παραβίασε ξανά κόκκινο σηματοδότη

Σε αναβρασμό βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τις ειδήσεις για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη από τρένα να διαδέχονται η μία την άλλη.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», οι παραβιάσεις κόκκινων σηματοδοτών από τρένα της Hellenic Train καθώς και τα περιστατικά ακινητοποίησης και πολύωρων καθυστερήσεων αμαξοστοιχιών της ιταλικής εταιρείας, εξαιτίας των συχνών τεχνικών προβλημάτων, έχουν λάβει μορφή επικίνδυνης χιονοστιβάδας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου (9/3) καταγράφηκε και νέα παραβίαση κόκκινου σηματοδότη από την αμαξοστοιχία 2235 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αεροδρόμιο – Άνω Λιόσια, σημαίνοντας συναγερμό σε υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ και Hellenic Train.

«Η κουλτούρα ασφαλείας που υπήρχε παλαιότερα στον σιδηρόδρομο έχει αρχίσει να φθίνει επικίνδυνα», διαπιστώνουν έμπειρα στελέχη, με αποτέλεσμα, όπως τονίζουν, «τα περιστατικά που αφορούν παραβιάσεις της ασφαλούς κυκλοφορίας και πιστής τήρησης των αντίστοιχων κανόνων να αυξάνονται».

Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι οι παραβιάσεις των κόκκινων σηματοδοτών, οι οποίες παλαιότερα οδηγούσαν σε βαριές ποινές -ακόμα και σε απολύσεις μηαχανοδηγών- σήμερα απλώς καταγράφονται!

Πέραν της άκρως επικίνδυνης παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη από την αμαξοστοιχία 1313 στις 23 Δεκεμβρίου 2023 στον σταθμό Αχαρνών, η οποία λίγο έλειψε να οδηγήσει σε... νέα Τέμπη, έχουν καταγραφεί και άλλα περιστατικά παραβίασης κόκκινων σηματοδοτών, για τα οποία έχουν συνταχθεί πορίσματα και έχουν επιβληθεί πειθαρχικές ποινές.

Στα σοβαρά περιστατικά παραβίασης ερυθρού σηματοδότη συγκαταλέγεται και αυτό που σημειώθηκε στις 31 Ιανουαρίου 2024 στον σταθμό του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η αμαξοστοιχία 1203 κινούμενη από την αποβάθρα των αφίξεων προς την αποβάθρα των αναχωρήσεων πέρασε από την αιχμή 102, χωρίς αυτή να είναι ορθά διευθετημένη, με αποτέλεσμα να της προκαλέσει ζημιά. Για το περιστατικό αυτό γίνεται έρευνα και θα ακολουθήσει πόρισμα.

Ακόμη ένα σοβαρό περιστατικό είχε καταγραφεί στις 26 Οκτωβρίου 2023 και ώρα 11.16 στον σταθμό ΤΧΙ Θεσσαλονίκης.

Η αμαξοστοιχία 93732 (ETR, που εκτελούσε δοκιμαστικό δρομολόγιο) ερχόμενη από τον σταθμό της Σίνδου και κινούμενη στη γραμμή καθόδου προς τον σταθμό ΤΧ2 παραβίασε το κόκκινο φωτόσημο εισόδου του σταθμού ΤΧ1, χωρίς να σταματήσει!

Μάλιστα, δεν ακολούθησε καν τις απαραίτητες ενέργειες όπως όφειλε (αίτηση γραμμής, τηλεγράφημα για υπέρβαση των σημάτων κ.λπ.), παραβιάζοντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας (άρθρο 98).

 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share