Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024

Τραγωδία στα Τέμπη: Μνημείο αδιαφορίας κυβέρνησης και Δημοσίου για τις ζωές των πολιτών - Η ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση, τα αμαρτήματα ΟΣΕ-ΡΑΣ και οι... κοπάνες του σταθμάρχη

Το μεγαλείο του ελληνικού κράτους που όλοι γνωρίζαμε αλλά αυτή την φορά στοίχισε τραγικά...

19 Μαρτίου 2023 08:32
Τραγωδία στα Τέμπη: Μνημείο αδιαφορίας κυβέρνησης και Δημοσίου για τις ζωές των πολιτών - Η ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση, τα αμαρτήματα ΟΣΕ-ΡΑΣ και οι... κοπάνες του σταθμάρχη
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η τραγωδία των Τεμπών έχει «βυθίσει» από τις 29 Φεβρουαρίου την χώρα μας σε πένθος, σε μια υπόθεση που αφορά τη συγκλονιστική αδιαφορία των θεσμών, αλλά κι ενός «βαθέος» κράτους που υπάρχει στο Δημόσιο, για την ασφάλεια των πολιτών, αν και την ίδια ώρα φαίνεται πως ο σιδηρόδρομος αναμένεται άμεσα να λειτουργήσει ξανά.

Από τη μία, επιμένει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δια στόματος του υπουργού Επικρατείας αρμόδιου για τις μεταφορές, Γιώργου Γεραπετρίτη για την ύπαρξη συστήματος τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Την ίδια ώρα έγγραφα, σιδηροδρομικοί, αλλά και η ίδια η δήλωση δικτύου από τον ΟΣΕ για το 2023, η οποία υποβάλλεται κάθε Ιανουάριο -και κατά συνέπεια για φέτος υποβλήθηκε μετά την λεγόμενη παράδοση του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης κατά τον κ. Γεραπετρίτη τον Νοέμβριο του 2022-, είναι ξεκάθαρη.

Συγκεκριμένα αναφέρει για τη Λάρισα ότι διαθέτει σηματοδότηση, αλλά όχι Κεντρική Διαχείριση Κυκλοφορίας, δηλαδή τηλεδιοίκηση. Υπενθυμίζεται ότι οι σιδηροδρομικοί διαχωρίζουν πλήρως την τηλεδιοίκηση από το τοπικό σύστημα χειρισμού, που πράγματι λειτουργεί στη Λάρισα και δίνει τη δυνατότητα αυτόματης χάραξης πορείας.

Ο υπουργός Επικρατείας αμέσως μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων ανέφερε πως «όπως έχω επανειλημμένως τονίσει και ενώπιον της Βουλής της αρμόδιας διαρκούς κοινοβουλευτικής επιτροπής και σε συνέντευξη την οποία παραχώρησα, το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Η τοπική τηλεδιοίκησης στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμα και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις».

Προσέθεσε ότι το Κέντρο Ελέγχου της Λάρισας «αφορά περίπου 8,5 χιλιόμετρα της διαδρομής. Είναι λειτουργικός πίνακας, τον οποίο και εγώ ο ίδιος σε αυτοψία είδα και χρησιμοποίησα. Λειτουργεί και θα μπορούσε και λειτουργούσε και την κρίσιμη νύχτα». Ο ίδιος μάλιστα είχε καταθέσει και στα πρακτικά της Βουλής το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής προς χρήση της σηματοδότησης του τμήματος ΕΘΑ Ορφανών – Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας, μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ – ΟΣΕ, το οποίο υπεγράφη την 1η Νοεμβρίου 2022.

Το κατατεθέν έγγραφο αναφέρεται ξεκάθαρα στη σηματοδότηση και είναι μόνο η πρώτη σελίδα του σχετικού πρωτοκόλλου, στην οποία αναγράφεται το θέμα χωρίς όμως να υπάρχουν οι επομενες.

Στις επόμενες, τις οποίες έχει εξασφαλίσει το «Εθνος» αναφορικά με τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας σημειώνεται πως «παρέχονται όλες οι σηματοτεχνικές διαδρομές εκτός των διαδρομών από τα φωτοσήματα εξόδου (ΛΑΡ 11, ΛΑΡ 13, ΛΑΡ 15) προς βορρά (προς Εμπορικό Λάρισας) λόγω προσωρινής απουσίας των σηματοτεχνικών πληροφοριών με τον Σ.Σ. Εμπορικού Λάρισας. Οι εργασίες αυτές θα ολοκληρωθούν στο εγγύς μέλλον.

Τα φωτοσήματα ΛΑΡ 11, ΛΑΡ13, ΛΑΡ15 θα παραμείνουν κλειστά (ερυθρό) και η κυκλοφορία μεταξύ Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Εμπορικού Λάρισας θα διεξάγεται σύμφωνα με τον Κανονισμό Κινήσεως – Μέρος Β΄».

Στις παρατηρήσεις προτείνεται επίσης η λειτουργία μίας δοκιμαστικής περιόδου: «Με την γενόμενη Δ.Π.Χ. παραδίδονται τα απαραίτητα έγγραφα ασφαλείας Safety Case and Independent Safety Assesment. Προτείνεται η θέση σε δοκιμαστική λειτουργία του τμήματος με βάση διαδικασία που θα ορίσει ο ΟΣΕ. Στη δοκιμαστική αυτή περίοδο, η ορθή θέση και δέσμευση των αλλαγών τροχιάς, που έχουν διευθετηθεί μέσω χάραξης διαδρομής ή ανεξάρτητα από τον τοπικό πίνακα, θα πρέπει να επιβεβαιώνεται επί τόπου από το προσωπικό του ΟΣΕ».

Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου ορίζεται ότι θα παραμείνουν οι ακυρωτικοί σταυροί Αγ. Ανδρέα (Χ), ώστε οι ενδείξεις τους να μη λαμβάνονται υπόψη. Οι ακυρωτικοί σταυροί θα αφαιρεθούν μετά τη λήξη της δοκιμαστικής λειτουργίας. Επίσης, οι εν υπηρεσία σταθμάρχες θα πρέπει να καταγράφουν σε ειδικό βιβλίο τυχόν ανωμαλίες και βλάβες της σηματοδότησης και τις παρατηρήσεις του από τη χρήση του συστήματος, καθώς και τυχόν παρατηρήσεις των μηχανοδηγών, παρέχοντας πληροφορίες για τον τύπο της βλάβης και τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούσαν τη χρονική στιγμή της επέλευσης της βλάβης.

Παράλληλα προτείνει και την αντικατάσταση λόγω παλαιότητας του πίνακα χειρισμών: «Λόγω παλαιότητας και χρήσης του πίνακα χειρισμών του Σ.Σ. Λάρισας, προτείνεται από τον ΟΣΕ η αντικατάστασή του με νέο μωσαικό τύπου, εάν αυτό είναι δυνατόν μεσω της υπ΄αρ. 717/2014 σύμβασης».

Δύο ημέρες αργότερα, στις 3 Νοεμβρίου 2022, η Διεύθυνση Κυκλοφορίας του ΟΣΕ ενημερώνει με εσωτερικό έγγραφό της ότι το σύστημα των σηματοδοτικών εγκαταστάσεων θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία από τις 8 Νοεμβρίου και για μία εβδομάδα, δηλαδή έως τις 15 Νοεμβρίου 2022.

Σε κανένα από τα δύο έγγραφα, ούτε στο πρωτόκολλο παραλαβής ούτε στο εσωτερικό έγγραφο του ΟΣΕ δε γίνεται λόγος για σύστημα τηλεδιοίκησης καθώς είναι σαφές πως το λεγόμενο σύστημα «τοπικού χειρισμού» που δίνει τη δυνατότητα χάραξης πορείας και «βλέπει» το σταθμό για περίπου 8,5 χλμ (3 πριν και 5,5 μετά), καμία σχέση δεν έχει με την τηλεδιοίκηση.

Από το έγγραφο του ΟΣΕ μάλιστα προκύπτει ότι ακόμα και μετά τη δοκιμαστική λειτουργία, από τις 15 Νοεμβρίου 2022 και στο εξής, «σηματοτεχνικές διαδρομές με αφετηρία τα τρία συγκεκριμένα φωτοσήματα προς Εμπορικό Σταθμό Λάρισας δεν μπορούν να χαραχθούν. Για την αναχώρηση προς Θεσσαλονίκη οι αλλαγές θα μετακινούνται με βεβιασμένο χειρισμό μέσω κλειθροδιακόπτη επί του πίνακα».

Για το λόγο αυτό άλλωστε ο ΟΣΕ συστήνει ιδιαίτερη προσοχή στους σταθμάρχες: «Στις περιπτώσεις (βλ. 2γ και 2δ (σ.σ. η τελευταία αφορά το σταθμό Λάρισας) όπου οι σταθμάρχες αναγκάζονται να μεταθέτουν τις αλλαγές με τον κλειθροδιακόπτη κάθε αλλαγής χωριστά, απαιτείται η ιδιαίτερη προσοχή τους κατά τη διεξαγωγή αυτής της διαδικασίας», σημειώνεται.

Επιπλέον και χωρίς αυτά τα έγγραφα, αδιάσειστη απόδειξη της μη λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα αποτελεί η ίδια η δήλωση δικτύου που υποχρεούται να κάνει ο ΟΣΕ ετησίως και είναι διεθνής υποχρέωση. Αυτή υποβάλλεται στην αρχή κάθε χρονιάς. Κατά συνέπεια υποβλήθηκε το 2023 άρα μετά την παράδοση της σηματοδότησης τον Νοέμβριο.

Στη δήλωση αυτή ο ΟΣΕ σημειώνει τα εξής: «Κεντρική διαχείριση κυκλοφορίας («τηλεδιοίκηση») στο εθνικό δίκτυο γίνεται από τους Κεντρικούς Χειριστές (ΚΧ), οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ). Ο ΟΣΕ διαθέτει Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Κόρινθο (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), Αθήνα (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), ΣΚΑ («Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών»), Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας)».

Παράλληλα στο παράρτημα 2 της ίδιας δήλωσης ο μοναδικός σταθμός μεταξύ Παρνασσού και Τεμπών που σημειώνεται με σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας είναι αυτός στο Λιανοκλάδι και κανένας άλλος. Η Λάρισα (με τον αριθμό 66 στον πίνακα) φαίνεται ότι δεν έχει τηλεδιοίκηση, ενώ αντίθετα είναι σαφές πως διαθέτει σύστημα σηματοδότησης Φ.Η.Σ. (Φωτεινή Ηλεκτρική Σηματοδότηση).

Για το λόγο αυτό και ο ΟΣΕ στην ανακοίνωσή του της 6ης Μαρτίου δεν κάνει καμία αναφορά σε τηλεδιοίκηση επισημαίνοντας ότι μετά την καταστροφή της πυρκαγιάς του Ιουλίου του 2019: «Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στο Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας».

Αλλά ακόμα και το σύστημα της σηματοδότησης φαίνεται ότι διένυε την περίοδο καταγραφής προβλημάτων του πρώτου διαστήματος εφαρμογής. Ετσι, ο ΟΣΕ με έγγραφό του με ημερομηνία 3 Φεβρουαρίου 2023 επισημαίνει στις αρμόδιες Διευθύνσεις αλλά και στο λειτουργό του σιδηροδρόμου ότι προκειμένου να γίνεται συστηματική καταγραφή των τυχόν ανωμαλιών και στη συνέχεια πλήρης αξιολόγησή τους από τις Υπηρεσίες Σηματοδότησης, ώστε να διαπιστώνονται οι αιτίες που τις προκαλούν οι σταθμοί Λάρισας και Παλαιοφάρσαλου οφείλουν να καταγράφουν για ένα μήνα (06.02. έως και 05.03.2023) σε απλό φύλλο χαρτιού τον συνολικό αριθμό των Υποδ. 1001 που επέδωσαν στις αμαξοστοιχίες για υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος καθώς και το σήμα, το οποίο αφορούσαν.

Επίσης συστήνει στους σταθμάρχες κατά την αναχώρηση των αμαξοστοιχιών από τους δύο συγκεκριμένους σταθμούς να υπενθυμίζουν προφορικά στους μηχανοδηγούς την υποχρέωση να ανακοινώνουν τυχόν ασυνήθιστες ενδείξεις.

Να σημειωθεί ότι η ύπαρξη και παραδοχή σφαλμάτων και στο σύστημα σηματοδότησης προκύπτει και από άλλο έγγραφο του ΟΣΕ με ημερομηνία 15 Μαρτίου 2023, με το οποίο εγκρίνεται αίτημα της ΕΡΓΟΣΕ για επέκταση των εργασιών της σύμβασης 717/14.

Με το έγγραφο μάλιστα καλούνται οι σταθμοί Παλαιοφαρσάλου, Λάρισας, Νέων Πόρων και Λιτοχώρου να ενημερώνουν τις διερχόμενες αμαξοστοιχίες να μη λαμβάνουν υπόψη τις ενδείξεις των φωτοσημάτων του εκάστοτε σταθμού, στον οποίο θα εκτελούνται οι εργασίες.

Ποιοι από ΟΣΕ και ΡΑΣ μπαίνουν στο μικροσκόπιο

Στο «στόχαστρο» του εφέτη ειδικού ανακριτή Σωτήρη Μπαϊκάμη, συνεπικουρούμενου από την αναπληρώτρια της υπόθεσης, Σοφία Λυμπεριάδου, αναμένεται να μπουν τις προσεχείς ημέρες ανώτερα υπηρεσιακά στελέχη του ΟΣΕ, που ευθύνονται για την τοποθέτηση ενός άπειρου υπαλλήλου, όπως ήταν ο Βασίλης Σαμαράς, σε ένα τόσο κομβικό και με βαριές ευθύνες πόστο, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».

Ο δικαστικός λειτουργός, έχοντας στα χέρια του και τα πρώτα συμπεράσματα των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων, αναμένεται το επόμενο διάστημα να στρέψει τον προβολέα της έρευνας όχι μόνο σε τυχόν ευθύνες ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ αλλά και σε ευθύνες στελεχών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που είχε και την αρμοδιότητα της διατήρησης ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ηδη ο Δ.Ν., επιθεωρητής που θα απολογηθεί την ερχόμενη εβδομάδα, ο οποίος εμφανίστηκε αυτοβούλως στις 3 Μαρτίου 2023 ενώπιον της πρώτης ανακρίτριας που χειρίστηκε την υπόθεση, στην κατάθεσή του άφησε αιχμές για στελέχη του ΟΣΕ και της ΡΑΣ υπογραμμίζοντας πως ο Βασίλης Σαμαράς «από 1-2-2023 ανέλαβε κανονικά καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων».

Ο ίδιος στη συγκεκριμένη κατάθεση είχε επισημάνει πως το πρόγραμμα των σταθμαρχών του μήνα Φεβρουαρίου προγραμματίστηκε από 25 έως 27 Ιανουαρίου και «στάλθηκε στη διεύθυνση κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό». Οπως εξηγεί, «ο ΟΣΕ τον Ιούλιο του 2022 προσέλαβε 80 σταθμάρχες, οι οποίοι από 2-8-2022 μέχρι και 23-10-2022 εκπαιδεύτηκαν θεωρητικά, και 14 σταθμάρχες (13 προσλήφθηκαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών και ένας, ο Σαμαράς Βασίλειος, που επέστρεψε από μετάταξη και ορίστηκε σταθμάρχης από το γραφείο προσωπικού) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα».

Κατά τον επιθεωρητή, μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2023 οι σταθμάρχες έκαναν πρακτική εκπαίδευση, ενώ ο μοιραίος σταθμάρχης εκπαιδεύτηκε, κυρίως, στον σταθμό της Λάρισας και τους γύρω περιφερειακούς σταθμούς. «Πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ότι είναι ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα σε σταθμάρχες). Από 1-2-2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του…».

Πάντως, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Μπαϊκάμης έχει ήδη μελετήσει τη δικογραφία που του παραδόθηκε από την πρωτοδίκη ανακρίτρια που χειρίστηκε την υπόθεση πριν από την απόφαση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας για να αναβάθμιση και ανάθεση του φακέλου σε εμπειρότερο ανακριτή υψηλότερου βαθμού. Ο πρώτος κύκλος της δικαστικής έρευνας ενδέχεται να «κλείσει» μετά τις απολογίες των τριών ακόμη προσώπων εις βάρος των οποίων έχει ασκηθεί δίωξη και την Παρασκευή εμφανίστηκαν ενώπιον του εφέτη ανακριτή για να λάβουν προθεσμία. Πρόκειται για τον επιθεωρητή Δ.Ν., προϊστάμενο του Βασίλη Σαμαρά και υπεύθυνο για τις βάρδιες, αλλά και τους δύο απογευματινούς σταθμάρχες, που φέρονται να εγκατέλειψαν τη θέση τους πριν από την ολοκλήρωση της βάρδιας τους, αφήνοντας μόνο του τον ελάχιστων ημερών συνάδελφό τους, και μάλιστα σε κρίσιμη στιγμή, όταν από τον σταθμό της Λάρισας διέρχονται από τις 22.00 έως τις 23.00 επτά τρένα.

Τα τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν τις ίδιες κατηγορίες με τον Βασίλη Σαμαρά, που έχει ήδη κριθεί προφυλακιστέος, και συγκεκριμένα αντιμετωπίζουν το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροήν και της σωματικής βλάβης επίσης κατά συρροήν.

«Προέκυψε ότι ο Δ.Ν., προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας της Υπηρεσίας Υποστήριξης Κυκλοφορίας Κεντρικής και Νοτίου Ελλάδας της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας και Διαχείρισης Χωρητικότητας, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατανομή βαρδιών του προσωπικού κυκλοφορίας, ήτοι κατήρτιζε το πρόγραμμα των υπηρεσιών των εκτελούντων υπηρεσία στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας σταθμαρχών, όρισε ως μόνο σταθμάρχη υπηρεσίας νυχτερινής βάρδιας της 28ης.02.2023, εκτελών υπηρεσία από ώρα 22.00 μ.μ. έως ώρα 07.00 π.μ., τον Βασίλειο Σαμαρά, ο οποίος είχε μεταταχθεί στον ΟΣΕ με απόφαση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και, μετά την ολοκλήρωση εξάμηνης θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, είχε αναλάβει καθήκοντα σταθμάρχη μόλις την 26.01.2023, μη έχων εισέτι την προσήκουσα εμπειρία περί τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ, διαρκούσης της νυχτερινής βάρδιας, επέκειτο η διαχείριση της κυκλοφορίας άφιξη – αναχώρηση από σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας 9 αμαξοστοιχιών…», αναφέρεται στο έγγραφο της ανακρίτριας προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας με το οποίο ζητήθηκε η άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος του επιθεωρητή.

Σχετικά με τους δύο σταθμάρχες στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται πως «ο Κ.Π. και ο Π.Χ., οι οποίοι εκτελούσαν υπηρεσία σταθμάρχη απογευματινής βάρδιας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, την 28.02.2023, από ώρα 14.00 μ.μ. έως ώρα 23.00 μ.μ., αποχώρησαν από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας προ της λήξεως του ωραρίου εργασίας τους και συγκεκριμένα περί ώρα 22.30 μ.μ.…, ενώ κατά τον χρόνο αποχωρήσεώς τους έως το πέρας του ωραρίου εργασίας τους επέκειτο στον Σ.Σ. Λάρισας η άφιξη της αμαξοστοιχίας IC 62 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), η οποία έπρεπε να αφιχθεί ώρα 22.09 μ.μ. και δεν είχε εισέτι αφιχθεί λόγω καθυστέρησης, της αμαξοστοιχίας 2597 (προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα), η οποία έπρεπε να έχει αφιχθεί ώρα 22.20 μ.μ. και δεν είχε εισέτι αφιχθεί λόγω καθυστέρησης, της αμαξοστοιχίας 1564 (Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα), η οποία αναμενόταν να αφιχθεί ώρα 22.32 μ.μ. και η αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 2598 (προαστιακός Λάρισα – Θεσσαλονίκη), η οποία αναμενόταν να αναχωρήσει ώρα 22.54 μ.μ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας…».

Εξονυχιστικός και σε βάθος έλεγχος, παράλληλα, διεξάγεται ήδη σε δύο επίπεδα τόσο από τον Αρειο Πάγο όσο και από την Αρχή για το Ξέπλυμα «Μαύρου» Χρήματος, που έχουν ανασύρει φακέλους σε βάθος 15ετίας.

Την περασμένη εβδομάδα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε από τον διοικητή του ΟΣΕ να του σταλούν όλοι οι φάκελοι που αφορούν σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας δεκαπενταετίας προκειμένου να διαπιστωθεί το πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν αυτά, πόσα θύματα είχαν και πού οδήγησε η αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.

Η αποστολή των φακέλων ζητήθηκε από τον Ισίδωρο Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές ή εάν εκτός από εκείνους που διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν υπήρχαν και άλλα πρόσωπα στα οποία δεν «έφτασαν» οι έρευνες, οπότε και πρέπει να επαναξιολογηθούν.

Την ίδια ώρα, η Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες κάνει «φύλλο και φτερό» τους λογαριασμούς και όχι μόνο προσώπων που υπηρέτησαν σε θέσεις ευθύνης στον ΟΣΕ και τις θυγατρικές του, ΕΡΓΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και στην HELLENIC TRAIN, τις περιόδους που υπογράφηκαν οι επίμαχες συμβάσεις για το σιδηροδρομικό δίκτυο. Τη σχετική εντολή για τη διεξαγωγή της έρευνας σε βάθος επίσης δεκαπενταετίας έδωσε ο επικεφαλής της Αρχής, Χαράλαμπος Βουρλιώτης.

Στο… μικροσκόπιο της Αρχής για το Ξέπλυμα βρίσκονται όλες οι συμβάσεις που συνήφθησαν, ενώ εξετάζονται και τυχόν ευθύνες εργολάβων που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα «ξετιναχτούν» και όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί των υψηλόβαθμων στελεχών αλλά και τα περιουσιακά τους στοιχεία προκειμένου να διακριβωθεί εάν αυτά αποκτήθηκαν με νόμιμο τρόπο ή εάν αποτελούν προϊόν δωροδοκίας. Σε περίπτωση που προκύψουν ενδείξεις για την τέλεση αξιόποινων πράξεων, όπως η δωροδοκία ή η νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, το σχετικό πόρισμα θα διαβιβαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα, που θα κληθεί να αξιολογήσει τα ευρήματα για να καθορίσει τα επόμενα βήματα.

Στον «πάγο» βρίσκονται προσωρινά και οι έλεγχοι τεσσάρων συμβάσεων που υπογράφηκαν από το 2005 έως το 2015 με αντικείμενο έργα εκσυγχρονισμού σε τμήματα του δικτύου που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Η Οικονομική Εισαγγελία, που με παρέμβαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου άνοιξε τις σχετικές προκαταρκτικές έρευνες για τυχόν ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσα Αρχή, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών, ερευνά το ενδεχόμενο να πρέπει να ανατεθούν και αυτές στον Ευρωπαίο εισαγγελέα.

Πρόκειται για μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται με εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος, δύο συμβάσεις του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα και το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, αλλά και μία του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS για το κομμάτι Πειραιάς – Αθήνα. Βασικό ερευνώμενο αδίκημα στην εκτέλεση των συγκεκριμένων συμβάσεων είναι η απιστία και η ηθική αυτουργία στην ίδια πράξη, που ενδεχομένως προκύπτει από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις παρατάσεις και όσες κινήσεις οδήγησαν στη μη ολοκλήρωση των έργων. Ωστόσο, αυτήν τη στιγμή ερευνάται το εάν για την εκτέλεσή τους χρηματοδοτήθηκαν και από ευρωπαϊκά κονδύλια, περίπτωση κατά την οποία θα πρέπει να διαβιβαστούν στον Ευρωπαίο εισαγγελέα.

Στα χέρια του τελευταίου, βρίσκεται ήδη η σύμβαση 717/2014, που ανασύρθηκε από το αρχείο στο οποίο οδηγήθηκε από την εισαγγελέα Εφετών -υπηρετεί στην Οικονομική Εισαγγελία- Αθανασία Βλάχου, που είχε ερευνήσει την υπόθεση των καταγγελιών που αφορούσαν σε ζημιά του Δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων.

Το 2021 δεν είχε προκύψει ότι το Δημόσιο υπέστη ζημιά και η υπόθεση μπήκε στο αρχείο, αλλά το 2022, έπειτα από την ανάδειξη νέων στοιχείων, η υπόθεση ανασύρθηκε και βρίσκεται πλέον στα χέρια του Ευρωπαίου εισαγγελέα που εξετάζει τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.

Η... εκπαίδευση του σταθμάρχη

Νέα στοιχεία ήρθαν στη δημοσιότητα που δείχνουν την ελλιπή και ανεπαρκή εκπαίδευση του 59χρονου σταθμάρχη της Λάρισας και άλλων συναδέλφων του, την οποία διαπίστωσε η ΡΑΣ, μετά όμως την τραγωδία στα Τέμπη όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.

Ο πρώτος κύκλος περιλάμβανε θεωρητική εκπαίδευση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και κράτησε 534 ημέρες. Σύμφωνα με τον έλεγχο που διενεργήθηκε, δεν εντοπίζεται κάποιο πρόβλημα.

Ο δεύτερος κύκλος περιλαμβάνει 177 ώρες θεωρητικής εξάσκησης και επιπλέον 75 ημέρες πρακτικής εξάσκησης.

Σύμφωνα με τον πρώτο έλεγχο, διαπιστώθηκε ότι κανένας από τους εκπαιδευόμενους, μεταξύ αυτών και ο 59χρονος, δεν έχουν συμπληρώσει τις απαιτούμενες ώρες διδασκαλίας που προβλέπονται.

Ακόμη, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega, τα στοιχεία που προέκυψαν μετά από έλεγχο σε έγγραφα του ΟΣΕ δείχνουν ότι ο 59χρονος σταθμάρχης συμπλήρωσε μόνο 144 ώρες.

Κανένας από τους εκπαιδευόμενους δεν φαίνεται να έχει υπογράψει το παρουσιολόγιο στον δεύτερο κύκλο της εκπαίδευσης, γεγονός που εγείρει διάφορα ερωτήματα, όπως το εάν έδιναν το παρών στα μαθήματα.

 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share