Τρίτη, 07 Μαΐου 2024

Τέμπη: Στους 44 οι νεκροί από την τραγωδία με νέους 20-30 ετών - Τα προβλήματα που όλοι αγνόησαν, το χρονικό της καταστροφής και απεργία στα ΜΜΜ

Το εθνικό πένθος που κανείς δε θα ξεχάσει και οι υπεύθυνοι

1 Μαρτίου 2023 23:59
Τέμπη: Στους 44 οι νεκροί από την τραγωδία με νέους 20-30 ετών - Τα προβλήματα που όλοι αγνόησαν, το χρονικό της καταστροφής και απεργία στα ΜΜΜ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/EUROKINISSI
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η τραγωδία είναι ανείπωτη για όσα έγιναν στα Τέμπη με τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, που προς το παρόν, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, έχει στοιχίσει τη ζωή σε 44 άτομα, επτά εξ αυτών απανθρακωμένα.

Οι σοροί έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια των δύο τρένων και κυρίως της επιβατικής αμαξοστοιχίας που είχε περίπου 350 επιβάτες.

Σύμφωνα με την κυρία Λεοντάρη, πρόκειται για νέα παιδιά με εκτιμώμενη ηλικία 20-30 ετών. Οπως μετέδωσε η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Λάρισας, 53 άνθρωποι δεν βρίσκουν τους δικούς τους και βρίσκονται για αναζήτηση στο ΓΝΛ, όπου δίνουν δείγμα DNA.

Μια διαδικασία πολύ σκληρή και επώδυνη, αρκετά μεγάλη σε διάρκεια καθώς θα απαιτηθούν αρκετές ημέρες για την πλήρη ταυτοποίηση. Αρκετά από τα θύματα είναι είτε διαμελισμένα είτε απανθρακωμένα κι έτσι είναι πολύ δύσκολη κατάσταση ακόμη και στην αναγνώριση. Στο νοσοκομείο βρίσκονται 4 ιατροδικαστές ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, παρών είναι και ο προϊστάμενος της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών.

Αργά το απόγευμα της Τετάρτης (1/3) ολοκληρώθηκε η διαδικασία λήψης δειγμάτων DNA από συγγενείς για την ταυτοποίηση των σορών. Η Πυροσβεστική είχε αναφέρει ότι ελήφθησαν 17 δείγματα DNA από τις σορούς και 23 δείγματα από συγγενείς των επιβατών. Στην επιβατική αμαξοστοιχία επέβαιναν 341 επιβάτες, όπως και άλλα 13 άτομα προσωπικό – σύνολο 354 άνθρωποι. Στην εμπορική αμαξοστοιχία επέβαιναν δύο άνθρωποι.

Από τους 72 νοσηλευόμενους επιβάτες, 16 πήραν εξιτήριο και παραμένουν για νοσηλεία 56 επιβάτες, εκ των οποίων 6 στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, για έναν 21χρονο, έναν 25χρονο, έναν 26χρονο, μια 23χρονη, μια 26χρονη και μια νεαρή γυναίκα χωρίς επιβεβαιωμένα στοιχεία.

Ειδικότερα, στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο Λάρισας νοσηλεύονται 21 άτομα, εκ των οποίων 4 στη ΜΕΘ και στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας νοσηλεύονται άλλοι 14, εκ των οποίων 2 στη ΜΕΘ.
Ακόμη 21 τραυματίες νοσηλεύονται στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της Θεσσαλίας. Στο ΑΧΕΠΑ είναι 14 νοσηλευομενοι και άλλοι 3 στο νοσοκομείο Γεννηματάς Θεσσαλονίκης.

Επίσης, 2 νοσηλευόμενοι βρίσκονται στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης και άλλοι 2 στα νοσοκομεία Τρικάλων και Καρδίτσας.

Επιπλέον, πάντα σύμφωνα με την Πυροσβεστική, 194 επιβάτες μεταφέρθηκαν με 5 λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, με 6ο λεωφορείο 20 επιβάτες στη Λάρισα καθώς και 8 επιβάτες μεταφέρθηκαν στην Κατερίνη. Από τα στοιχεία που έδωσε η Πυροσβεστική προκύπτει ότι οι αγνοούμενοι είναι 24. Είναι όσοι δεν περιλαμβάνονται στους 38 νεκρούς, τους 72 τραυματίες και τους 222 που δεν χρειάστηκαν νοσηλεία σε δύο τρένα με συνολικά 356 επιβαίνοντες.

Τα διαρκή προβλήματα και η... εξήγηση της Hellenic Train

Πολλά είναι τα ερωτήματα που έχουν εγερθεί σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας. Μετά το ατύχημα, υπάρχουν δηλώσεις των συνδικαλιστών που καταγγέλλουν ότι δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και τα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας των συρμών.

H Hellenic Train εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τη μετωπική σύγκρουση της μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, στην οποία επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες.

«Στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Στο σημείο έσπευσαν πυροσβέστες και προσωπικό της Hellenic Train, οι οποίοι συμμετείχαν σε επιχειρήσεις διάσωσης και παροχή βοήθειας στους ταξιδιώτες».

Οι εργαζόμενοι, με την επιστολή της 07/02/2023, περίπου ένα μήνα πριν το μεγάλο ατύχημα στα Τέμπτη κατήγγειλε για ακόμα μία φορά τα προβλήματα που προκάλεσαν τα ατυχήματα στις αμαξοστοιχίες 51 και 61 και έκανε μία τραγική προφητεία λέγοντας: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.»

Δεν είναι όμως μόνο οι εργαζόμενοι που έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Λιγότερο από έναν χρόνο πριν και συγκεκριμένα στις 27 Απριλίου του 2022, ο Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι ο φορέας που είναι αρμόδιος για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είχε υποβάλλει την παραίτηση του στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.

Ακόμη, ο ίδιος είχε επισημάνει τις ενέργειες της ΕΡΓΟΣΕ με τις οποίες ο ίδιος διαφωνούσε. Επίσης, είχε καταγγείλει καθυστερήσεις για μη τήρηση φυσικού αντικειμένου και κακοδιαχείριση συμβάσεων, που αφορούν έργα σηματοδότησης και ασφάλειας των γραμμών.

Ο Γραμματέας της ΓΣΕΕ αποκάλυψε πως δεν υπάρχουν συστήματα GPS από τον σιδηρόδρομο, τα οποία θα έδειχναν που ακριβώς βρίσκεται κάθε τρένο. Ακόμη, ο ίδιος ανέφερε πως τα συστήματα αυτά έχουν αγοραστεί από το 2000 χωρίς να έχουν τοποθετηθεί.

Ακόμη, είπε ότι «δεν μπορώ να διανοηθώ ότι έχουμε τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία μεταφορών ιδιωτικοποιημένη, τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία επισκευών ιδιωτικοποιημένη, και ότι ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο, είναι διαχρονικό και η ευθύνη όλων των κυβερνήσεων ήταν αυτή».

Επιπλέον, υπογράμμισε ότι «τα χρήματα τα οποία έχουν δαπανηθεί είναι παρά πολλά. Για παράδειγμα, στη Γαλλία έχουν δαπανηθεί 5 δισ. ενώ εδώ πάνω από 15 δισεκατομμύρια έχουν ξοδευτεί και δεν έχουμε σιδηρόδρομο».

Ένα από τα πιο γνωστά προβλήματα της Hellenic Train είναι οι καθυστερήσεις. Μερικά από αυτά:

Το μεσημέρι της Τρίτης (28/2) υπήρξε σημαντική καθυστέρηση στην αμαξοστοιχία Inter City (IC) 56 που χρειάστηκε να παραμείνει στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, λόγω τεχνικού προβλήματος καλωδίου ηλεκτροκίνησης.

Στις 23 Φεβρουαρίου, η Inter City 62 συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία λόγω πυρκαγιάς πλησίον της γραμμής, είχε ακινητοποιηθεί στην Οινόη, έπειτα από εντολή της πυροσβεστικής και αναχώρησε με 82 λεπτά καθυστέρηση, ενω την ίδια ημέρα η αμαξοστοιχία IC55 είχε ακινητοποιηθεί κοντά στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγγειών, λόγω τεχνικού προβλήματος και αναχώρησε με 96 λεπτά καθυστέρηση.

Μέσα στον Φεβρουάριο τεχνικά προβλήματα αντιμετώπισαν και άλλες αμαξοστοιχίες όπως η η αμαξοστοιχία Inter City 52 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη ) , η Inter City 58 , η Inter City 53 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα), ενώ αρκετές ήταν και οι καθυστερήσεις δρομολογίων.

Από το 2017, η Hellenic Train, μέλος του ιταλικού Ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane, είναι ο βασικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών. Ωστόσο, επειδή προκύπτουν συνεχώς προβλήματα καθυστερήσεων των δρομολογίων, η εταιρεία είχε να αντιμετωπίσει συνεχώς κυρώσεις.

Μάλιστα, σ τέλη Δεκεμβρίου η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε επιβάλει διοικητικό πρόστιμο 300.000 ευρώ στους Ιταλούς μετά από πολύμηνη έρευνα που αφορούσε στην ακινητοποίηση των πέντε αμαξοστοιχιών της Hellenic Train στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας και τη μεγάλη ταλαιπωρία που υπέστησαν 820 επιβάτες, εκτεθειμένοι σε ακραίες καιρικές συνθήκες, στις 24 Ιανουαρίου 2022.

Μετά τη λεπτομερή διερεύνηση των συμβάντων, την εξέταση των αναφορών/παραπόνων που κατέθεσαν οι θιγόμενοι επιβάτες στην Αρχή και την ολοκλήρωση της κλήσης σε ακρόαση της εταιρείας, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων διαπίστωσε ιδιαίτερης σοβαρότητας παραβάσεις των διατάξεων που προστατεύουν τα δικαιώματα των επιβατών, για τις οποίες επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο ύψους 300.000 ευρώ. Με την απόφασή της, πέραν του προστίμου, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων υποχρέωσε την εταιρεία σε μία σειρά δεσμεύσεων έναντι των επιβατών, οι οποίες δεν τηρήθηκαν στο συγκεκριμένο συμβάν, παρά τους ισχυρισμούς της ελεγχόμενης αυτεπαγγέλτως εταιρείας.

Μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη θα διερευνηθούν τα αίτια και θα καταλογιστούν οι ευθύνες. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, το διαχειρίζεται ο ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος), ο οποίος ανήκει στο Δημόσιο. Ο ΟΣΕ συντηρεί και λειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο που επεκτείνεται σε μήκος 2.522 χιλιόμετρα. Η εταιρεία που κατασκευάζει το δίκτυο είναι η ΕΡΓΟΣΕ, μία εταιρεία που ανήκει κατά 100% στον ΟΣΕ.

Η Hellenic Train είναι η παλιά ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μία από τις παλιές θυγατρικές του ΟΣΕ) που στην αρχή μπήκε στο ΤΑΙΠΕΔ και μετά ιδιωτικοποιήθηκε το 2017. Η εταιρεία έχει την εμπορική εκμετάλλευση των τρένων και ανήκει στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI).

Οι εταιρείες που έχουν τις μεταφορές αδειοδοτούνται από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που είναι ανεξάρτητη διοικητική αρχή και η οποία συστάθηκε με το ν.3891/2010 (Α’188) με κύριο σκοπό τη στήριξη του ανοίγματος της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών στον ανταγωνισμό.

Μετά το 2013 οι αρμοδιότητές της ενισχύθηκαν και έχει, σήμερα, τις ακόλουθες:

  • ρυθμίζει την ελληνική σιδηροδρομική αγορά και είναι αρμόδιος για θέματα ανταγωνισμού στον ελληνικό σιδηρόδρομο
  • αδειοδοτεί τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • ο εθνικός Φορέας Επιβολής του Κανονισμού (ΕΚ) 1371/2007 «σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών».
  • και είναι η Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Οι παραπάνω δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς υπάγονται στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Το χρονικό της τραγωδίας

Όλα ξεκίνησαν 40 χιλιόμετρα πριν από τη Λάρισα στο σταθμό των Παλαιοφαρσάλων. Ένα κομμένο καλώδιο στο σύστημα ηλεκτροκίνησης των τρένων οδηγεί τους υπεύθυνους του τοπικού σταθμού, μετά από καθυστέρηση και αναμονή των επιβατών επί μία 1 ώρα, στην απόφαση να κατευθύνουν την αμαξοστοιχία IC56 στο αντίθετο ρεύμα, αυτό της καθόδου, προκειμένου να συνεχίσει την πορεία προς Θεσσαλονίκη. Και από εδώ ξεκινά ένα σπιράλ αλυσιδωτών εξελίξεων που σε συνδυασμό με τις διαχρονικές ελλείψεις οδήγησε στην τραγική σύγκρουση.

«Στην ίδια γραμμή, μπορούν να λειτουργούν με μονή γραμμή αλλά με ασφάλεια 100%. Το τρένο δεν έχει τιμόνι για να στρίψει. Αλλάζει γραμμή με τα κλειδιά και ο κλειδούχος, είναι αυτή η δουλειά του, να αλλάζει τις γραμμές και να πηγαίνει το τρένο εκεί που κρίνει ότι πρέπει να πάει» πρόεδρος του Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Σωτήρης Ραυτόπουλος.

Το μεγάλο λάθος όμως γίνεται όταν η αμαξοστοιχία IC56 εισέρχεται στο σταθμό της Λάρισας.

«Ήρθε στο σταθμό μας κανονικά με λίγη καθυστέρηση, αναχώρησε από την άνοδο, τώρα για ποιο λόγο βρέθηκε στην κάθοδο ερευνάται», είπε ο σταθμάρχης της Λάρισας ο οποίος ανέλαβε την ευθύνη για το κλειδί 118 που δεν γύρισε στη σωστή θέση. Συνελήφθη και αντιμετωπίζει βαριές κατηγορίες.

Σε όλο το σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης η γραμμή είναι διπλή.

Το κλειδί 118 που είχε μετατοπίσει ο υπεύθυνος σταθμάρχης για να καθοδηγηθεί δρομολόγιο του προαστιακού σε άλλη γραμμή, δεν επανήλθε ποτέ στη σωστή θέση με αποτέλεσμα να στείλει την αμαξοστοιχία σε λάθος ρεύμα.

«Εδώ δεν είναι μόνο ένα σφάλμα που έκανε ένας άνθρωπος, σταθμάρχης, υπάρχουν πολλά σφάλματα που οδήγησαν στο αποτέλεσμα. Πέραν του αδικαιολόγητου σφάλματος από τη μη επαναφορά του κλειδιού 118 στη θέση «ευθεία». Αν πάτησε το κουμπί και δεν ανταποκρίθηκε το σύστημα ο σταθμάρχης θα έπρεπε με ενδοεπικοινωνία να ειδοποιήσει το μηχανοδηγό», ανέφερε ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων Αναστάσιος Δέδες.

Παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 20 δισ. από το 2000 και μετά για την εγκατάσταση αξιόπιστων ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, το έργο δεν παραδόθηκε και δεν λειτούργησε, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων.

«Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν, ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση μεταξύ τους 500 μέτρων, ενός χιλιομέτρου δεν ξέρω πόσο», τονίζει ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας.

«Ο μηχανοδηγός αυτή τη στιγμή που οδηγεί πάνω στο σιδηρόδρομο οδηγεί τυφλά. Παίρνει εντολή από τον σταθμάρχη πού θα κινηθεί. Όταν ο σταθμάρχης θα του δώσει εντολή και θα του πει ότι βγαίνει από την τάδε γραμμή και ανεξάρτητα από το εάν το σήμα είναι κόκκινο, φεύγεις με δευτέρας, άρα καταλαβαίνετε ότι εδώ πέρα δεν υπάρχουν συστήματα τηλεδιοίκησης δεν υπάρχουν ασφαλιστικά μέτρα», επισημαίνει ο γγ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς Αλέξανδρος Τζαμπαζλής.

«Η πρώτη ένδειξη που βλέπουμε είναι ότι οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Και σήμερα με τόσα λεφτά δεν θα έπρεπε ο σιδηρόδρομος να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον. Θα έπρεπε να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», λέει ο πρόεδρος του Σωματείο Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος Νίκος Τσικαλάκης.

Την προανάκριση ανέλαβε η Τροχαία Λάρισας για να συγκεντρώσει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Αυτό που ερευνάται είναι αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα.

Χωρίς Μετρό και ΗΣΑΠ η Αθήνα

Την πραγματοποίηση 24ωρης απεργίας από τις 06:00 το πρωί έως τις 24:00 το βράδυ της Πέμπτης αποφάσισαν οι εργαζόμενοι σε Μετρό και ΗΣΑΠ με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη

Στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν «δεκάδες συνάνθρωποι μας χάθηκαν και άλλοι τόσοι τραυματίστηκαν στον βωμό του ιδιωτικού κέρδους και της αδιαφορίας των υπευθύνων» και προσθέτουν, μεταξύ άλλων, πως «τα προβλήματα μας είναι κοινά με τον ΟΣΕ και όποιος δεν το παραδέχεται απλά εθελοτυφλεί. Για όλους τους παραπάνω λόγους θέλοντας το θανατηφόρο ατύχημα που έγινε να είναι το τελευταίο . Διατρανώνουμε την αγανάκτηση μας και κηρύσσουμε….ΑΠΕΡΓΙΑ από τις 06:00 το πρωί έως τις 24:00 το βράδυ για την Πέμπτη 2/3/2023».

Αναστέλλονται τα δρομολόγια της Hellenic Train

Η τραγωδία των Τεμπών έχει φέρει την χώρα σε πένθος και, με αφορμή αυτήν, η Hellenic Train ανακοίνωσε την αναστολή όλων των δρομολογίων για αύριο (2/3), λόγω απεργίας που προκήρυξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών.

Σημειώνεται πως ήδη από το μεσημέρι της Τετάρτης (1/3) είχε υπάρξει αναστολή του συνόλου των δρομολογίων σε όλη τη χώρα.Ένας μικρός αριθμός δρομολογίων του Προαστιακού, στις γραμμές Χαλκίδας και Κιάτου, πραγματοποιήθηκε μέσω λεωφορείων.

 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share