Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

Αυξήσεις στα super market και στην βενζίνη - Οι καταναλωτές στα κάγκελα

Σας ενδιαφέρει

27 Μαΐου 2021 15:36
Αυξήσεις στα super market και στην βενζίνη - Οι καταναλωτές στα κάγκελα
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Τον τελευταίο μήνα πυκνώνουν οι μαρτυρίες καταναλωτών που βλέπουν στην τσέπη τους αυξήσεις πολύ μεγαλύτερες από τις υποδιαιρέσεις της μονάδας, οι οποίες καταγράφονται στην πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και επιβεβαιώνονται από τους πίνακες της ΕΛΣΤΑΤ.

Μάλιστα, σημαντικές είναι και οι «καμουφλαρισμένες αυξήσεις» μέσω προσφορών ή τρικ με τα μεγέθη των προϊόντων.

Είναι πασίγνωστο ότι τα σουπερμάρκετ ήταν μαζί με το ηλεκτρονικό εμπόριο οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας. Όταν άλλοι κλάδοι κατέρρεαν, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κέρδισε το 2020 περίπου 1 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας τον ετήσιο κύκλο εργασιών σε 15 δισ. ή αλλιώς το 31,6% του συνόλου του λιανεμπορίου.

Όμως δεν είναι μόνο ο τζίρος των σουπερμάρκετ που συνεχίζει να τρέχει και το 2021, αν και με μικρότερους ρυθμούς από την περίοδο της καραντίνας. Ανοδική τάση ακολουθούν οι τιμές στα ράφια, καθώς σημειώνονται ανατιμήσεις σε όλο και περισσότερα αγαθά.

Το φαινόμενο της ακρίβειας σε βασικά είδη έγινε πιο αισθητό το Πάσχα, με αφορμή την εκρηκτική άνοδο των τιμών των αμνοεριφίων, που έφτασαν να πωλούνται ώς και 12 ευρώ το κιλό από 8 ευρώ το 2020. Ταυτόχρονα, με βάση μετρήσεις του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σημαντικές αυξήσεις σημειώθηκαν και σε άλλα είδη: 12% στη φέτα, 10% στο γιαούρτι, 8% στα αυγά, 6% στο μαρούλι. Το καθησυχαστικό συμπέρασμα ήταν ότι το συνολικό ποσοστό αύξησης στο «καλάθι της νοικοκυράς» συγκρατήθηκε στο 0,7%, καθώς εξισορροπήθηκε από προϊόντα σε προσφορά.

Μόνο που η αισιοδοξία ήταν πρόσκαιρη. Πυκνώνουν τον τελευταίο μήνα οι μαρτυρίες καταναλωτών που βλέπουν στην τσέπη τους αυξήσεις πολύ μεγαλύτερες από τις υποδιαιρέσεις της μονάδας, που καταγράφονται στην πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και επιβεβαιώνονται από τους πίνακες της ΕΛΣΤΑΤ. Πλέον το ΙΕΛΚΑ παραδέχεται ανεπίσημα, μέσω δηλώσεων του προέδρου του Γ. Μαχαίρα, ότι οι τελικές τιμές καταναλωτή εμφανίζουν αύξηση 2%, αφού τα σουπερμάρκετ κατάφεραν να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων που προέρχεται από τους προμηθευτές χονδρικής, και κυμαίνεται στο 5%-6%.

Πιο ανησυχητική είναι η εικόνα που μεταφέρει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών Γ. Λεχουρίτης. «Σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων γίνονται διαρκώς ανατιμήσεις, που μπορεί να μην ξεπερνάνε στο καθένα τα λίγα λεπτά του ευρώ, όμως το αθροιστικό αποτέλεσμα στο καλάθι της νοικοκυράς ενίοτε ξεπερνά το 10%. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη τις αυξήσεις στα καύσιμα και άλλες πάγιες ανάγκες, το συνολικό κόστος ζωής έχει αυξηθεί κατά 15% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020», λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ στην «Εφ.Συν.».

Παραδέχεται ότι λόγω πανδημίας το ινστιτούτο δεν έχει διεξάγει συνολική έρευνα, όμως έχει καταγράψει ενδεικτικά στοιχεία που μαρτυρούν σημαντικές αυξήσεις σε είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως η φέτα, τα μακαρόνια, οι σοκολάτες. Επιπλέον αναφέρει «καμουφλαρισμένες αυξήσεις», μέσω προσφορών ή τρικ με τα μεγέθη των προϊόντων. «Στα καθαριστικά έχουμε καταγράψει μεσοσταθμικές μειώσεις της τάξης του 20% που όμως δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές από τον καταναλωτή. Π.χ. για να κρατηθεί σταθερή η τιμή ενός υγρού απορρυπαντικού στα 8,10 ευρώ μειώνονται οι μεζούρες από 35 σε 33».

Μια ερμηνεία των ανατιμήσεων στα καταναλωτικά αγαθά είναι η αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες όπως καταγράφεται στα παγκόσμια χρηματιστήρια. H εικόνα αυτή είναι ορατή και στην Ελλάδα: «Από τον περασμένο Σεπτέμβριο το καλαμπόκι από 18 λεπτά το κιλό πήγε στα 25,5 λεπτά, το κριθάρι από 16 σε 26 λεπτά, η σόγια από 450 ευρώ ο τόνος στα 600 ευρώ. Ο σίδηρος είχε 0,90-0,95 και έχει φτάσει στο 1,25 ευρώ. Η αμόλυβδη βενζίνη, η λεγόμενη «κατοστάρα», κοντεύει να φτάσει τα 2 ευρώ το λίτρο από 1,769», σημειώνει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, θεωρώντας ωστόσο ότι οι αυξήσεις στον πρωτογενή τομέα ερμηνεύουν μόνο εν μέρει τις ανατιμήσεις στα ράφια.

«Είναι λογικό οι τιμές να επηρεάζονται σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. Ομως δεν μπορούμε να μιλάμε για παγκοσμιοποίηση μόνο όταν μας βολεύει, όσο οι μισθοί και οι συντάξεις παραμένουν καθηλωμένοι. Αιτούμεθα το υπουργείο Ανάπτυξης να ασχοληθεί σοβαρά με το φαινόμενο των αυξήσεων, να θέσει σε λειτουργία ελεγκτικούς μηχανισμούς για να περιορίσει την αισχροκέρδεια. Η λογική ότι ζούμε σε ελεύθερη οικονομία και διαμορφώνονται ελεύθερα οι τιμές δεν στέκει, όταν η ακρίβεια σκοτώνει τον πολίτη», καταλήγει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

Στα διεθνή χρηματιστήρια και την έλλειψη πρώτων υλών λόγω της επανεκκίνησης δραστηριοτήτων μετά την πανδημία απέδωσε την αύξηση των τιμών και ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης σε δηλώσεις του, παραπέμποντας τους πολίτες στο... e-katanalotis, ώστε «να βλέπουν που μπορούν να ψωνίσουν τα πιο φθηνά προϊόντα σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου και τους ενθαρρύνουμε να το κάνουν». Πάντως, σύμφωνα με έρευνα της Ernst and Young, η πανδημία έχει ήδη μετατρέψει τους καταναλωτές σε κυνηγούς προσφορών, αφού το 67% αγοράζουν με κριτήριο που θα βρουν το φτηνότερο προϊόν.

Η Γενική Γραμματεία καταναλωτή αναφέρει:

Γενική Γραμματεία καταναλωτή για αυξήσεις

Στα κάγκελα είναι οι καταναλωτές καθώς έρχονται αυξήσεις στη βενζίνη

Πλέον, με τις εξορμήσεις να έχουν ξεκινήσει και τις θερινές διακοπές να πλησιάζουν, το κόστος των μετακινήσεων, ανεβαίνει στη λίστα του ενδιαφέροντος των νοικοκυριών. Παράλληλα, δείτε το κόλπο για να μην σας κλέψουν ποτέ ξανά στο βενζινάδικο.

Η κούρσα του μαύρου χρυσού από τον περασμένο Νοέμβριο- πλέον κινείται σταθερά στα επίπεδα των 70 δολαρίων- έχει ήδη προκαλέσει αλλεπάλληλες αναθεωρήσεις από τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς ως προς τις επιπτώσεις στα μακροοικονομικά μεγέθη, ωστόσο αυτό που «καίει» τους καταναλωτές είναι κυρίως η επίπτωση στην τσέπη τους. Στα καθ’ ημάς, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται, πλέον, στα 1,61 ευρώ και η 3η υψηλότερη στην Ευρωζώνη. Παράλληλα, δείτε το κόλπο για να μη σας κλέβουν στο βενζινάδικο.

ΒΕΝΖΙΝΗ - Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΑΜΟΛΥΒΔΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Τιμή αμόλυβδης βενζίνης στην Ευρώπη

Η σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο αποκαλύπτει το άνοιγμα της τιμής μέσα σε αυτό το 12μηνο. Στις 21 Μαΐου του 2020, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,33 ευρώ, δηλαδή 28,4 λεπτά ή 21,3% χαμηλότερη από φέτος, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το κόστος των μετακινήσεων.

Για ένα Ι.Χ. με κατανάλωση 7 λίτρα ανά 100 χλμ, το κόστος μιας διαδρομής 1.000 χλμ ανεβαίνει στα περίπου 113 ευρώ, όταν πέρσι για την ίδια διαδρομή αρκούσαν γύρω στα 93 ευρώ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η μέση τιμή στις Κυκλάδες αυτήν τη στιγμή είναι πολύ υψηλότερη και φτάνει στα 1,83 ευρώ/λτ, όπως επίσης στα Δωδεκάνησα (1,74 ευρώ/λτ) αντιλαμβάνεται εύκολα και την αύξηση του κόστους.

Η τιμή αμόλυβδης βενζίνης

Η διεθνής τιμή του πετρελαίου είναι η μια παράμετρος για τη διαμόρφωση της τιμής των καυσίμων. Η άλλη είναι το επίπεδο των φόρων, που όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς εύκολα στα συγκριτικά διαγράμματα, είναι αυτό που κάνει τη μεγάλη διαφορά.

Έτσι, ενώ η Ελλάδα έχει την 4η ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις τιμές προ φόρων κατατάσσεται στην 16η θέση. Η ανάλυση της λιανικής τιμής είναι, άλλωστε, αποκαλυπτική, αφού δείχνει ότι από τα 1,61 ευρώ που πληρώνει ο καταναλωτής, τα 1,02 ευρώ είναι φόροι και τέλη!

Διαμόρφωση τιμής απλής βενζίνης

Παρά την αύξηση του κόστους των μετακινήσεων, η αγορά των αυτοκινήτων έχει αρχίσει να «ζεσταίνεται» για τα καλά κι αυτό αποτυπώνεται στις νέες ταξινομήσεις επιβατηγών Ι.Χ.:

  • Απρίλιος 2019: 18.147
  • Απρίλιος 2020: 3.080
  • Απρίλιος 2021: 15.252
  • 4μηνο 2019: 63.598
  • 4μηνο 2020: 43.037
  • 4μηνο 2021: 52.990

Πέρα από την αναθέρμανση της αγοράς των εταιρικών αυτοκινήτων μετά το περσινό σοκ, υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον και από τους ιδιώτες λόγω Covid, κάτι που δείχνει να αποτελεί πανευρωπαϊκή τάση αποφυγής κατά το δυνατόν των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Ενδιαφέρον έχει, επίσης, ότι πλέον, ο κόσμος αγοράζει SUV μικρομεσαία- οι εταιρίες έχουν βγάλει τέτοια μοντέλα και στις μικρότερες κατηγορίες- μετά τη στροφή σε μικρά αυτοκίνητα την περίοδο της 10ετούς κρίσης. Τα πετρελαιοκίνητα έχουν υποχωρήσει στο 20% της αγοράς και είναι κυρίως αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες.

Μεταξύ των νέων ταξινομήσεων- όχι όλα καινούργια- υπάρχουν και αυτοκίνητα για πολύ ακριβά γούστα: 12 Ferrari, 56 Jaguar, 5 Lamborghini, 1 Lotus, 3 Maserati, 2 Rolls Royce, 210 Tesla, 2 Bentley.

Τα μυστικά για να καίει λιγότερη βενζίνη το αυτοκίνητο

Με την τιμή των καυσίμων να «ανηφορίζει» οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουμε έναν ακόμα πονοκέφαλο να… μεγαλώνει (διαρκώς).

Πώς θα καταναλώσουμε λιγότερο καύσιμο;

Στον ανεφοδιασμό:

1): Να ξέρεις από πού βάζεις καύσιμο. Είναι μάλλον το προφανές, αλλά, γνωρίζοντας τον πρατηριούχο της γειτονιάς σου, σημαίνει ότι έχεις λιγότερες πιθανότητες να βάζεις κακό καύσιμο, ή να σε κλέβει στην αντλία.

2)Γέμισε το ρεζερβουάρ νωρίς το πρωί ή στη χαμηλότερη θερμοκρασία της μέρας, όταν το καύσιμο έχει μεγαλύτερη πυκνότητα στη δεξαμενή. Δε γλιτώνεις ωστόσο, στην (σπάνια) περίπτωση που ο πρατηριούχος έχει θερμάνει τη δεξαμενή, με σκοπό να διογκώσει τα καύσιμα, άρα να σε κλέψει.

3)Είναι προτιμότερο να φουλάρεις και να μη βάζεις 10-20 ευρώ κάθε δύο μέρες, μιας και σε κάνει λιγότερο «ευάλωτο/η» στην κλοπή στην αντλία, ή στις απώλειες από αυτή (όχι την κλοπή, την αντλία). Θα εκπλαγείς αν μάθεις πόση βενζίνη εξατμίζεται και επιστρέφει στην αντλία, όταν γεμίζεις ένα άδειο τεπόζιτο.

4)Να επιλέγεις τις αντλίες που είναι πιο μακριά από την είσοδο του πρατηρίου. Στα «κακά» μαγαζιά, το «σκάρτο» σε ποιότητα και ποσότητα, πάει μπροστά και το «καλό» στις «πίσω» αντλίες. Στα «κακά» μαγαζιά, τα οποία όλο και λιγοστεύουν. Εφόσον εσύ ξέρεις από πού ανεφοδιάζεσαι, μη γίνεσαι σπασίκλας.

5)Αν βάζεις μόνος/η σου βενζίνη, μην πατάς τέρμα τη σκανδάλη της αντλίας.

6)Καλή λύση για εξοικονόμηση χρημάτων από τον ανεφοδιασμό, είναι και η χρήση χρεωστικής και πιστωτικής που κάνουν επιστροφή χρήματος. Αν σου δίνει 3% επιστροφή μετρητών, αν υποθέσουμε ότι κάνεις 100 ευρώ ανά γέμισμα ρεζερβουάρ, στο 11ο γέμισμα βάζεις 100, πληρώνεις 70. Παρότι δεν πεθαίνουμε για τα τραπεζικά προϊόντα…

7)Μην ξοδεύεις 5 ευρώ σε βενζίνη για να πας σε ένα μακρινό βενζινάδικο που την έχει φθηνότερη. Ό,τι θα εξοικονομήσεις, το κατανάλωσες.

8)Ανάλογα το αυτοκίνητο, σε κάποια, με 100άρα βενζίνη επιτυγχάνεται μεγαλύτερη οικονομία (προτιμάμε φουλ τεπόζιτο για να φανεί η διαφορά). Έχε στο νου σου, βέβαια, ότι οι διαφορές είναι ελάχιστες και εξαρτώνται από τις προσμίξεις χημικών που κάνει η κάθε πετρελαϊκή στη χώρα μας.

Αυξήσεις στην βενζίνη

Στο συνεργείο

Επιλέγουμε με προσοχή τον μηχανικό μας

9)Η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου σου, ειναι κλειδί. Ένα αυτοκίνητο που έχεις να του αλλάξεις λάδια από τον καιρό του Νώε και να του κάνεις σέρβις από καταβολής του κόσμου, καίει παραπάνω. Λογικό είναι.

10)Η σωστή πίεση των ελαστικών σου είναι ένα άλλο κλειδί για οικονομία. Να επιλέγεις ελαστικά κοντά στη διάσταση που δίνει ο κατασκευαστής, ει δυνατόν eco με χαμηλότερη τριβή και να μην τα αφήνεις ξεφούσκωτα, ούτε να τα παραφουσκώνεις. Εκτός της σπατάλης καυσίμου, μπορεί να σκοτωθείς. Το τελευταίο, θα σου κοστίσει περισσότερο.

Είπαμε, επιλέγουμε με μεγάλη προσοχή τον μηχανικό μας

11)Να επιλέγεις αναλώσιμα που βοηθούν στην εξοικονόμηση καυσίμου. Πχ Μπουζί ιριδίου, φίλτρο πιο ελεύθερης ροής, συνθετικά πιο λεπτά λάδια (αν τα προτείνει ο κατασκευαστής).

Στο δρόμο

Μη ενδεδειγμένος τρόπος εκκίνησης για οικονομία (στο τιμόνι μια παλιά γνωστή μας)

12)Εκμεταλλεύσου το fuel cutoff. Δηλαδή, κίνηση με τη φόρα του αυτοκινήτου, με την κατάλληλη ταχύτητα στο κιβώτιο και όχι με νεκρά.

13)Να αποφεύγεις τα νευρικά σταμάτα- ξεκίνα.

14)Απενεργοποίησε το air condition. Όμως, για ταχύτητες άνω των 50 χ.α.ω., είναι προτιμότερο να πας με το a/c παρά με ανοιχτά παράθυρα, μιας και τα ανοιχτά παράθυρα εκτοξεύουν τον συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης. Και είναι και ελαφρώς ενοχλητικό να ανοίξεις τον Ασκό του Αιόλου μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου σου.

15)Μείωσε το ρεύμα που καταναλώνεις. Κατανάλωση ρεύματος, σημαίνει ενεργοποίηση του δυναμό, άρα απώλεια ενέργειας και ισχύος (όπερ σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου) για παραγωγή ρεύματος. Θα εκπλαγείς (και πάλι, όλο εκπλήξεις είμαστε) αν διαπιστώσεις ότι με φώτα, προβολάκια, ράδιο αναμμένα, η στιγμιαία κατανάλωση μπορεί να αυξηθεί και κατά 0,3 lt/100 km.

16)Να αποφεύγεις να καταστρέφεις την αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Μπαγκαζιέρες οροφής, μπάρες οροφής και άλλα τέτοια αμαρτήματα, δυσκολεύουν τη μάχη που δίνει το αυτοκίνητό σου να σκίσει τον άνεμο και σου αυξάνουν την κατανάλωση. Εκτός αυτού, επηρρεάζεις την αστάθεια και την οδική συμπεριφορά του.

17)Να προτιμάς, ιδιαίτερα στα ντήζελ, να οδηγείς στο φάσμα της ροπής. Ούτε κόφτες, ούτε κρέμασμα σε χαμηλές στροφές, ούτε ανούσια ανεβοκατεβάσματα σχέσεων στο κιβώτιό σου. Όλα αυτά, σου κοστίζουν.

18)Αφαίρεσε το περιττό βάρος. Το παιδικό καθισματάκι, όταν δεν μεταφέρεις το παιδί, είναι βάρος. Άδειασε το χώρο αποσκευών με όλα τα περιττά πράγματα που νομίζεις ότι μπορεί να σου χρειαστούν. Μην το φορτώνεις σαν γαϊδούρι το αυτοκίνητό σου. Αν φεύγεις για ταξίδι, δεν χρειάζεται να κουβαλήσεις όλο το βιος σου μαζί, λες και μεταναστεύεις. Θα το πληρώσεις σε καύσιμο μόνο για να πας… βόλτα στο χωριό.

Ενίοτε, η οδήγηση σε μη ενδεδειγμένο οδόστρωμα δεν ευνοεί την οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου

19)Πειραματίσου: Πόσο καταναλώνει το αυτοκίνητό σου σε συγκεκριμένες στροφές ανά λεπτό και χιλιόμετρα ανά ώρα; Κάθε μοντέλο έχει τη δική του συμπεριφορά και τα δικά του δυνατά και αδύνατα «σημεία». Θα βρεις μόνος σου τη χρυσή τομή. Επίσης, διάβασε και αυτό το ρημάδι το manual. Όλο και κάτι θα λέει.

20)Στις επιταχύνσεις, κράτα όσο το δυνατό χαμηλότερα τις στροφές του κινητήρα σου, χωρίς να κρεμάει.

21)Εμπιστεύσου το trip computer. Μπορεί να πέφτει κατά 5% περίπου έξω, όμως σε βοηθά να εντοπίσεις το φάσμα στροφών και ταχύτητας στο οποίο σε συμφέρει περισσότερο να κινείσαι.

22)Σκέψου πού θα παρκάρεις, αντί να κάνεις 700 γύρους ψάχνοντας θέση.

23)Στην ευθεία, στα ταξίδια, χρησιμοποίησε το cruise control. Γενικότερα, η διατήρηση μιας σταθερής ταχύτητας (σε… ανθρώπινο φάσμα τροχών) σε πορεία, ρίχνει την κατανάλωση.

24)Βλέπε την κίνηση μπροστά σου. Δεν είναι ανάγκη να πλακωθείς στα φρένα τελευταία στιγμή, κράτα απόσταση αρκετή για να επιβραδύνεις/επιταχύνεις ομαλά. Παρομοίως, είναι προτιμότερο να ξεκινήσεις νωρίς, για να μην πέσεις στην κίνηση…

 

Ελλάδα

Ροή ειδήσεων

Share