Le Figarο: «Η Ακρόπολη είναι από τα μεγαλύτερα θαύματα που έχει συλλάβει ποτέ ο ανθρώπινος νους»
«Αιώνια Αθήνα»
Το άρθρο της γαλλικής εφημερίδας Le Figarο τίτλο «Αιώνια Αθήνα» είναι αφιερωμένο στις εργασίες αποκατάστασης της Ακρόπολης, τονίζοντας ότι τα 45 χρόνια που διαρκούν οι εργασίες, έχουν μεταμορφώσει βαθιά την ταυτότητα του μνημείου.
«Τα μνημεία της Ακρόπολης βρίσκονται μεταξύ των μεγαλυτέρων θαυμάτων που έχει συλλάβει ποτέ ο ανθρώπινος νους», αναφέρει το Figaro-Hors serie.
Για μια γενιά Ελλήνων αρχαιολόγων, η αποκατάσταση υπήρξε το έργο μιας ολόκληρης ζωής. Το γαλλικό περιοδικό αναφέρεται στη μεγάλη διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης, παραθέτοντας δηλώσεις του τότε γενικού διευθυντή ελληνικών αρχαιοτήτων Λάζαρου Κολωνά, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ο οποίος τόνιζε ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν όσο χρειασθεί και για να μην τεθεί σε κίνδυνο, λόγω βιασύνης, η σοβαρότητα μιας αποκατάστασης που είχε ξεκινήσει εδώ και τριάντα χρόνια.
Στο ρεπορτάζ παρατίθενται αναλυτικά πληροφορίες για την ανέγερση της Ακρόπολης και τις σύγχρονες εργασίες αποκατάστασης των διαφόρων μνημείων της, που ξεκίνησαν σχεδόν αμέσως μετά την ίδρυση του σύγχρονου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους το 1834.
Το περιοδικό αναφέρει δηλώσεις γνωστών αρχαιολόγων και αρχιτεκτόνων που ενεπλάκησαν στις εργασίες αποκατάστασης στη διάρκεια των χρόνων, όπως του Μανώλη Κορρέ και του Τάσου Τανούλα.
Το Figaro-Hors serie καλεί μάλιστα τους αναγνώστες να συμμετάσχουν σε μία βραδιά αφιερωμένη στην Αθήνα και την ιστορία της, με θεατρική παράσταση και μακεδονικούς χορούς, στις 16 Μαΐου στο Εθνικό Ωδείο Δραματικής Τέχνης στο Παρίσι.
Ξεκινούν οι εργασίες αποκατάστασης τμήματος του Παρθενώνα!
Ως μια «συνεδρίαση πολύ μεγάλης σημασίας» χαρακτηρίστηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η χθεσινή καθώς, όπως επισημάνθηκε, βαίνει προς ολοκλήρωση μια προσπάθεια που κρατά πάνω από τρεις δεκαετίες, η αποκατάσταση του βόρειου τoίχου του σηκού του Παρθενώνα.
Στους αρχαίους ελληνικούς ναούς, σηκός ονομαζόταν ο κύριος εσωτερικός χώρος όπου φυλασσόταν το άγαλμα του θεού (ή της θεάς) στον οποίο ήταν αφιερωμένος. Στην περίπτωση του Παρθενώνα, στο μέρος αυτό φυλασσόταν το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, που φιλοτέχνησε ο Φειδίας και είχε κολοσσιαίες διαστάσεις.
«Η σημερινή συνεδρίαση είναι πολύ μεγάλης σημασίας γιατί μέσα από την υλοποίηση των μελετών που αφορούν την αποκατάσταση του σηκού θα έχουμε ανασύσταση των όψεων, ένα πολύ σημαντικό γεγονός για τη νεότερη ιστορία του Παρθενώνα», σημειώθηκε από την αρμόδια Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων. Αυτό σημαίνει ότι μετά την ολοκλήρωση του έργου (δηλαδή, όταν αναστηλωθούν και οι δυο μακριές πλευρές του σηκού, δηλαδή η βόρεια και η νότια), η γεωμετρία του κτηρίου θα αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό, «θα φανεί η ταυτότητα και η ιστορία του μνημείου, ενώ ο μέσος επισκέπτης θα έχει αντίληψη της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής του», όπως ειπώθηκε από μέλος του ΚΑΣ. «Η μελέτη επιχειρεί την επαναφορά πλήθους λίθων που βρίσκονται κάτω στη γη, περίπου 250, και ενδεχομένως η πρόταση που θα εγκριθεί να έχει επιπτώσεις στην αναστήλωση των μνημείων στη χώρα», ειπώθηκε από την αρμόδια διεύθυνση.
Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι η πρόταση στην οποία στηρίχτηκε η συγκεκριμένη μελέτη φέρει την υπογραφή του αείμνηστου Χαράλαμπου Μπούρα, αρχιτέκτονα και πρώην προέδρου της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΕΣΜΑ), με τεράστιο έργο στην αναστήλωση των μνημείων και δη της Ακρόπολης. «Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα για την Ακρόπολη και ειδικά για το κορυφαίο μνημείο του Παρθενώνα», δήλωσε η γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη, αναφερόμενη στη μελέτη που «έχει απασχολήσει πολύ σοβαρά την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, αλλά βεβαίως έχει και τις κατευθύνσεις της ΕΣΜΑ». Όσο για το γεγονός ότι η πρόταση στηρίχτηκε στην εισήγηση του Χαράλαμπου Μπούρα, η κα Βλαζάκη σημείωσε: «Είναι σαν να τον έχουμε κοντά μας».