Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024

Αλλάζει η κινητή τηλεφωνία - Ανατροπή υπέρ των καταναλωτών

Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός Γενικών Αδειών της ΕΕΤΤ

22 Ιουνίου 2021 13:58
Αλλάζει η κινητή τηλεφωνία - Ανατροπή υπέρ των καταναλωτών
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η ΕΕΤΤ προέβη σε μια πολύ σημαντική παρέμβαση υπέρ των καταναλωτών με την έκδοση του νέου Κανονισμού Γενικών Αδειών που εξέδωσε.

Ο Κανονισμός αυτός θέτει νέους όρους και υποχρεώσεις στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου.

Οι βασικότερες αλλαγές στις συμβάσεις των παρόχων με τους καταναλωτές και οι κυριότερες υποχρεώσεις των παρόχων, είναι οι εξής:

  • Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
  • Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.
  • Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.
  • Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.
  • Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).
  • Να αναφέρουν στην σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Αλλάζουν τα πάντα στα κινητά: Οι νέες χρεώσεις σε Cosmote, WIND, Vodafone

Αλλάζει το τοπίο στα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας. Νέος κανονισμός φέρνει τα πάνω κάτω! Το Athensmagazine.gr σας αναλύει...

Συγκεκριμένα μια κομβική αλλαγή αναφορικά με τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας περιλαμβάνει ο Νέος Κανονισμό Γενικών Αδειών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ο οποίος ψηφίστηκε πριν λίγες ημέρες. Συγκεκριμένα, από εδώ και στο εξής, ο συνδρομητής έχει δικαίωμα στη διακοπή του συνόλου των υπηρεσιών πακέτου συμβολαίου χωρίς την καταβολή αποζημίωσης όταν δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις ποιότητας ακόμα και σε μία από τις υπηρεσίες του πακέτου από τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.

Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στον νέο κανονισμό «εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλει μία υπηρεσία της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης».

Επίσης, συνδρομητής και πάροχος μπορούν να συμφωνήσουν από κοινού τη διακοπή της παροχής υπηρεσιών όταν η χρέωση φτάσει ένα προκαθορισμένο ανώτατο ποσό. Το ύψος αυτού του ποσού μειώνεται στα 100 ευρώ από τα 150 που ίσχυε μέχρι τώρα για μηνιαίους λογαριασμούς και στα 200 από 300 για διμηνιαίους.

Επί της ουσίας, μειώνεται το ελάχιστο όριο, που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό.

Αλλάζουν τα πάντα στα κινητά

Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, οι τελικοί χρήστες διατηρούν το δικαίωμα να καταγγέλλουν τη σύμβαση, ανά πάσα στιγμή, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, πέρα από την υποχρέωση καταβολής των τελών λήψης των υπηρεσιών που έλαβαν για την περίοδο που έτρεχε το δικαίωμα άσκησης της καταγγελίας για κάθε σύμβαση ορισμένου χρόνου η οποία τρέπεται, μετά τη λήξη της χρονικής διάρκεια ισχύος της, της σε αορίστου χρόνου, και όταν τυχόν από την ίδια τη σύμβαση ή τη νομοθεσία προβλέπεται αυτόματη παράταση χρονικής ισχύος σύμβασης ορισμένου χρόνου.

Τι ισχύει με τη διακοπή συμβολαίου

Από την άλλη, η διακοπή της υπηρεσίας από τον πάροχο γίνεται το αργότερο, μέσα σε δεκαπέντε μέρες από την ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης. Ειδικά για υπηρεσίες πρόσβασης στο διαδίκτυο και διαπροσωπικών επικοινωνιών βάσει αριθμών, η διακοπή της υπηρεσίας επέρχεται, εντός δύο εργασίμων ημερών από την ημερομηνία της καταγγελίας (εκτός εάν ο συνδρομητής ζητήσει η διακοπή να πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένο χρόνο).

Το αίτημα καταγγελίας της σύμβασης από τον συνδρομητή υποβάλλεται στα καταστήματα του παρόχου ή με αποστολή επιστολής ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω ηλεκτρονικής υποβολής του αιτήματος επισυνάπτοντας σε κάθε περίπτωση αντίγραφο δελτίου ταυτότητας ή διαβατηρίου.

Όπως και να έχει ωστόσο, η καταγγελία σύμβασης από τη πλευρά του παρόχου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα εξής ποσά:

Εάν η διακοπή γίνει εντός των δύο πρώτων μηνών του συμβολαίου, ο συνδρομητής καταβάλει τα πάγια δύο μηνών, πέραν των παγίων που αντιστοιχούν στο χρόνο παραμονής. Στο ποσό αυτό προστίθεται το εναπομείναν ποσό απόσβεσης για τυχόν επιδότηση συσκευής ή/και τερματικού εξοπλισμού ή/και κατασκευής σύνδεσης στο δίκτυο που αντιστοιχεί στο διάστημα για το οποίο δεν καταβάλλονται πάγια, δηλαδή για τους εναπομείναντες μήνες, μετά τη χρονική στιγμή επέλευσης των αποτελεσμάτων της ως άνω καταγγελίας, μέχρι την κανονική λήξη της σύμβασης μείον δύο μήνες.

Εάν η διακοπή γίνει μετά τον 2ο μήνα του συμβολαίου, ο συνδρομητής καταβάλει το 1/4 του αθροίσματος των μηνιαίων παγίων για το μετά τη χρονική στιγμή επέλευσης των αποτελεσμάτων της ως άνω καταγγελίας διάστημα μέχρι την κανονική λήξη της σύμβασης ορισμένου χρόνου. Στο ποσό αυτό προστίθεται το εναπομείναν ποσό απόσβεσης για τυχόν επιδότηση συσκευής ή/και τερματικού εξοπλισμού ή/και κατασκευής σύνδεσης στο δίκτυο που αντιστοιχεί στο διάστημα για το οποίο δεν καταβάλλονται πάγια, δηλαδή για τα 3/4 του εναπομείναντος διαστήματος / μηνών, από τη χρονική στιγμή επέλευσης των αποτελεσμάτων της ως άνω καταγγελίας, μέχρι την κανονική λήξη της σύμβασης. Ως πάγιο λαμβάνεται το καταβαλλόμενο μηνιαίως από τον συνδρομητή κατά την διάρκεια της ορισμένου χρόνου σύμβασης.

Επίσης καθορίζεται σαφώς ότι δεν επιτρέπεται η επιβολή τέλους αποσύνδεσης για την κατάργηση

σύνδεσης λόγω διακοπής/καταγγελίας σύμβασης που είναι ή έχει καταστεί σύμβαση αορίστου χρόνου.

Σύνδεσης καρτοκινητής τηλεφωνίας, ενώ δεν επιτρέπεται και η επιβολή τέλους ανανέωσης για τη σύναψη νέας σύμβασης ορισμένου χρόνου σε υφιστάμενο πελάτη με σύμβαση αορίστου χρόνου.

Εάν ο πάροχος διαπιστώσει ότι, η χρέωση του συνδρομητή/ χρήστη, ανεξαρτήτως του οικονομικού προγράμματος που διαθέτει, για τις εκτός προγράμματος χρεώσεις, είναι υψηλότερη από ένα ανώτατο όριο, διακόπτει την παροχή των υπηρεσιών, υπό την προϋπόθεση ότι ο συνδρομητής έχει επιλέξει την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Ο συνδρομητής/χρήστης επιλέγει το ανώτατο όριο από λίστα τουλάχιστον τριών επιλογών την οποία ορίζει ο πάροχος. Η μικρότερη από τις διαθέσιμες επιλογές δεν μπορεί να είναι υψηλότερη από τα 100 ευρώ στις περιπτώσεις που ακολουθείται μηνιαίος κύκλος τιμολόγησης ή τα 200 ευρώ στις περιπτώσεις που ακολουθείται διμηνιαίος κύκλος τιμολόγησης. Η διακοπή των υπηρεσιών λαμβάνει χώρα όταν διαπιστώνεται η υπέρβαση του ανώτατου ορίου, η οποία πρέπει να γίνει εντός πέντε ημερών.

Η ΕΕΤΤ ξεκαθαρίζει ότι η σχετική δυνατότητα ορισμού συγκεκριμένου ανώτατου ορίου χρέωσης πρέπει να παρέχεται κατά τρόπο σαφή και με ευκρίνεια στον υποψήφιο συνδρομητή κατά την υποβολή της αίτησης παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών.

Αλλάζουν τα πάντα στα κινητά

Επιπλέον οι πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών είναι υποχρεωμένοι:

  • Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
  • Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.
  • Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.
  • Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.
  • Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).
  • Να αναφέρουν στην σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Η ΕΕΤΤ επισημαίνει ότι ο νέος Κανονισμός θέτει νέους όρους και υποχρεώσεις στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου. Ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών ενισχύει σημαντικά την προστασία των καταναλωτών και διαμορφώνει ένα πιο λειτουργικό πλαίσιο παροχής των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, προσαρμοσμένο στις σύγχρονες θεσμικές και τεχνολογικές απαιτήσεις.

Οδηγίες - Συστάσεις προς τους Καταναλωτές

1. Όταν επιλέγετε νέες υπηρεσίες τηλεφωνίας και Internet, ενημερωθείτε σχετικά με:
• τις υπηρεσίες που προσφέρει το οικονομικό πακέτο της επιλογής σας
• την ελάχιστη διάρκεια της σύμβασης
• το τέλος ενεργοποίησης και το τέλος αποσύνδεσης σε περίπτωση διακοπής της σύμβασης πριν την ημερομηνία λήξης
• την ημερομηνία ενεργοποίησης των υπηρεσιών
• το ελάχιστο κόστος και την ελάχιστη διάρκεια συνομιλίας σε μια κλήση

Κατά την επιλογή πακέτου με σταθερό Internet
• Ενημερωθείτε για την ταχύτητα πρόσβασης στο Internet (ονομαστική και εκτιμώμενη πραγματική ταχύτητα) στα σημεία που σας ενδιαφέρουν, ώστε να επιλέξετε το κατάλληλο πακέτο. Για μέτρηση των χαρακτηριστικών της σύνδεσής σας με το Internet, επισκεφθείτε το ΥΠΕΡΙΩΝ, το σύστημα αποτίμησης ποιότητας ευρυζωνικών συνδέσεων της ΕΕΤΤ.
• Ενημερωθείτε για την απόσταση μεταξύ του αστικού κέντρου/καμπίνας από το οποίο παρέχεται η υπηρεσία και του σημείου στο οποίο λειτουργεί η σύνδεση.

Κατά την επιλογή πακέτου με κινητό Internet
• Βεβαιωθείτε ότι ο πάροχος εξυπηρετεί στα σημεία λειτουργίας που σας ενδιαφέρουν και ζητήστε ενημέρωση για την εκτιμώμενη ταχύτητα πρόσβασης.

Επίσης:
• Κρατήστε την αίτηση που έχετε υπογράψει και φέρει τη σφραγίδα και την ημερομηνία από το κατάστημα που την καταθέσατε. Αναζητήστε και διαβάστε προσεκτικά τη σύμβαση παροχής υπηρεσιών.
• Βεβαιωθείτε στον πρώτο λογαριασμό ότι η σύνδεσή σας λειτουργεί σύμφωνα με το πρόγραμμα σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας που έχετε επιλέξει.
• Μελετάτε αναλυτικά κάθε λογαριασμό σας και ιδίως τυχόν ενημερώσεις του παρόχου που περιλαμβάνονται σε αυτόν.

2. Ενεργοποιήστε υπηρεσίες ελέγχου χρεώσεων στο κινητό τηλέφωνο
• Επιβεβαιώστε ότι η χρήση των υπηρεσιών σας περιλαμβάνεται στο πακέτο που έχετε επιλέξει.
• Ενημερωθείτε αναλυτικά για τα βασικά χαρακτηριστικά και τις οδηγίες χρήσης της συσκευής σας, την τυχόν αυτόματη λήψη ενημερώσεων και τη δυνατότητα απενεργοποίησης της αυτόματης σύνδεσης στο Internet.
• Ενεργοποιήστε την υπηρεσία «ενημέρωση κατανάλωσης δωρεάν χρόνου ομιλίας/sms/όγκου δεδομένων» ώστε όταν πλησιάζετε να υπερβείτε το χρόνο ομιλίας, τα sms ή τον όγκο δεδομένων του πακέτου που έχετε επιλέξει, ο πάροχός σας θα σας ενημερώσει με γραπτό μήνυμα (sms).
• Ενημερωθείτε για τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να ελέγχετε μόνοι σας την κατανάλωση του χρόνου ομιλίας/sms/όγκου δεδομένων του οικονομικού σας πακέτου.
• Ζητήστε από τον πάροχό σας να σας ενημερώσει για τη δυνατότητα επιλογής της αυτόματης διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών όταν ο λογαριασμός σας υπερβεί ένα ανώτατο μηνιαίο ποσό χρέωσης.

3. Δείξτε προσοχή κατά τη χρήση Internet σε κινητή συσκευή
• Ενημερωθείτε για τη δυνατότητα επιλογής του τρόπου πρόσβασης στο Internet μέσω WiFi ή μέσω του δικτύου του παρόχου σας.
• Επιδείξτε ιδιαίτερη προσοχή όταν επιλέγετε την αυτόματη λήψη ενημερώσεων των εφαρμογών σας μέσω Internet. Ως πρόσθετο μέτρο, μπορείτε να απενεργοποιήσετε την αυτόματη πρόσβαση της συσκευής σας στο Internet και να την ενεργοποιείτε όταν το επιθυμείτε.
• Όταν κατεβάζετε αρχεία (π.χ. video, downloads από εφαρμογές ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.ά.) επιδείξτε ιδιαίτερη προσοχή στο μέγεθος των αρχείων που «κατεβάζετε» και εάν η λήψη των αρχείων πραγματοποιείται μέσω WiFi ή μέσω του δικτύου του παρόχου σας ώστε να μην εξαντλήσετε σε σύντομο χρόνο τα MB του οικονομικού σας προγράμματος με αποτέλεσμα την οικονομική επιβάρυνσή σας.

4. Προλάβετε χρεώσεις από πολυμεσικές υπηρεσίες
• Μην καταχωρείτε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου σε διαδικτυακό τόπο εάν προηγουμένως δεν έχετε διαβάσει προσεκτικά όλους τους όρους, τις προϋποθέσεις και το κόστος βάσει των οποίων παρέχεται η υπηρεσία που σας ενδιαφέρει. Επισημαίνεται ότι διαφημίσεις για δωρεάν προσφορές ή συμμετοχή σε κληρώσεις ενδέχεται να συνοδεύουν συνδρομητικές υπηρεσίες.
• Διαβάζετε προσεκτικά όλους τους όρους της διαφημιστικής καταχώρησης και ελέγχετε εάν αφορά συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 sms κ.λπ.
• Επιλέξτε τη φραγή εφόσον δεν χρησιμοποιείτε πολυμεσικές υπηρεσίες, όπως είναι οι κλήσεις προς πενταψήφιους αριθμούς (π.χ., 14ΧΧΧ, 190ΧΧ-195ΧΧ, 54ΧΧΧ) ή προς άλλες υπηρεσίες προστιθεμένης αξίας (π.χ., 901ΧΧΧΧ). Σε κάθε περίπτωση, η χρέωση από κάθε πάροχο πολυμεσικών υπηρεσιών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα €20 μηνιαίως (+ΦΠΑ) για συνδρομητικές υπηρεσίες.

5. Αποφύγετε αυξημένες χρεώσεις όταν βρίσκεστε στο εξωτερικό ή στην παραμεθόριο
• Ενημερωθείτε για τις ισχύουσες χρεώσεις για την πρόσβαση και την ασύρματη μεταφορά δεδομένων που εφαρμόζουν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
• Όταν βρίσκεστε σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας, απενεργοποιείστε την αυτόματη αναζήτηση δικτύου και «κλειδώστε» τη συσκευή σας στο δίκτυο του παρόχου σας, ώστε να αποφύγετε ανεπιθύμητες χρεώσεις περιαγωγής (roaming).
• Εάν βρίσκεστε στο εξωτερικό, επιδεικνύετε προσοχή όταν χρησιμοποιείτε υπηρεσίες τηλεφωνίας και Internet για να αποφύγετε αυξημένες χρεώσεις περιαγωγής.

 

Τεχνολογία

Ροή ειδήσεων

Share