Σάββατο, 04 Δεκεμβρίου 2021

Εγγύηση υγείας: Η πιο γνωστή ελληνική τροφή που «αποτελειώνει» τον καρκίνο

Την τρώμε κάθε μέρα και είναι ο καλύτερος «σύμμαχος»

20 Οκτωβρίου 2021 14:47
Εγγύηση υγείας: Η πιο γνωστή ελληνική τροφή που «αποτελειώνει» τον καρκίνο
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ο καρκίνος μπορεί να αντιμετωπιστεί στις μέρες μας και η διατροφή μας παίζει καθοριστικό ρόλο, με ένα ελληνικό τρόφιμο να βοηθά σε σπουδαίο βαθμό, όπως και μια άλλη συνήθεια στη γυμναστική.

Το ελαιόλαδο είναι μια κλασική υπερτροφή πλούσια σε ωφέλιμες αντιοξειδωτικές ουσίες και καλά λιπαρά. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής και θα μπορούσαμε εύκολα να το χαρακτηρίσουμε «δώρο» της φύσης.

Πέρα από την ήδη γνωστή προληπτική του δράση απέναντι στην καρδιοπάθεια, ο «υγρός χρυσός» φαίνεται πως παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και την εξέλιξη του καρκίνου στον εγκέφαλο.

Σύμφωνα με νέα μελέτη ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου στη Σκωτία, το ελαϊκό οξύ, το βασικό συστατικό του ελαιόλαδου, δρα προληπτικά ενάντια στον καρκίνο του εγκεφάλου.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Journal of Molecular Biology, υποδεικνύει ότι το ελαϊκό οξύ αποτρέπει την πρωτεΐνη MSI2 των κυττάρων να μπλοκάρει την παραγωγή του miR-7 (microRNA-7), ενός μορίου που βρίσκεται στον εγκεφαλικό ιστό και εμποδίζει την ανάπτυξη καρκινογόνων πρωτεϊνών. Σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες, το miR-7 μπορεί να εμποδίσει σε σημαντικό βαθμό την ανάπτυξη του πιο γρήγορα εξελισσόμενου και πιο θανατηφόρου καρκίνου του εγκεφάλου, που ονομάζεται γλοιοβλάστωμα. Υπάρχει επίσης μια θεωρία ότι το ελαϊκό οξύ προωθεί την παραγωγή του miR-7, οδηγώντας έναν υπάρχοντα καρκινικό όγκο σε συρρίκνωση.

Παράλληλα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ελευρωπαΐνη, μια φαινολική ένωση του ελαιόλαδου, αποτρέπει τα καρκινικά κύτταρα να αποσπαστούν από το γλοιοβλάστωμα, εμποδίζοντας έτσι τις μεταστάσεις.

«Αν και ακόμη δεν είμαστε σε θέση να πούμε ότι το ελαιόλαδο στη διατροφή μπορεί να αποτρέψει τον καρκίνο στον εγκέφαλο, τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι το ελαϊκό οξύ υποστηρίζει την παραγωγή μορίων που καταστέλλουν τον καρκίνο, όπως έδειξαν δοκιμές σε κύτταρα στο εργαστήριο» αναφέρει ο βασικός συντάκτης της μελέτης, Δρ Gracjan Michlewski.

Τα πολλά υποσχόμενα ευρήματα των ερευνητών έρχονται να συμπληρώσουν τα ήδη υπάρχοντα για τα οφέλη του ελαιόλαδου στην εγκεφαλική λειτουργία. Μελέτη του 2015 στην επιθεώρηση JAMA Internal Medicine έδειξε ότι μια διατροφή πλούσια σε ελαιόλαδο βοηθά να διατηρηθεί η νοητική οξύτητα και η μνήμη ακόμη και μετά την ηλικία των 70 ετών.

Ελαιόλαδο και καρκίνος

Οι άλλες ευεργετικές ικανότητες του ελαιολάδου

Το Ελαιόλαδο, ο χυμός της ελιάς είναι το έλαιο που λαμβάνεται από τους καρπούς του ελαιόδεντρου με μηχανικά μέσα και με φυσική επεξεργασία. Είναι ένα απόλυτα φυσικό προϊόν, που μπορεί να καταναλωθεί μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία παραλαβής του.

Αφομοιώνεται από τον οργανισμό κατά 98% ενώ αποδίδει τον ίδιο αριθμό θερμίδων με όλα τα άλλα φυτικά έλαια που είναι 9,3 ανά γραμμάριο. Αποτελεί τη βασική πηγή λιπαρών στη Μεσογειακή Διατροφή. Όπως όλα τα λιπαρά φυτικής προέλευσης περιέχει περισσότερα πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και θεωρείται φιλικό, για τον οργανισμό και την υγεία, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερίνη. Η σύνθεση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα ζωικά λιπαρά που περιέχουν μεγάλο αριθμό κορεσμένων λιπαρών οξέων και χοληστερίνης και μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στην υγεία και τον οργανισμό.

Η ακριβής επίδραση του ελαιολάδου στο ρίσκο εμφάνισης ή πρόληψης στεφανιαίων νοσημάτων δεν έχει πλήρως διαλευκανθεί. Σε ορισμένες μελέτες κοορτής, η κατανάλωση ελαιολάδου έχει συσχετισθεί με μείωση του ρίσκου για έμφραγμα του μυοκαρδίου, υπάρχουν όμως και μελέτες που δεν καταλήγουν σ' αυτό το συμπέρασμα. Είναι όμως πολύ σημαντικό να αναφέρουμε, ότι η κατανάλωση ελαιολάδου είναι συνδεδεμένη:

  • με την βελτίωση ορισμένων δεικτών ρίσκου για καρδιαγγειακά νοσήματα,
  • με καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης,
  • με μείωση των επιπέδων τριγλυκεριδίων και γλυκόζης στο αίμα,
  • με μείωση της ολικής και της LDL (κακής) χοληστερόλης, καθώς και
  • με αντιπηκτικές ιδιότητες

Η αντιφλεγμονώδης επίδραση του ελαιολάδου στον οργανισμό αποδίδεται στις περιεχόμενες πολυφαινόλες. Επιστήμονες έχουν προτείνει πολλούς διαφορετικούς μηχανισμούς, οι οποίοι μπορούν να εξηγήσουν την αντιφλεγμονώδη δράση των πολυφαινολών. Στους μηχανισμούς αυτούς περιλαμβάνονται

  • μειωμένη παραγωγή μορίων μεταφορέων, τα οποία – σε περίσσεια- μπορούν να προωθούν διάφορες φλεγμονές . Τέτοια μόρια είναι η αλφα - TNF, ή βήτα - 1 - Ιντερλευκίνη , η βήτα – 2 - θρομβοξάνη και το βήτα – 4 - λευκοτριένιο.
  • Παρεμπόδιση της δράσης προ- φλεγμονοδών ενζύμων όπως η 1 - κυκλο – οξυγενάση και η 2 – κυκλο – οξυγενάση
  • Μειωμένη σύνθεση ενζύμων που προωθούν την δράση της συνθάσης του νιτρικού οξειδίου

Σε άτομα με καρδιακή νόσο , έχει φανεί ότι το ελαιόλαδο χάρη στις πολυφαινόλες του συμβάλλει στην μείωση της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP). [ η CRP είναι δείκτης που χρησιμοποιείται ευρέως για την εκτίμηση της πιθανότητας εκδήλωσης φλεγμονής]. Έχει επίσης αναφερθεί, ότι το ελαιόλαδο μειώνει την δραστικότητα του κύκλου του αραχιδονικού οξέος. Ο κύκλος του αραχιδονικού θεωρείται ότι υποκινεί φλεγμονώδεις διαδικασίες στον οργανισμό. Αυτά τα αντιφλεγμονώδη οφέλη του ελαιολάδου δεν απαιτούν την πρόσληψη μεγάλων ποσοτήτων. Φαίνεται ότι η πρόσληψη 1-2 κουταλιών εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου συνδέονται με σημαντικά αντιφλεγμονώδη οφέλη.

Υπάρχουν μελέτες οι οποίες δείχνουν συσχέτιση ανάμεσα στην πρόσληψη ελαιολάδου (ή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων που περιέχονται σε μεγάλο ποσοστό στο ελαιόλαδο) και στην πρόληψη από ορισμένες μορφές καρκίνου όπως μαστού και παχέος εντέρου

Πρόσφατες έρευνες παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το ελαιόλαδο , τις περιεχόμενες πολυφαινόλες, και την προστασία του πεπτικού σωλήνα. Μια ενδιαφέρουσα περιοχή έρευνας είναι η αναζήτηση της συσχέτισης των πολυφαινολών του ελαιολάδου με τον πληθυσμό και την δράση των βακτηρίων στο πεπτικό σύστημα . Φαίνεται ότι οι πολυάριθμες πολυφαινόλες του ελαιολάδου επιβραδύνουν την ανάπτυξη ανεπιθύμητων βακτηρίων (όπως βακτήρια που είναι υπεύθυνα για πεπτικές λοιμώξεις ). Στις πολυφαινόλες αυτές περιλαμβάνονται η ελευρωπαΐνη, η υδρόξυτυροσόλη, και η τυροσόλη .

Έχει επίσης αναφερθεί ότι ορισμένες από αυτές τις πολυφαινόλες-μαζί με άλλες πολυφαινόλες του ελαιολάδου όπως το λιγκοστρίδιο, είναι σε θέση να αναστέλλουν την ανάπτυξη του Ελικοβακτηριδίου του πυλωρού (Helicobacter pylori). Η επίδραση των πολυφαινολών του ελαιολάδου μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι ο υπερπληθυσμός των ελικοβακτηριδίων σε συνδυασμό με την υπερβολική επαφή τους με τον βλεννογόνο του στομάχου μπορεί να οδηγήσει σε έλκος στομάχου και σε άλλα ανεπιθύμητα πεπτικά προβλήματα.

Η σχέση της συνολικής υγείας των οστών και της πρόσληψης ελαιολάδου, είναι μια άλλη πολλά υποσχόμενη περιοχή έρευνας. Οι περισσότερες προκαταρτικές μελέτες σε αυτόν τον τομέα έχουν διεξαχθεί σε πειραματόζωα. Φαίνεται ότι τα καλύτερα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα σχετίζονται με την πρόσληψη ελαιολάδου. Επιπλέον, τουλάχιστον δύο πολυφαινόλες του ελαιολάδου - η τυροσόλη και η υδροξυτυροσόλη-έχουν συνδεθεί με αύξηση του σχηματισμού του οστίτη ιστού σε αρουραίους. Μια ομάδα ερευνητών έχει προτείνει ότι το ελαιόλαδο μπορεί τελικά να αποδειχθεί πως έχει ιδιαίτερα οφέλη στα οστά μετεμμηνοπαυσιακών γυναικών, αφού βρήκαν βελτιωμένους δείκτες στο αίμα και στη συνολική υγεία των οστών σε θηλυκούς αρουραίους που είχαν τραφεί με ελαιόλαδο, μετά από αφαίρεση των ωοθήκες τους.

Συνολικά εξεταζόμενες, οι παραπάνω μελέτες είναι ενθαρρυντικές. Απαιτούνται όμως περισσότερες έρευνες και βέβαια μελέτες και σε ανθρώπους.

Η βελτιωμένη γνωστική λειτουργία, ιδιαίτερα μεταξύ των ηλικιωμένων, είναι ένα χαρακτηριστικό της Μεσογειακής Διατροφής. Το κύριο λιπίδιο σ' αυτό το μοντέλο διατροφής είναι το ελαιόλαδο και το γεγονός αυτό κίνησε το ενδιαφέρον των ερευνητών που ασχολούνται με διατροφή και γνωστική λειτουργία.

Στη Γαλλία, μια πρόσφατη μελέτη μεγάλης κλίμακας για ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας έχει δείξει ότι η οπτική μνήμη και η ευφράδεια μπορεί να βελτιωθεί με αυτό που οι ερευνητές ονόμασαν «εντατική χρήση» του ελαιολάδου. Σε αυτή την περίπτωση, «εντατική χρήση» σήμαινε τακτική χρήση του ελαιολάδου όχι μόνο για το μαγείρεμα, ή μόνο ως συστατικό σε σαλάτες και σάλτσες, αλλά χρήση σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Υπάρχουν και άλλες σχετικές μελέτες , αλλά το θέμα αυτό απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση.

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share