Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου 2021

Γλυκοπατάτα Vs Πατάτα: Είναι τόσο μεγάλη η διαφορά τους τελικά;

Τι να προτιμήσω και γιατί

24 Σεπτεμβρίου 2021 14:22
Γλυκοπατάτα Vs Πατάτα: Είναι τόσο μεγάλη η διαφορά τους τελικά;
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Οι γλυκοπατάτες, σε αντίθεση με τις τυπικές πατάτες, έχουν συνδεθεί κυρίως με τις δίαιτες, καθώς φαίνεται να τις προτιμούν πολλοί που ακολουθούν μια διατροφή με στόχο την απώλεια βάρους.

Ο λόγος είναι ότι ενώ μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους, έχουν ορισμένες διαφορές, που καθιστούν τις γλυκοπατάτες πιο κατάλληλες για αυτό το σκοπό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι άλλες τυπικές πατάτες θα έπρεπε να απορρίπτονται.

Ωστόσο δείτε τι θεραπεύουν οι τηγανιτές πατάτες και θα τρώτε κάθε μέρα!

Αναλυτικά:

1. Θερμιδικά οι διαφορές τους είναι πολύ μικρές, μια και στα 100 γρ. η βραστή πατάτα έχει 75 θερμίδες και η βραστή γλυκοπατάτα έχει 90 θερμίδες. Αυτό που πρέπει να προσέχετε κυρίως όταν θέλετε να φάτε πατάτες είναι ο τρόπος μαγειρέματος. Όπως φαντάζομαι, ήδη γνωρίζετε ότι τις τηγανητές καλό είναι να τις αποφεύγετε και να μην υπάρχουν στο διατροφολόγιό σας σε μεγάλη συχνότητα. Σίγουρα αν επιλέξετε να φάτε τηγανητές γλυκοπατάτες, το ότι έχουν κάποια θρεπτικά συστατικά παραπάνω δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα είναι και υγιεινές. Ο τρόπος μαγειρέματος είναι κάτι στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα, και ειδικά αν θέλουμε να ακολουθούμε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής καλό είναι να επιλέγουμε το μαγείρεμα στον ατμό ή εναλλακτικά στον φούρνο!

2. Και οι δύο πατάτες αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εντέρου και για να μας κάνουν να νιώθουμε χορτάτοι για περισσότερο χρονικό διάστημα. Καλό είναι να καταναλώνουμε τουλάχιστον 25-30 γρ. φυτικών ινών ημερησίως, τις οποίες μπορούμε να παίρνουμε κυρίως από τα φρούτα και τα λαχανικά αλλά και από τροφές που περιέχουν σύνθετους υδατάνθρακες όπως το πλιγούρι, το φαγόπυρο, το σιτάρι και τα τρόφιμα ολικής αλέσεως. (Περισσότερα για τις φυτικές ίνες μπορείτε να βρείτε εδώ.)

3. Πάμε να δούμε όμως και κάποιες διαφορές… Η γλυκοπατάτα αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης C μια και περιέχει το 21% της προσλαμβανόμενης ποσότητας αναφοράς (ΠΠΑ), ενώ η πατάτα περιέχει μόλις το 11%. Η βιταμίνη C -όπως πολύ καλά γνωρίζετε- είναι απαραίτητη για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, δρα ως αντιοξειδωτικό, βοηθάει στην παραγωγή κολλαγόνου και στην απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό.

Γλυκοπατάτα Vs Πατάτα: Τι να προτιμήσω και γιατί;

4. Η γλυκοπατάτα περιέχει περισσότερο μαγγάνιο από την πατάτα, που είναι και αυτό απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο για τον οργανισμό, έχει αντιοξειδωτικές δράσεις, και φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των σακχάρων του αίματος.

5. Η γλυκοπατάτα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α (83% ΠΠΑ), ενώ η πατάτα δεν περιέχει καθόλου βιταμίνη Α. Η συγκεκριμένη βιταμίνη δρα και αυτή ως αντιοξειδωτικό και προστατεύει τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες, ενισχύει την όραση, την υγεία του δέρματος, τη φυσιολογική ανάπτυξη των οστών, και την αναπαραγωγή.

6. Όσον αφορά τους υδατάνθρακες, τα λιπαρά, και την περιεκτικότητα της πατάτας ή γλυκοπατάτας σε πρωτεΐνη εκεί, οι διαφορές των δύο είναι πάρα πολύ μικρές. Η πατάτα και η γλυκοπατάτα αποτελούν αμυλούχα τρόφιμα και περιέχουν 18 και 20 γρ. υδατανθράκων στα 100 γρ., αντίστοιχα. Η πατάτα απλά έχει μεγαλύτερο γλυκαιμικό δείκτη από την γλυκοπατάτα, και αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα απότομα. H γλυκοπατάτα, λόγω του λίγο χαμηλότερου γλυκαιμικού δείκτη, βοηθάει στο να διατηρεί τα επίπεδα σακχάρου του αίματος πιο σταθερά και για αυτόν τον λόγο νιώθουμε περισσότερη ώρα χορτάτοι.

Και οι δύο πατάτες μπορούν να αποτελέσουν κομμάτι ενός ισορροπημένου τρόπου διατροφής, με την γλυκοπατάτα να έχει απλά κάποια παραπάνω οφέλη. Τα κύρια λάθη που συνήθως κάνουν πολλοί είναι 1. η υπερβολική κατανάλωση πατάτας ή γλυκοπατάτας, 2. ο λάθος συνδυασμός των τροφών, για παράδειγμα συνδυάζουν την πατάτα με το ψωμί, και 3. όπως ανέφερα και παραπάνω, ο τρόπο μαγειρέματος. Για αυτό ναι μεν μπορείτε να περιλαμβάνετε τις πατάτες και τις γλυκοπατάτες στη διατροφή σας, απλά φροντίστε να το κάνετε με τον σωστό τρόπο.

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share