Σάββατο, 04 Δεκεμβρίου 2021

Η ελληνική σούπερ τροφή για αντιγήρανση και μακροζωία

Κάνει θαύματα!

7 Σεπτεμβρίου 2021 12:55
Η ελληνική σούπερ τροφή για αντιγήρανση και μακροζωία
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Σε μια εποχή που μαγειρεύουμε σπανιότερα και τρεφόμαστε κάτω από συνθήκες έντονου στρες, ο ιδανικότερος τρόπος να ανταπεξέλθουμε στις καθημερινές μας ανάγκες, είναι να εμπλουτίσουμε το διαιτολόγιο μας με μια σούπερ τροφή βγαλμένη από την καρδιά της μεσογειακής διατροφής η οποία χαρίζει μακροζωία.

Μία τέτοια τροφή είναι η αποξηραμένη σταφίδα που παράγεται στην Ελλάδα εδώ και αιώνες και στο παρελθόν οι κάτοικοι για να τιμήσουν τα οφέλη της, γιόρταζαν για τουλάχιστον δύο εβδομάδες το χρόνο.

Γλυκιά, νόστιμη ελληνική και φημισμένη, η κορινθιακή σταφίδα είναι η πιο γνωστή ποικιλία μαύρης σταφίδας. Καλλιεργείται σε περιοχές της Βόρειας και της Δυτικής Πελοποννήσου, καθώς και στη Ζάκυνθο.

Με μορφή ρυτιδώδη, είναι το δροσερό σταφύλι στην αποξηραμένη του μορφή. Η Ελλάδα, στηρίζοντας την οικονομία της για πολλά χρόνια στα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, παρέμεινε αγροτική καθ’ όλη τη διάρκεια του 19ου αιώνα με βασικά προϊόντα τα δημητριακά και τη σταφίδα. Το 1871, νέοι μικροϊδιοκτήτες γης στράφηκαν προς την καλλιέργεια σταφίδας ενώ η παραγωγή της κορινθιακής ποικιλίας εκτινάχθηκε στα ύψη με εξαγωγές γύρω στα 1877. Είναι η περίοδος που τα γαλλικά αμπέλια έπαθαν την ασθένεια της φυλλοξήρας, γεγονός που καθυστέρησε τη λεγόμενη “σταφιδική κρίση” που ακολούθησε το 1893.

Η ελληνική σούπερ τροφή για αντιγήρανση και μακροζωία

Κατά το τέλος της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα, το “σταφιδικό ζήτημα” άρχισε να χάνει την οξύτητά του για πολλούς λόγους. Ήταν όμως ένα από τα σημαντικότερα, αν όχι το σημαντικότερο οικονομικό γεγονός στην Ελλάδα μετά από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. Σήμερα, η κορινθιακή ή μαύρη σταφίδα θεωρείται παγκοσμίως μοναδικό προϊόν και στην Ελλάδα παράγεται σε ποσοστό άνω του 80%. Η τροφή αυτή, θεωρειται πλέον ευρέως ως τονωτική, χαρίζει ενέργεια και δρα κατά της γήρανσης. Διάσημη από την αρχαιότητα τελευταία έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής για τις ευεργετικές της ιδιότητες.

Περιέχει πλήθος από αντιοξειδωτικές ουσίες, φυτικές ίνες, ιχνοστοιχεία, κάλιο, βιταμίνη Α, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και σίδηρο. Έχει αντικαρκινική δράση ενώ ακόμα και τα κουκούτσια, όταν αυτά υπάρχουν, συνεισφέρουν στο αντιοξειδωτικό της περιεχόμενο. Σαφώς λοιπόν αποτελεί και ένα εξαιρετικό σνακ ακόμα και για όσους γυμνάζονται αφού είναι πολύ καλή πηγή ενέργειας. Δίκαια την αποκαλούν και “Ελληνική σούπερ τροφή”, εφόσον διαπιστωμένα περιέχει συστατικά που βρίσκουμε στις λεγόμενες “υπερτροφές”. Επίσης, αποδεδειγμένα χορταίνει, οπότε βοηθά στην κατανάλωση λιγότερων θερμίδων. Οι επιστήμονες προτείνουν να βάλουμε τη σταφίδα στην καθημερινή μας διατροφή, καταναλώνοντας τη ως μία από τις τρεις μερίδες φρούτων που πρέπει να έχουμε στο ημερήσιο διαιτολόγιο μας.

Πλην της αντικαρκινικής δράσης η σταφίδα υποβοηθά στην αποκατάσταση και επισκευή κατεστραμμένου DNA, στην ενίσχυση του καρδιαγγειακού συστήματος αφού μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα αλλά και στην πρόληψη παχυσαρκίας αφού ενισχύει το μεταβολισμό και τις καύσεις.

Που τη χρησιμοποιούμε; Σε γλυκά ή φαγητά θα τη χρησιμοποιήσουμε για να δώσουμε μια διακριτική γλυκιά πινελιά στις συνταγές μας. Σε κέικ, πίτες, τάρτες αλλά και σε ψητά καθώς και γεμίσεις κρεατικών ή πουλερικών. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις τροφίμων που η αντιοξειδωτική τους συμπεριφορά κατά το μαγείρεμα-ψήσιμο παραμένει σταθερή ή σε κάποιες περιπτώσεις αυξάνεται κιόλας.

Θαυματουργή: Η τροφή που προστατεύει την καρδιά και ωφελεί το έντερο!

Τροφές: Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, θωρακίζουν την υγεία συνολικά, προστατεύουν την καρδιά, ενώ θεωρείται ότι προσφέρουν και αντικαρκινική προστασία.

Τα χόρτα είναι ένας διατροφικός θησαυρός τον οποίο δυστυχώς πολλοί αμελούν να βάλουν στο καθημερινό τους τραπέζι.

Οι διαιτολόγοι τονίζουν ότι τα χόρτα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά (φλαβονοειδή) που δρουν ευεργετικά στο καρδιαγγειακό σύστημα.

Μάλιστα ορισμένα χόρτα όπως η γλιστρίδα (ή αντράκλα) περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα που είναι ωφέλιμα για την καρδιά. Επίσης τα χόρτα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που διευκολύνουν τη λειτουργία του εντέρου.

Γεμάτα βιταμίνες Α, C, K, φυτικές ίνες, πλούσια πηγή μετάλλων (σιδήρου, ασβεστίου, καλίου, μαγνησίου) και άλλων αντιοξειδωτικών πέραν των φλαβονοειδών (πολυφαινόλες, καροτενοειδή, βιταμίνες B, C και Ε), αλλά με ελάχιστες θερμίδες, αποτελούν ασπίδα προστασίας για την υγεία συνολικά και την πρόληψη του καρκίνου.

Παρότι τα περισσότερα από αυτά μπορούμε να τα βρούμε όλο το χρόνο, ο χειμώνας και η άνοιξη είναι η εποχή τους. Να διευκρινίσουμε πώς όταν λέμε χόρτα εννοούμε άγρια αλλά και καλλιεργούμενα χόρτα του αγρού, αλλά και φυλλώδη λαχανικά, όπως το μπρόκολο λ.χ. και το σπανάκι.

Διαβάστε με την ευκαιρία: Τρώμε καρκίνο: Η πασίγνωστη τροφή που καταναλώνουμε συχνά και ευθύνεται για όγκο στον πνεύμονα!

 Θαυματουργή: Η τροφή που προστατεύει την καρδιά και ωφελεί το έντερο!

Το μυστικό για την αγορά τους είναι να μην τα παίρνετε όταν σας φαίνονται μαραμένα, έχουν βλάβες στο φύλλωμά τους ή ξεθωριασμένο χρώμα. Επίσης συνιστάται να τα καταναλώσετε την ημέρα της αγοράς τους, αν και μπορούν να συντηρηθούν στο ψυγείο το πολυ για πέντε μέρες.

Όταν τα καταναλώνετε ωμά στις σαλάτες φροντίστε να είναι στεγνά ώστε όταν ρίξετε το ελαιόλαδο να κατανεμηθεί καλύτερα και ομοιόμορφα. Αποφύγετε να τα ψιλοκόβετε για να μην οξειδωθούν ενώ για τον ίδιο λόγο να τα γαρνίρετε με λεμόνι ή ξύδι.

Εάν αποφασίσετε να τα βράσετε ρίξτε τα χόρτα σε νερό που κοχλάζει και βράστε τα όσο το δυνατό λιγότερο σε σκεπασμένη κατσαρόλα. Για να είναι γευστικά αλλά και όσο το δυνατό πιο θρεπτικά τα βρασμένα χόρτα ή λαχανικά πρέπει να «κρατάνε». Επίσης μην ρίχνετε σόδα στο νερό που βράζετε τα χόρτα επειδή καταστρέφει τη βιταμίνη C που περιέχουν. Αλατίστε τα χόρτα λίγο πριν τα σερβίρετε, έτσι γίνονται πιο τρυφερά.

Μεγάλη προσοχή: 10+1 τροφές που «προσκαλούν» τον καρκίνο

Ο καρκίνος είναι μια ασθένεια, που μπορεί να «τροφοδοτηθεί» από οποιαδήποτε κακή συνήθεια, με την χοληστερίνη να τον «προσκαλεί» με το δικό της τρόπο, ανάμεσα σε άλλους «κρυφούς» κινδύνους.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε διαδικτυακά στις στο επιστημονικό περιοδικό Nature Communications, μια ερευνητική ομάδα με επικεφαλής το Duke Cancer Institute εντόπισε τους μηχανισμούς που συμβαίνει αυτό. Στην εργασία τους περιγράφουν το πώς τα καρκινικά κύτταρα του μαστού χρησιμοποιούν την χοληστερόλη, για να αναπτύξουν ανοχή στο στρες. Αυτό τα καθιστά πολύ ανθεκτικά καθώς μεταναστεύουν από την αρχική θέση του καρκινικού όγκου (μετάσταση).

«Τα περισσότερα καρκινικά κύτταρα πεθαίνουν καθώς προσπαθούν να μετασταθούν. Είναι μια διαδικασία που ενέχει μεγάλο στρες για εκείνα», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας δρ. Donald P. McDonnell, καθηγητής στο τμήμα Φαρμακολογίας και Καρκινικής Βιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Duke. «Τα λίγα καρκινικά κύτταρα που δεν πεθαίνουν έχουν αυτήν την ικανότητα να ξεπεράσουν τον μηχανισμό θανάτου που προκαλείται από το στρες των κυττάρων. Διαπιστώσαμε ότι η χοληστερόλη ήταν αναπόσπαστο μέρος της τροφοδοσίας αυτής της ικανότητας».

Ο δρ. McDonnell και οι συνεργάτες του βασίστηκαν σε προηγούμενες έρευνες στο εργαστήριό τους. Εστίασαν στην σχέση μεταξύ της υψηλής χοληστερόλης και καρκίνων του μαστού, αλλά και άλλων γυναικολογικών καρκίνων, οι οποίοι είναι θετικοί στα οιστρογόνα. Αυτές οι μελέτες διαπίστωσαν ότι οι καρκίνοι που τροφοδοτούνται από την ορμόνη οιστρογόνου επωφελούνται από παράγωγα της χοληστερόλης τα οποία δρουν όπως τα οιστρογόνα, προκαλώντας ανάπτυξη καρκίνου.

Καρκίνος τροφές και χοληστερίνη

Όμως, προέκυψε ένα παράδοξο για τους καρκίνους του μαστού με αρνητικά οιστρογόνα. Αυτοί οι καρκίνοι μπορεί να μην εξαρτώνται από τα οιστρογόνα, αλλά η υψηλή χοληστερόλη εξακολουθεί να σχετίζεται με χειρότερες ασθένειες, υποδηλώνοντας ότι ένας διαφορετικός μηχανισμός συνδέει καρκίνο και χοληστερόλη.

Στην τρέχουσα μελέτη που βασίστηκε σε καρκινικές κυτταρικές σειρές και μοντέλα ποντικών, οι ερευνητές του Duke διαπίστωσαν, ότι τα μεταστατικά καρκινικά κύτταρα, τρέφονται από την χοληστερόλη για να αντιμετωπίσουν το στρες της μετάστασης.
Τα περισσότερα καρκινικά κύτταρα εξακολουθούν να πεθαίνουν κατά την διαδικασία μετάστασης. Αλλά εκείνα που επιβιώνουν (παίρνοντας ενέργεια από την χοληστερόλη) ενδυναμώνονται τόσο πολύ, ώστε αντέχουν την λεγόμενη “σιδηρόπτωση” (ferroptosis), μια φυσική διαδικασία κατά την οποία τα κύτταρα υποκύπτουν στο στρες. Αυτά τα καρκινικά κύτταρα, που πλέον δεν πεθαίνουν από το στρες, πολλαπλασιάζονται και μετακινούνται εύκολα σε άλλα σημεία του οργανισμού.

Η διαδικασία αυτή, φαίνεται να χρησιμοποιείται όχι μόνο από καρκινικά κύτταρα του μαστού που είναι αρνητικά στα οιστρογόνα, αλλά και από άλλους τύπους όγκων, όπως το μελάνωμα (καρκίνος του δέρματος).

Οι μηχανισμοί που συνδέουν την χοληστερόλη με τον καρκίνο, θα μπορούσαν να στοχοποιηθούν από νέες θεραπείες.

«Η αποκάλυψη αυτού του μονοπατιού ανέδειξε νέες προσεγγίσεις που μπορεί να είναι χρήσιμες για τη θεραπεία των προχωρημένων ασθενειών«, δήλωσε ο δρ. McDonnell. «Υπάρχουν σύγχρονες θεραπείες υπό ανάπτυξη που εμποδίζουν την οδό που περιγράψαμε. Αυτά τα ευρήματα αναδεικνύουν για άλλη μια φορά το γιατί η μείωση της χοληστερόλης -είτε με φάρμακα, είτε με διαιτητική τροποποίηση- είναι μια καλή ιδέα για καλύτερη υγεία«, πρόσθεσε ο ίδιος.

Ποιες τροφές να αποφεύγουμε λόγω χοληστερίνης;

Ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγουμε για να μην αυξηθούν τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα;

  • Περιορίστε τα κορεσμένα λιπαρά και έλαια, όπως βούτυρο και φοινικέλαιο. Αντ’ αυτών χρησιμοποιείστε μαλακή μαργαρίνη ή έλαια λαχανικών, όπως ελαιόλαδο.
  • Αποφύγετε τα τρανς λιπαρά ή τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια λαχανικών. Τα συγκεκριμένα έλαια περνούν από διαδικασία που τα κάνει στερεά. Βρίσκονται σε ορισμένες μαργαρίνες, κράκερς, μπισκότα και τσιπς.
  • Περιορίστε τα λιπαρά κρέατα, όπως μπριζόλα, χοτ ντογκ, λουκάνικο, μπέικον και επεξεργασμένα κρέατα. Επίσης περιορίστε τα εντόσθια, όπως συκώτι και νεφρά. Αντικαταστήστε με κοτόπουλο χωρίς πέτσα ή γαλοπούλα, άπαχο μοσχάρι, χοιρινό και ψάρι. Δοκιμάστε ορισμένα πιάτα χωρίς κρέας, όπως όσπρια, ζυμαρικά ή ρύζι.
  • Περιορίστε το κρέας, τα πουλερικά και τα ψάρια σε όχι περισσότερες από 2 μερίδες την ημέρα. Θυμηθείτε ότι μια μερίδα είναι περίπου σαν την τράπουλα.
  • Περιορίστε τους κρόκους αυγών.
  • Περιορίστε τα γαλακτοκομικά που περιέχουν περισσότερο από 1% λιπαρά γάλακτος. Σε αυτά περιλαμβάνονται η κρέμα και τα περισσότερα τυριά. Επιλέξτε άπαχο γάλα ή χαμηλών λιπαρών και τυριά με χαμηλά λιπαρά.
  • Περιορίστε τα κρακεράκια, τα μάφιν, τα κρουασάν και τα κέικ που παρασκευάζονται με κορεσμένα ή υδρογονωμένα λιπαρά, τα ολόκληρα αυγά ή το πλήρες γάλα. Δοκιμάστε ψητές τροφές με χαμηλά λιπαρά.
  • Αντί να χρησιμοποιείτε βούτυρο ή μαργαρίνη στο ψωμί, δοκιμάστε το ελαιόλαδο με το ψωμί.
  • Αποφύγετε το fast food, όπως hamburgers, τηγανητό κοτόπουλο, πατάτες τηγανιτές, που είναι υψηλά σε ολικά και ορισμένα λιπαρά.
  • Όταν τρώτε έξω, επιλέξτε κοτόπουλο χωρίς την πέτσα, σαλάτες με ντρεσιγκ χαμηλών λιπαρών και τροφές που δεν είναι τηγανιτές.
  • Αποφύγετε το τυρί και τα ντρεσιγκς με υψηλά λιπαρά, όπως τη μαγιονέζα.
TAGS
 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share