Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021

Καρκίνος εντέρου: Αυτά είναι τα σημάδια που ξεφεύγουν από τους γιατρούς και κοστίζουν ζωές

Μεγάλη προσοχή!

28 Ιουλίου 2021 11:08
Καρκίνος εντέρου: Αυτά είναι τα σημάδια που ξεφεύγουν από τους γιατρούς και κοστίζουν ζωές
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Ένας στους πέντε ασθενείς με καρκίνο του εντέρου που έλαβε διάγνωση για την ασθένειά του κατά την επείγουσα εισαγωγή του στο νοσοκομείο είχε εκδηλώσει το προηγούμενο διάστημα προειδοποιητικά σημάδια που θα μπορούσαν να έχουν ενεργοποιήσει τον γιατρό να κάνει νωρίτερα τη διάγνωση, δείχνει μια νέα επιστημονική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση British Journal of Cancer. Ποσοστό 16% των ασθενών αυτών είχαν επισκεφτεί τον γιατρό τους τουλάχιστον τρεις φορές πριν τη διάγνωση λόγω των συμπτωμάτων που εκδήλωναν.

Ερευνητές από το Πανεπιστημιακό Κολέγιο του Λονδίνου και τη Σχολή Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου μελέτησαν τις διαγνώσεις για καρκίνο του εντέρου που έγιναν στην Αγγλία από το 2005 έως το 2006, εστιάζοντας στα συμπτώματα που εκδήλωναν οι ασθενείς έως και πέντε χρόνια πριν τη διάγνωση.

καρκίνος εντέρου σημάδια

Τα στοιχεία υπέδειξαν ότι το 35% των ασθενών με καρκίνο στο κόλον και το 15% των ασθενών με καρκίνο στο ορθό έλαβαν διάγνωση έπειτα από επείγουσα εισαγωγή στο νοσοκομείο. Αν και αρκετοί από αυτούς τους ασθενείς δεν είχαν εκδηλώσει σαφή συμπτώματα καρκίνου του παχέος εντέρου –επομένως ήταν πιο δύσκολο για τον γιατρό τους να υποψιαστεί και να εντοπίσει νωρίτερα τον καρκίνο– ποσοστό 17,5% των ασθενών με καρκίνο στο κόλον και 23% των ασθενών με καρκίνο στο ορθό είχαν εκδηλώσει τα τυπικά συμπτώματα της νόσου.

Οι ερευνητές δηλώνουν πως τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι χάνονται σημαντικές ευκαιρίες για έγκαιρη διάγνωση και κατ’ επέκταση έγκαιρη αντιμετώπιση της νόσου.

Καρκίνος εντέρου: Τα συνηθέστερα συμπτώματα

Τα συμπτώματα που εκδήλωσαν οι ασθενείς με καρκίνο στο κόλον σε διάστημα ενός έτους πριν από τη διάγνωση ήταν κυρίως τα εξής:

– πόνος στην κοιλιακή χώρα

– αναιμία

– διάρροια

– αιμορραγία από τον πρωκτό

καρκίνος εντέρου πόνος

Τα συμπτώματα που εκδήλωσαν οι ασθενείς με καρκίνο στο ορθό σε διάστημα ενός έτους πριν από τη διάγνωση ήταν κυρίως τα εξής:

– αιμορραγία από τον πρωκτό

– αλλαγές στη γαστρεντερική λειτουργία

– διάρροια

– πόνος στην κοιλιακή χώρα

Όπως επισημαίνει η Κριστίνα Ρένζι, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας από το Πανεπιστημιακό Κολέγιο του Λονδίνου, οι ασθενείς που έλαβαν διάγνωση κατά την επείγουσα εισαγωγή τους δεν παρουσίασαν εξίσου καλή έκβαση στην υγεία τους όσο οι ασθενείς που έλαβαν τη διάγνωση νωρίτερα.

Η Δρ Τζούλι Σαρπ, επικεφαλής ενημέρωσης και υγείας του οργανισμού Cancer Research UK, αναφέρει με τη σειρά της ότι μελέτες όπως αυτή συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση των συμπτωμάτων που εκδηλώνουν οι ασθενείς κι έτσι βοηθούν στην εξεύρεση αποτελεσματικότερων μεθόδων να διαγιγνώσκεται η νόσος έγκαιρα, όταν οι θεραπείες είναι πιο πιθανό να αποδώσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Έντερο: Μειώστε τους πόνους - Aυτές οι τροφές θα σας ανακουφίσουν

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει ή και οι ίδιοι παραπονεθεί για δυσάρεστες ενοχλήσεις και δυσφορία στη περιοχή της κοιλιάς και πιο συγκεκριμένα του εντέρου. Ενοχλήσεις που κάνουν την παρουσία τους πιο αισθητή και επίμονη ιδιαίτερα σε περιόδους αλλαγών. Αλλαγών όπως η αλλαγή περιβάλλοντος, η αλλαγή της ρουτίνας μας σε κάποιο ταξίδι, αλλαγή εργασιακού χώρου ή μετακόμιση, αλλά και συναισθηματικών αλλαγών ή περιόδων αυξημένου στρες και άγχους όπως συμβαίνει και εποχικά το Φθινόπωρο που επανερχόμαστε όλοι στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας. Αποδεδειγμένα, το καθημερινό στρες, η καθιστική ζωή και η κακή διατροφή μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία του εντέρου.

Έντερο: Μειώστε τους πόνους

Οι εντερικές διαταραχές είναι κάτι πολύ συχνό. Ουσιαστικά οι περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από κάποιο πρόβλημα που σχετίζεται με το έντερο τουλάχιστον σε μία ή κάποιες στιγμές της ζωής τους. Δυσφορία και πόνος από το έντερο μπορεί να εμφανιστούν πολύ συχνά και σε απολύτως υγιή άτομα, το λεγόμενο «Σύνδρομο Ευερεθίστου Εντέρου». Συνήθως αυτό σημαίνει ότι το έντερο κάνει ισχυρή σύσπαση ή μπορεί για κάποιο λόγο να έχει γίνει πιο ευαίσθητο. Το φαγητό που τρώμε και ο τρόπος ζωής σίγουρα έχουν τεράστιες επιπτώσεις στο έντερό μας.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του εντέρου μας, αναλυτικότερα, και οι πιο σημαντικές συνήθειες που μπορούν να μας ανακουφίσουν από τυχόν εντερικές ενοχλήσεις είναι:

Πρωινή ρουτίνα

*Η πιο σημαντική στιγμή της ημέρας όσον αφορά το έντερο είναι η πρώτη ώρα μετά το πρωινό ξύπνημα. Το πρωινό ξύπνημα και σήκωμα από το κρεβάτι στέλνουν ένα μήνυμα εγρήγορσης στους μύες του εντέρου, ευνοώντας τη λειτουργία και κινητικότητά του τις πρωινές ώρες. Σε μερικούς ανθρώπους αυτή η διαδικασία εκτυλίσσεται έντονα και σύντομα, ενώ σε άλλους αυτό το μήνυμα εγρήγορσης δεν είναι τόσο ισχυρό (ειδικά σε νεαρές γυναίκες) και γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται να ενισχυθεί με την κατανάλωση πρωινού γεύματος. Έτσι ερχόμαστε στη σημασία της πρωινής ρουτίνας.

*Προσπαθήστε να αποκτήσετε πρωινή ρουτίνα, έτσι ώστε κάθε μέρα αυτό που κάνετε κατά την πρωινή ώρα μετά το ξύπνημά σας να είναι το ίδιο.

*Διαθέστε χρόνο το πρωί, κατά τον οποίο θα δραστηριοποιήσετε το έντερό σας πριν φύγετε από το σπίτι. Εάν είναι απαραίτητο, σηκωθείτε μισή ώρα νωρίτερα.

*Βάλτε το πρωινό στη ζωή σας. Το πρωινό γεύμα είναι το καλύτερο ερέθισμα για την κινητικότητα του εντέρου σας.

Διαιτητικές ίνες

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε διαιτητικές ίνες φαίνεται ότι ενισχύουν τη λειτουργία του εντέρου, τουλάχιστον στην πλειονότητα των ατόμων. Με τον όρο διαιτητικές ίνες εννοούμε το κυτταρικό τοίχωμα των φυτικών κυττάρων. Οι τρόποι που πιθανόν αυτές λειτουργούν ενισχυτικά είναι ότι δρούν σαν σφουγγάρι κατακρατώντας υγρά, άρα δίνουν σχήμα και όγκο στο περιεχόμενο του εντέρου και ερεθίζουν τις νευρικές απολήξεις του εντερικού τοιχώματος ενεργοποιώντας τη συσταλτικότητα του εντέρου. Τέλος, αποτελούν τροφή για τα βακτήρια του εντέρου, τα οποία με τη σειρά τους πολλαπλασιάζονται ταχέως και προστίθενται στον όγκο του περιεχομένου του εντέρου, διευκολύνοντας έτσι τη διαδικασία απομάκρυνσής του. Όλες οι τροφές που προέρχονται από φυτά εμπεριέχουν ίνες, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είναι υπερβολικά επεξεργασμένες. Πλούσιες σε ίνες τροφές είναι τα ολικής άλεσης προϊόντα όπως το ψωμί ολικής άλεσης, τα δημητριακά ολικής άλεσης, ξηροί καρποί, λαχανικά, φρούτα, όσπρια.

Βάλτε ίνες στο πρωινό σας επιλέγοντες τροφές όπως δημητριακά ολικής, φυσικά πίτουρα ή ψωμί ολικής άλεσης ή/και κάποιο φρέσκο ή αποξηραμένο φρούτο ή ξηρό καρπό.

Βεβαιωθείτε ότι και τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας σας είναι πλούσια σε ίνες.

Σωστή ενυδάτωση

Απαραίτητο συστατικό για τη διόγκωση των ινών και τη βέλτιστη δράση τους στο έντερο είναι η επαρκής κατανάλωση νερού. Για την καλή λειτουργία του πεπτικού, συνιστάται να πίνουμε 1,5-2 λίτρα νερό την ημέρα.

Τροφές με θετική και αρνητική δράση

Άλλες τροφές που φαίνεται να ενισχύουν τη λειτουργία του εντέρου είναι το φυσικό πίτουρο (μπραν), ο λιναρόσπορος και τα σποράκια chia, τα οποία καλό είναι να καταναλώνονται μουλιασμένα για καλύτερο αποτέλεσμα, καθώς και κάποια βότανα. Βότανα, όπως η μέντα, ο γλυκάνισος και η ρίγανη ηρεμούν το έντερο. Ειδικότερα, η μέντα ανακουφίζει από τον πόνο και τον τυμπανισμό, ο γλυκάνισος έχει ήπια καθαρτική δράση, ενώ η ρίγανη καταπολεμά τη διάρροια. Για να προετοιμάσουμε τα ροφήματα αυτά, συνιστάται να βράσουμε ένα φλιτζάνι νερό, να ρίξουμε μια κουταλιά από το βότανο της επιλογής μας και να το αφήσουμε για 5-7 λεπτά. Στη συνέχεια σουρώνουμε και πίνουμε.
Μεταξύ των τροφών που συχνά ενοχλούν και συστήνεται αποφυγή ή περιορισμός τους είναι τα τηγανητά, λιπαρά και δύσπεπτα φαγητά, ο καφές και το κακάο, κάποια συγκεκριμένα για τον καθένα τρόφιμα (π.χ. κουνουπίδι, σκόρδο). Ο κάθε άνθρωπος αντιδρά διαφορετικά στη λήψη της ίδιας τροφής. Ακόμα και η ίδια τροφή έχει διαφορετικό αποτέλεσμα ανάλογα με το πόσο άγουρη, ώριμη, καθαρισμένη ή μαγειρεμένη είναι. Συνεπώς συστήνεται ο καθένας μας να αναγνωρίσει, είτε μόνος του είτε με τη βοήθεια του ειδικού διαιτολόγου, ποιές είναι αυτές οι τροφές που τον επιβαρύνουν και κάτω από ποιες συνθήκες ώστε στη συνέχεια να αποφασίσει τη συχνότητα, το περιορισμό ή αποκλεισμό κατανάλωσής τους. Τέλος, οι άστατες ώρες φαγητού καθώς και ορισμένες συνήθειες εξαιτίας των οποίων καταπίνουμε πολύ αέρα, όπως η βιαστική κατανάλωση φαγητού, το μάσημα της τσίχλας και το κάπνισμα, φαίνεται επίσης να επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του εντέρου μας.

Έντερο: Μειώστε τους πόνους

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share