Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2021

8+1 πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να μην πάθετε άνοια - Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο 5ο

Μερικοί γιατροί πιστεύουν ότι η εκμάθηση νέων πραγμάτων βοηθά στη διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου

27 Ιουλίου 2021 15:00
8+1 πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να μην πάθετε άνοια - Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο 5ο
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η άνοια είναι ένας γενικός όρος για την απώλεια της μνήμης και άλλων διανοητικών ικανοτήτων αρκετά σοβαρών, ώστε να παρεμβαίνει στην καθημερινή ζωή του ατόμου. Η άνοια μπορεί να εμφανίζεται σε πολλές μορφές, συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Πάρκινσον, της νόσου του Huntington, και της αγγειακής άνοιας. Ο πιο κοινός τύπος είναι η νόσος του Αλτσχάιμερ, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 60-80% των περιπτώσεων.

Αν η αιτία δεν είναι θεραπεύσιμη, η άνοια μπορεί να είναι προοδευτική. Συμπτώματα, όπως κατάθλιψη, απάθεια και δυσκολία να θυμόμαστε πρόσφατες συνομιλίες, ονόματα και γεγονότα, μπορεί να επιδεινωθούν με την πάροδο του χρόνου. Ορισμένοι παράγοντες κινδύνου για άνοια μπορεί να προληφθούν, ενώ άλλοι δεν μπορούν. Παράλληλα δείτε και τις τροφές που προστατεύουν από την άνοια και το Αλτσχάιμερ.

Οι παράγοντες κινδύνου που μπορούν να ελεγχθούν περιλαμβάνουν:

  • Κακή διατροφή και έλλειψη βιταμινών
  • Χρήση φαρμάκων που συμβάλλουν στην άνοια
  • Διαταραγμένη λειτουργία του θυρεοειδούς
  • Καρδιαγγειακούς κινδύνους συμπεριλαμβανομένης της υψηλής χοληστερόλης, υψηλής αρτηριακής πίεσης κα διαβήτη
  • Κάπνισμα
  • Χαμηλή φυσική δραστηριότητα
  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Τραύματα στο κεφάλι

Οι παράγοντες κινδύνου που μπορούν να ελεγχθούν περιλαμβάνουν:

9 τρόποι για να μειώσετε τον κίνδυνο άνοιας

Καταναλώστε βιταμίνη D

Μελέτες έχουν δείξει μία συσχέτιση ανάμεσα στα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D και της γνωστικής εξασθένησης, που οδηγεί σε συμπτώματα της άνοιας. Συμπληρώματα με βιταμίνη D μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία του οργανισμού από τις διαδικασίες που οδηγούν στην άνοια και τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Ο καλύτερος τρόπος για να πάρετε βιταμίνη D είναι μέσω της ηλιοθεραπείας, αλλά και η λήψη ενός συμπληρώματος μπορεί να βοηθήσει, αν δεν είστε σε θέση να λιαστείτε για πολλή ώρα. Το συμπλήρωμα βιταμινών είναι επίσης ωφέλιμο κατά τους χειμερινούς μήνες!

Προκαλέστε το μυαλό σας

Προκαλώντας το μυαλό σας σε τακτική βάση, έχει μερικά καταπληκτικά οφέλη! Μελέτες έχουν δείξει ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών καθυστερεί την έναρξη των συμπτωμάτων της άνοιας σχεδόν πέντε χρόνια, σε σύγκριση με ηλικιωμένους που μιλούν μόνο μία γλώσσα. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι αν λύνετε σταυρόλεξα σε τακτική βάση μπορεί να καθυστερήσει την έναρξη της παρακμής της μνήμης κατά 2,5 χρόνια.

Μείνετε σωματικά δραστήριοι

Η καλή κυκλοφορία στην καρδιά και το σώμα σας σε τακτική βάση είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την ενίσχυση του καρδιααγγειακού σύστηματός σας. Η άσκηση είναι το καλύτερο προληπτικό φάρμακο για πολλά χρόνια προβλήματα υγείας. Περίπου 30 λεπτά την ημέρα μέτριας δραστηριότητας είναι αρκετή για να δείτε οφέλη στην υγεία σας.

Μείνετε σωματικά δραστήριοι

Ελέγξτε την κατανάλωση του αλκοόλ

Μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι πίνουν αλκοόλ έχουν υπερβολικά υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια, συγκριτικά με όσους δεν πίνουν καθόλου αλκοόλ ή καταναλώνουν μέτριες ποσότητες αλκοόλ. Ελέγχοντας την κατανάλωση του αλκοόλ μπορείτε να βοηθήσετε στην πρόληψη πολλών προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένης της άνοιας.

Προστατέψτε τον εαυτό σας από τραυματισμούς στο κεφάλι

Φορέστε κράνος όταν κάνετε ποδήλατο! Είναι κάτι απλό αλλά πολύ σημαντικό και μπορείτε να προστατεύσετε τον εγκέφαλό σας από σοβαρό τραυματισμό. Αν κάνετε οτιδήποτε άλλο που θα μπορούσε να αποβεί επικίνδυνο, όπως θαλάσσια σπορ ή σκι, φορέστε απαραίτητα κράνος.

Κοινωνικοποιηθείτε

Η συχνή κοινωνικοποίηση μπορεί να σας βοηθήσει να προστατεύσετε τον εαυτό σας από τις αρνητικές επιπτώσεις της απομόνωσης. Ακόμα κι αν έχετε λίγους φίλους ή μέλη της οικογένειας, μιλώντας με άλλους σε τακτική βάση μπορεί να σας προστατεύσει από πολλές διαφορετικές ασθένειες, πνευματικές και σωματικές. Ακόμα καλύτερα κάντε μια βόλτα στη φύση για να γυμναστείτε παρέα με τους φίλους σας!

Άνοια: Κοινωνικοποιηθείτε

Καταναλώστε βιταμίνη Β

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορεί να είναι ωφέλιμες στη μείωση των επιπέδων ενός μορίου που ονομάζεται ομοκυστεΐνη ή HC. Αυτό το μόριο είναι γνωστό ότι βλάπτει το αγγειακό σύστημα. Έχοντας ένα υψηλό επίπεδο μπορεί να συμβάλει στον κίνδυνο καρδιακής νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου και άλλων αγγειακών προβλημάτων. Λαμβάνοντας ένα σύμπλεγμα βιταμινών Β μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του οργανισμού από την εξασθένηση των γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με την ώριμη ηλικία.

Σταματήστε το κάπνισμα

Το κάπνισμα μπορεί να βλάψει σχεδόν κάθε μέρος του σώματός σας, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου σας. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι καπνιστές διατρέχουν κατά 45% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ σε σύγκριση με τους μη καπνιστές, ακόμα και τους πρώην καπνιστές. Ακόμα κι αν είσαστε καπνιστής για όλη σας τη ζωή, η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Παρακολουθήστε τις τιμές των εξετάσεών σας

Παρακολουθείτε την αρτηριακή σας πίεση, τα επίπεδα της χοληστερόλης και του βάρους. Γνωρίζοντας τις τιμές σας μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε ένα πρόβλημα νωρίτερα. Οι καρδιαγγειακές τιμές και οι τιμές του μεταβολισμού, είναι μερικές από τις πιο σημαντικές προβλέψεις της άνοιας! Κρατήστε το σώμα σας υγιές, προκειμένου να κρατήσει το μυαλό σας υγιές.

Αλτσχάιμερ: Τα συμπτώματα που πρέπει να γνωρίζετε - 10 μύθοι για την νόσο που τελικά δεν ισχύουν!

Τι γνωρίζουμε για τη νόσο Αλτσχάιμερ, ποια είναι τα συμπτώματά της και ποιοι οι μύθοι που τελικά καταρρίπτονται;

Πώς όμως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικότερα τη νόσο Αλτσχάιμερ είτε από την πλευρά του ανθρώπου που εμφανίζει την ασθένεια, είτε από τη θέση του φροντιστή ενός ατόμου με άνοια, είτε ως μέλη μιας κοινωνίας που επιδιώκει να εξασφαλίσει μία καλύτερη ποιότητα ζωής.

Ας καταρρίψουμε 10 μύθους που τελικά δεν ισχύουν!

1. Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι συνώνυμο της άνοιας.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η άνοια είναι νόσος και την ταυτίζουν με τη νόσο Αλτσχάιμερ. Στην πραγματικότητα, η άνοια είναι ένας περιγραφικός όρος που αναφέρεται σε μία σειρά συμπτωμάτων που παρουσιάζουν τα άτομα με παθήσεις που καταστρέφουν τα κύτταρα του εγκεφάλου, όπως είναι οι διαταραχές στη μνήμη, την κρίση, το λόγο και τη συμπεριφορά. Αντίθετα, η νόσος Αλτσχάιμερ είναι μία συγκεκριμένη ασθένεια, η οποία ευθύνεται για περισσότερες από τις μισές περιπτώσεις άνοιας.

2. Αν κάποιος ξεχνά, τότε είναι βέβαιο ότι έχει νόσο Αλτσχάιμερ.

Πράγματι, οι διαταραχές μνήμης, είναι ένα από τα πρώτα και ίσως το χαρακτηριστικότερο σύμπτωμα της νόσου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος ξεχνά έχει Αλτσχάιμερ. Μία ήπια διαταραχή της μνήμης που δεν συνοδεύεται από ιδιαίτερα λειτουργικά προβλήματα μπορεί να αποτελεί μέρος της φυσιολογικής διεργασίας της γήρανσης, ενώ σε νεότερους σε ηλικία ανθρώπους τα προβλήματα μνήμης συχνά προκύπτουν δευτερογενώς ως συνέπεια των υψηλών επιπέδων άγχους. Σε κάθε περίπτωση, μία επίσκεψη στο γιατρό μπορεί να καθορίσει την αιτία των συμπτωμάτων.

3. Η νόσος Αλτσχάιμερ αφορά μόνο τους ηλικιωμένους.

Παρά το γεγονός ότι η νόσος Αλτσχάιμερ εμφανίζεται κατά κύριο λόγο σε άτομα άνω των 65 ετών, οι μελέτες δείχνουν ότι ένα 5% των ανθρώπων που διαγιγνώσκονται με τη νόσο είναι ηλικίας 40 έως 60 ετών. Πρόκειται για τη λεγόμενη πρώιμης έναρξης νόσο Αλτσχάιμερ, η οποία έχει σαφές κληρονομικό υπόβαθρο.

Αλτσχάιμερ

4. Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι κληρονομική.

Σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη, η νόσος Αλτσχάιμερ δεν είναι κληρονομική. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, η κληρονομική μονογονιδιακή μορφή της νόσου είναι αρκετά σπάνια και εμφανίζεται σε νεώτερες ηλικίες. Η σποραδική μορφή της νόσου Αλτσχάιμερ, η οποία αφορά στο 95% των περιπτώσεων, έχει πολύπλοκη αιτιολογία. Πρόσφατα ανακαλύφθηκαν γονίδια η παρουσία των οποίων σχετίζεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ, ωστόσο η ύπαρξή τους δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά εμφάνιση της νόσου, αλλά αύξηση της πιθανότητας εκδήλωσής της.

5. Η νόσος Αλτσχάιμερ δεν είναι θανατηφόρος.

Η φυσική πορεία της ασθένειας οδηγεί τελικά τους ανθρώπους με νόσο Αλτσχάιμερ στο θάνατο. Η εκφύλιση του εγκεφάλου αρχικά περιορίζεται σε δομές που σχετίζονται με τη μνήμη και τις νοητικές λειτουργίες γενικότερα. Στη συνέχεια όμως επεκτείνεται σταθερά σε ευρύτερες περιοχές του εγκεφάλου, επηρεάζοντας σταδιακά όλες τις λειτουργίες και τα συστήματα του σώματος.

Αλτσχάιμερ

6. Υπάρχει θεραπεία για τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Μέχρι σήμερα, δεν έχει βρεθεί κάποια φαρμακευτική αγωγή που να θεραπεύει ριζικά τη νόσο Αλτσχάιμερ. Τα φάρμακα που έχουμε στη διάθεσή μας ελέγχουν εν μέρει τα συμπτώματα της νόσου και βελτιώνουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των ανθρώπων με νόσο Αλτσχάιμερ, δεν μπορούν όμως να σταματήσουν τη διαδικασία εκφύλισης του εγκεφάλου, η οποία ακολουθεί τη φυσική εξέλιξή της.

7. Η θεραπευτική αντιμετώπιση της νόσου Αλτσχάιμερ βασίζεται αποκλειστικά στη χορήγηση της κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής.

Τις τελευταίες δεκαετίες έχουμε στη διάθεσή μας μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις που ενισχύουν το θεραπευτικό αποτέλεσμα των φαρμάκων. Χάρη στην ευελιξία τους, προσαρμόζονται στις ανάγκες του κάθε ατόμου και διαφοροποιούνται σε επίπεδο στόχων, μέσων και μορφής ανάλογα με το στάδιο της νόσου στο οποίο βρίσκεται ο κάθε άνθρωπος. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται τα προγράμματα νοητικής ενδυνάμωσης / γνωστικής αποκατάστασης, η λογοθεραπεία, η εργοθεραπεία, η θεραπεία πρόκλησης ευχάριστων αναμνήσεων, η θεραπείες τέχνης, η φυσιοθεραπεία κ.α.

8. Οι άνθρωποι με νόσο Αλτσχάιμερ δεν αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει γύρω τους.

Ορισμένοι άνθρωποι με Αλτσχάιμερ αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό όσα συμβαίνουν στο περιβάλλον τους, ενώ άλλοι όχι. Αυτό εξαρτάται τόσο από το στάδιο της νόσου, όσο και από τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο η νόσος Αλτσχάιμερ επηρεάζει το κάθε άτομο. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και στα προχωρημένα στάδια της νόσου που η ικανότητα αντίληψης και ερμηνείας των όσων διαδραματίζονται είναι περιορισμένη, οι άνθρωποι με Αλτσχάιμερ εξακολουθούν να προσλαμβάνουν τα συναισθήματα των αγαπημένων τους προσώπων και να επηρεάζονται από αυτά, γι’ αυτό και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με σεβασμό στην προσωπικότητα και την αξιοπρέπειά τους.

9. Οι άνθρωποι με νόσο Αλτσχάιμερ δεν μπορούν να έχουν μία φυσιολογική ζωή.

Πλέον, όλο και περισσότεροι άνθρωποι που διαγιγνώσκονται με νόσο Αλτσχάιμερ καταφέρνουν να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις προκλήσεις της πάθησής τους και να έχουν για πολλά χρόνια μία φυσιολογική ζωή. Η έγκαιρη διάγνωση, η εφαρμογή της κατάλληλης θεραπείας, η υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής και η αξιοποίηση της βοήθειας και της υποστήριξης που παρέχεται από τις υπάρχουσες υπηρεσίες, συμβάλλουν στη διατήρηση μίας ικανοποιητικής ποιότητας ζωής τόσο για τον άνθρωπο που νοσεί, όσο και για την οικογένειά του.

10. Δεν υπάρχει πρόληψη για τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι μία ασθένεια πολυπαραγοντική. Αυτό σημαίνει ότι τόσο γενετικοί, όσο και περιβαλλοντικοί παράγοντες συμβάλλουν στην εμφάνισή της. Και μπορεί για τους πρώτους να μην μπορούμε να κάνουμε κάτι, γνωρίζουμε όμως ότι υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής μπορούμε να μειώσουμε την πιθανότητα να εμφανίσουμε τη νόσο ή τουλάχιστον να καθυστερήσουμε σημαντικά την εμφάνισή της. Η συστηματική σωματική και διανοητική άσκηση, η ισορροπημένη διατροφή και η φροντίδα της υγείας μας (τακτικός έλεγχος πίεσης, σακχάρου και χοληστερίνης, διακοπή του καπνίσματος, θεραπεία της κατάθλιψης) είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που έχουν αποδεδειγμένη προστατευτική δράση ενάντια στη νόσο Αλτσχάιμερ.

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share