Πέμπτη, 05 Αυγούστου 2021

Ζάχαρη: Τι συμβαίνει στο σώμα μας αν την «κόψουμε» - Τα «βήματα» για να σταματήσουμε την εξάρτηση

Πόσο πιο ισχυροί γίνεστε;

24 Ιουνίου 2021 19:27
Ζάχαρη: Τι συμβαίνει στο σώμα μας αν την «κόψουμε» - Τα «βήματα» για να σταματήσουμε την εξάρτηση
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Η ζάχαρη είναι σε πολλές περιπτώσεις φορέας... απολαύσεων, αλλά παράλληλα μπορεί να γίνει και επικίνδυνη, με συνέπεια αρκετοί να ψάχνουν τρόπο να σταματήσουν την κατανάλωσή της, φτάνοντας σε ακραίες περιπτώσεις μέχρι και στο προκαλέσει ισχυρές ασθένειες.

Τι συμβαίνει όμως στο σώμα μας όταν κόβουμε τη ζάχαρη; Αυτό έχει να κάνει με το πόσες ποσότητες συνηθίζαμε να καταναλώνουμε. Για παράδειγμα, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βλέπουμε άτομα να βιώνουν συμπτώματα στέρησης, όπως άγχος, ανησυχία, ακόμα και κατάθλιψη. Αν τα βάλουμε στη ζυγαριά με τα θετικά αποτελέσματα, όμως, καταλήγουμε πως αξίζει τον κόπο.

Η καρδιά μας γίνεται πιο δυνατή

Ο κίνδυνος θανάτου από κάποια καρδιοπάθεια μειώνεται μέχρι και τρεις φορές όταν αποφασίσουμε να μην τρώμε τόσο πολλή ζάχαρη. Αυτό συμβαίνει γιατί η χρόνια κατανάλωση αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης, αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τους παλμούς της καρδιάς. Μέσα σε λίγες εβδομάδες θα παρατηρήσουμε ότι η “κακή” LDL χοληστερόλη μας έχει πέσει κατά 10% και τα τριγλυκερίδια κατά 20 με 30%.

Αποχαιρετούμε την ακμή

Κόβοντας τη ζάχαρη, μπορείτε να πείτε αντίο στα ενοχλητικά σπυράκια που σας κυνηγούν ακόμα και στην ενήλικη ζωή σας. Η ακμή προκαλείται από φλεγμονές και η ζάχαρη είναι από τους παράγοντες που τις προκαλούν. Σε μία μελέτη, οι συμμετέχοντες – ενήλικες που δεν έπιναν αναψυκτικά – κατανάλωναν καθημερινά 350 ml αναψυκτικών την ημέρα, για τρεις εβδομάδες, και τα επίπεδα φλεγμονής τους αυξήθηκαν κατά 87%!

Προλαμβάνουμε τον διαβήτη

Η περιττή ζάχαρη ενισχύει τους ιστούς του λίπους γύρω από το συκώτι. Αυτό το λίπος προκαλεί (μαζί με άλλους παράγοντες) αυξημένη αντίσταση στην ινσουλίνη και υπονομεύει τη σκληρή δουλειά που κάνει το πάγκρεας, καθυστερώντας την παραγωγή ινσουλίνης. 150 γραμμάρια περιττής ζάχαρης κάθε μέρα σημαίνει 11 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2, σε σχέση με 150 γραμμάτια πρωτεΐνης ή λιπαρών. Για αυτόν τον λόγο, αντικαθιστούμε άμεσα τα ζαχαρώδη σνακ με μια μερίδα ξηρούς καρπούς!

Καλύτερη διάθεση

Είναι φυσιολογικό να είμαστε κάπως “πεσμένοι” τις πρώτες μέρες που θα κόψουμε την ζάχαρη. Άλλωστε, οι τροφές που την περιέχουν είναι συνήθως η εύκολη λύση για να αισθανθούμε καλύτερα και για να πάρουμε μια γρήγορη δόση ενέργειας. Μόλις όμως ξεπεράσουμε το μικρό σύνδρομο στέρησης, θα ανακαλύψουμε πως η διάθεσή μας είναι καλύτερη από ποτέ. Αυτό συμβαίνει επειδή η ζάχαρη είναι απλός υδατάνθρακας, και η ενέργεια που προσφέρει καταναλώνεται πολύ γρήγορα – αφήνοντάς μας κουρασμένους και πιο αγχωμένους από πριν.

Καλύτερος ύπνος

Αυτή η κούραση που μόλις αναφέραμε μας κάνει να νιώθουμε υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επιπλέον, η περιττή ζάχαρη οδηγεί στην έκκριση κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, που όπως είναι λογικό δεν μας αφήνει να κοιμηθούμε σωστά. Το συμπέρασμα; Κόβοντας τη ζάχαρη ξεκινούμε να κοιμόμαστε τις ώρες που πρέπει, βελτιώνοντας παράλληλα και την ποιότητα του ύπνου μας.

Καλύτερη μνήμη

Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε πειραματόζωα έδειξε πως η πολλή ζάχαρη μπορεί να προκαλεί βλάβη στη μνήμη, δυσκολεύοντας την επικοινωνία των εγκεφαλικών κυττάρων. Έτσι, δυσκολευόμαστε να συγκρατήσουμε νέες πληροφορίες στη μνήμη μας – ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα για μαθητές και φοιτητές κατά τη διάρκεια εξεταστικών!

Θα χάσουμε επιτέλους κιλά

Σίγουρα, θα αντικαταστήσουμε κάποιες από τις θερμίδες της ζάχαρης με θερμίδες από άλλες τροφές, αλλά θα παίρνουμε και περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Επίσης, είναι σίγουρο πως κόβοντας την πρόσθετη επεξεργασμένη ζάχαρη, λαμβάνουμε λιγότερες θερμίδες συνολικά. Κόβοντας 200 θερμίδες από ζάχαρη καθημερινά μπορεί να σημαίνει 5 χαμένα περιττά κιλά μέσα σε 5-6 μήνες!

Ζάχαρη και σώμα

3+1 «βήματα» για να «κόψετε» τη ζάχαρη

Αν λοιπόν θέλετε να κόψετε τη ζάχαρη, οι ειδικοί συμβουλεύουν να έχετε κατά νου τα εξής:

Κόψτε τη μια κι έξω

Ο καλύτερος τρόπος για να κόψει κάποιος τη ζάχαρη είναι να το κάνει μια κι έξω. Το να τρώει κάποιος που είναι εθισμένος στη ζάχαρη απλά λιγότερη ζάχαρη καθημερινά, είναι σαν να πίνει ένας αλκοολικός μικρότερες ποσότητες αλκοόλ.

Οι ειδικοί συστήνουν τρεις μέρες πλήρους αποχή από τη ζάχαρη αλλά και από τις τροφές με φυσικά σάκχαρα, όπως τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτός είναι ο ελάχιστος χρόνος που χρειάζεται ο οργανισμός για να κόψει τις παλιές συνήθειες και να δημιουργήσει νέες, πιο υγιεινές.

Τροφές που ανεβάζουν τη διάθεση

Μόλις κόψετε τη συνήθη ποσότητα ζάχαρης, το σώμα σας πιθανότατα θα αντιδράσει με κακή διάθεση και έλλειψη ενέργειας. Για να αναπληρώσετε το κενό, καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε καλά λιπαρά.

Είναι επίσης σημαντικό να πίνετε πολύ νερό, το οποίο θα σας βοηθήσει να καταπολεμήσετε την κούραση και τους πονοκεφάλους. Η κατανάλωση πολλών λαχανικών και πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης θα σας βοηθήσει να νιώθετε πλήρεις και να έχετε υπό έλεγχο την όρεξή σας.

Καταπολεμήστε τις λιγούρες με σωστό τρόπο

Καθώς παλεύετε με τις σωματικές και συναισθηματικές παρενέργειες της διακοπής της ζάχαρης, το σώμα σας αντιδρά με έντονες λιγούρες.

Για να το «ξεγελάσετε», δώστε του νόστιμο φαγητό. Η διακοπή της ζάχαρης δεν συνεπάγεται ότι δεν θα απολαμβάνετε πλέον το φαγητό. Χρησιμοποιήστε συστατικά με έντονη γεύση και μπαχαρικά, όπως κρεμμύδι, σκόρδο, λεμόνι, πιπέρι.

Πίνετε επίσης κρύο τσάι χωρίς ζάχαρη ή κρύο καφέ, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι τα κρύα αφεψήματα αποτρέπουν τις λιγούρες.

Επανεντάξτε σταδιακά τη ζάχαρη στη διατροφή

Αφού περάσουν τρεις μέρες πλήρους αποχής από τη ζάχαρη, μπορείτε να βάλετε μικρή ποσότητα τροφών με φυσικά σάκχαρα στη διατροφή σας, όπως οργανικό μέλι ή σιρόπι σφενδάμου. Η πρώτη αίσθηση μπορεί να σας φανεί περίεργη. Αυτό συμβαίνει επειδή η ζάχαρη μειώνει την ικανότητα να καταλαβαίνουμε τη γλυκύτητα και η σύντομη αποχή από τα γλυκά κάνει τις φυσικά γλυκές τροφές πιο ικανοποιητικές.

Καταναλώνετε τροφές με φυσικά σάκχαρα όπως δύο μερίδες φρούτων καθημερινά και γαλακτοκομικά χωρίς ζάχαρη, όπως το απλό γιαούρτι. Σύντομα ο οργανισμός σας θα προσαρμοστεί σε χαμηλότερες δόσεις ζάχαρης και θα είστε ευχαριστημένοι με τροφές που περιέχουν φυσικά σάκχαρα.

Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να κόψετε δια παντός τα γλυκά. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να ενδώσει σε μια γλυκιά «αμαρτία» μία φορά την εβδομάδα. Είναι άλλωστε τεκμηριωμένο ότι η στέρηση και ο αποκλεισμός ολόκληρων διατροφικών ομάδων φέρνει αντίθετα αποτελέσματα και μας κάνει ευάλωτους στους διατροφικούς πειρασμούς.

Για να αποφύγετε τις λιγούρες, καταναλώνετε σνακ με φυτικές ίνες και καλά λιπαρά, όπως το σέλινο και το αβοκάντο.

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share