Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

Νυχτερινός ύπνος: Το “αθώο” σύμπτωμα που αποτελεί προάγγελο για Αλτσχάιμερ

Δώστε προσοχή!

12 Σεπτεμβρίου 2019 08:26
Νυχτερινός ύπνος: Το “αθώο” σύμπτωμα που αποτελεί προάγγελο για Αλτσχάιμερ

Το Αλτσχάιμερ αποτελεί μία πολύ συνηθισμένη νόσο πλέον σε όλο τον κόσμο. Πολλές φορές υπάρχει και η προδιάθεση γεννητικού υλικού αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και χωρίς αυτή. Πρόκειται για την πολλή γνωστή νόσο του μυαλού η οποία προκαλεί μεγάλη απώλεια μνήμης. Αν έχετε αυτή την ομάδα αίματος δεν κινδυνεύετε από Αλτσχάιμερ!

Όπως έχει διαγνωσθεί από ιατρική Αμερικανική έρευνες οι άνθρωποι που όσο περνάει ο καιρός κοιμούνται όλο και πιο ελαφριά, εμφανίζουν αυξημένα επίπεδα τοξικών πρωτεϊνών στο εγκέφαλό τους, αυτό αποτελεί ένδειξη για της νόσου Αλτσχάιμερ.

Ο κακός ύπνος αποτελεί σύμπτωμα του Αλτσχάιμερ.

Ο πάσχων συχνά ξυπνά κουρασμένος χωρίς να νιώθει ότι ανανεώθηκε κατά τη διάρκεια της νύχτας και του ύπνου του. Το όρισμα της Αμερικανικής έρευνας που έγινε επί του θέματος δίνει την εξήγηση σε αυτό καθώς ανακάλυψε πως οι ηλικιωμένοι έχουν στον εγκέφαλό τους λιγότερα βραδέα κύματα, τα οποία συμβαίνουν στο πιο βαθύ στάδιο του ύπνου και βοηθούν στη μνήμη, συσσωρεύουν επίσης την τοξική πρωτεΐνη ταυ, αλλά και την επίσης τοξική πρωτεΐνη βήτα αμυλοειδές. Να αναφερθεί πως η νόσος του Αλτσχάιμερ εκδηλώνεται στα ηλικιωμένα άτομα και εξαιρετικά σπάνια σε μικρότερης ηλικίας.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή νευρολογίας Μπρένταν Λούσι της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό “Science Translational Medicine”, μελέτησαν και ”πειραματίστηκαν” σε 119 ανθρώπους άνω των 60 ετών, από τους οποίους οι 80 ήταν γνωστικά υγιείς, ενώ οι υπόλοιποι είχαν ήπια γνωστικά προβλήματα.

«Το κλειδί δεν είναι πόσο κοιμάται κανείς, αλλά η ποιότητα του ύπνου του. Οι άνθρωποι με αυξημένη παθολογία της πρωτεΐνης ταυ στην πραγματικότητα κοιμούνται περισσότερο τη νύχτα και παίρνουν επίσης τον υπνάκο τους τη μέρα, αλλά δεν έχουν καλής ποιότητας ύπνο», ανέφερε ο δρ Λούσι.

«Δεν αναμένεται η παρακολούθηση του ύπνου να αντικαταστήσει την απεικονιστική εξέταση του εγκεφάλου ή την ανάλυση του εγκεφαλονωτιαίου υγρού, όμως μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά για τον εντοπισμό πρώιμων σημαδιών της νόσου Αλτσχάιμερ. Είναι κάτι που εύκολα μπορεί να παρακολουθήσει κανείς διαχρονικά και αν οι συνήθειες του ύπνου κάποιου αλλάζουν, τότε αυτό ίσως είναι ένδειξη για τους γιατρούς ότι θα πρέπει να ψάξουν περισσότερο τον εγκέφαλο αυτού του ανθρώπου», συμπληρώνει ο επικεφαλής της έρευνας.

Και συνεχίζει: «Μετρώντας πώς οι άνθρωποι κοιμούνται, πιθανώς αποτελεί ένα μη επεμβατικό τρόπο για διάγνωση της νόσου Αλτσχάιμερ, προτού ή μόλις οι άνθρωποι αρχίζουν να αναπτύσσουν προβλήματα με τη μνήμη και τη σκέψη τους», πρόσθεσε ο Αμερικανός νευρολόγος.

Με βάση αυτή την έρευνα ο ύπνος του καθενός μπορεί να δώσει ένα έγκαιρο μήνυμα για το αν κάποιος έχει προσβληθεί από τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει με τις σωστές κινήσεις και έγκαιρη διάγνωση έτσι ώστε κάθε άνθρωπος ”χτυπημένος” από τη νόσο αυτή να μορέσει να εξασφαλίσει άμεσα την καλύτερη δυνατή ποιότητα ζωής.

Η χοληστερίνη οδηγεί σε Αλτσχάιμερ!

Οι άνθρωποι που παρουσιάζουν στο αίμα τους αυξημένα επίπεδα της επονομαζόμενης «κακής» χοληστερίνης (LDL), διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ νωρίτερα στη ζωή τους, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Τα αποτελέσματα της μελέτης, που δημοσιεύτηκαν στο αμερικανικό περιοδικό νευρολογίας «JAMA Neurology», αναδεικνύουν το ενδεχόμενο ύπαρξης αιτιακής σχέσης μεταξύ χοληστερόλης LDL και πρώιμης εμφάνισης Αλτσχάιμερ. Έως τώρα η προσοχή είχε επικεντρωθεί στη σχέση υψηλής χοληστερίνης και εμφάνισης Αλτσχάιμερ σε προχωρημένη ηλικία (που είναι και η πιο συνηθισμένη περίπτωση)

«Αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι να διερευνήσουμε κατά πόσο πράγματι η υψηλή κακή χοληστερίνη προκαλεί Αλτσχάιμερ. Αν ισχύει αυτό, ίσως πρέπει να αναθεωρήσουμε τους στόχους για το ύψος της LDL, ώστε να βοηθήσουμε να μειωθεί ο κίνδυνος για τη νόσο Αλτσχάιμερ», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης δρ. Τόμας Γουίνγκο από το Πανεπιστήμιο του Έμορι και το Ιατρικό Κέντρο Βετεράνων στην Ατλάντα

Οι μέχρι τώρα έρευνες έχουν δείξει ότι τα αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο για Αλτσχάιμερ αργότερα στη ζωή και ότι αυτό μπορεί να οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες. Ιδιαίτερα, οι μεταλλάξεις σε ένα γονίδιο (APOE E4), που αυξάνει τα επίπεδα της LDL, φαίνονται να αυξάνουν τον γενετικό κίνδυνο για Αλτσχάιμερ στην τρίτη ηλικία.

Σε ό,τι αφορά το πρώιμο Αλτσχάιμερ, δηλαδή αυτό που εμφανίζεται σε ηλικίες κάτω των 65 ετών (περίπου ένα στα δέκα περιστατικά), έχουν «κατηγορηθεί» τρία γονίδια (APP, PSEN1, και PSEN2). Το APOE E4 διαδραματίζει κι αυτό το ρόλο του. Δυστυχώς όμως μέχρι στιγμής οι γονιδιακοί παράγοντες εξηγούν μόνο το 10% των περιπτώσεων της νόσου, με αποτέλεσμα το 90% των κρουσμάτων να παραμένει ανεξήγητο.

Στη νέα μελέτη οι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα από 2.125 άτομα, από τα οποία τα 654 είχαν εμφανίσει Αλτσχάιμερ σε νεότερη ηλικία, ενώ τα υπόλοιπα 1.471 δεν είχαν. Επίσης μέτρησαν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης σε 267 συμμετέχοντες.

Τα ερευνητικά δεδομένα φανέρωσαν πως το γονίδιο APOE E4 εξηγεί το 10% των περιπτώσεων πρώιμου Αλτσχάιμερ, ενώ τα άλλα τρία γονίδια (APP, PSEN1, και PSEN2) εξηγούν μόλις το 3%. Φάνηκε επίσης ότι τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης LDL αυξάνουν τον κίνδυνο πρώιμης εμφάνισης της νόσου συγκριτικά με τα χαμηλότερα επίπεδα, δεδομένο το οποίο ισχύει ανεξάρτητα από την παρουσία μετάλλαξης στο γονίδιο APOE E4.