Κυριακή, 21 Ιουλίου 2019

Η σωστή διατροφή προλαμβάνει τον καρκίνο!

Είναι πολλά τελικά που δεν γνωρίζαμε!

30 Απριλίου 2019 15:47
Η σωστή διατροφή προλαμβάνει τον καρκίνο!

Η σωστή διατροφή προλαμβάνει τον καρκίνο! Είναι ευρέως γνωστό ότι όσο πιο πολύ προσέχουμε την υγεία μας τόσο καλύτερο είναι! Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η σύνδεση μεταξύ της διατροφής και του καρκίνου είναι πολύπλοκη επειδή η διατροφή μας αποτελείται από πολλά διαφορετικά τρόφιμα και θρεπτικά συστατικά!

Τα καρκινικά κύτταρα μπορούν να εξαπλωθούν σε άλλα μέρη του σώματος μέσω του αίματος και του λεμφικού συστήματος. Ο καρκίνος δεν είναι μόνο μια ασθένεια, αλλά πολλές ασθένειες και υπάρχουν περισσότερα από 100 είδη καρκίνου.

Σχέση διατροφής και καρκίνου

Διατροφή καρκίνος

Οι ειδικοί εξετάζοντας τη σχέση μεταξύ διατροφής και καρκίνου συμφωνούν ότι:

Η διατροφή μας μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Άτομα με λιγότερο υγιεινή διατροφή είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καρκίνο.

Σχεδόν 1 στις 10 περιπτώσεις καρκίνου θα μπορούσε να προληφθεί με υγιεινή διατροφή.

Μια ισορροπημένη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, το οποίο μπορεί από μόνο του να μειώσει τον κίνδυνο πολλών μορφών καρκίνου.

Η σύνδεση μεταξύ της διατροφής και του καρκίνου είναι πολύπλοκη επειδή η διατροφή μας αποτελείται από πολλά διαφορετικά τρόφιμα και θρεπτικά συστατικά. Πολλά από αυτά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο καρκίνου. Ορισμένα τρόφιμα, όπως το κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας και το αλάτι, αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου. Ενώ άλλα, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και οι τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της νόσου.

Η κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και φυτικών ινών εμποδίζουν την ανάπτυξη του καρκίνου

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν μια ευρεία ποικιλία διαφόρων θρεπτικών συστατικών με ιδιότητες που εμποδίζουν την ανάπτυξη του καρκίνου:

Τα καροτενοειδή που δρουν ως αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά μπλοκάρουν άλλες χημικές ουσίες γνωστές ως ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν βλάβη στα κύτταρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που οδηγούν σε καρκίνο.

Το φυλλικό οξύ παίζει σημαντικό ρόλο στην επιδιόρθωση του DNA.

Η βιταμίνη C και Ε δρουν ως αντιοξειδωτικά, προστατεύουν το DNA από βλάβες και τονώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Μικρά επίπεδα σεληνίου παίζουν ουσιαστικό ρόλο ως μέρος ορισμένων πρωτεϊνών, οι οποίες έχουν αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, καθώς και την προστασία έναντι της βλάβης του DNA.

Τα φλαβονοειδή έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μειώνουν τη φλεγμονή.

Διατροφή καρκίνος

Ο καρκίνος του εντέρου είναι λιγότερο συχνός σε άτομα που καταναλώνουν πολλές φυτικές ίνες που περιέχονται στα αμυλούχα προϊόντα ολικής άλεσης, όπως ψωμί, ζυμαρικά και δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια και τα φρούτα και τα λαχανικά φρέσκα ή αποξηραμένα.

Κατανάλωση κρέατος και καρκίνος

Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου του εντέρου, και πιθανώς του στομάχου και του παγκρέατος. Περίπου το ¼ των περιπτώσεων καρκίνου του εντέρου στους άνδρες, και περίπου το 1/6 στις γυναίκες, συνδέονται με την κατανάλωση κόκκινου ή επεξεργασμένου κρέατος. Υπάρχει αυξανόμενη απόδειξη που συνδέει το κόκκινο κρέας με τον καρκίνο του παγκρέατος και του στομάχου. Η σχέση μεταξύ του κόκκινου ή επεξεργασμένου κρέατος και του καρκίνου είναι ακόμα ασαφής. Σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζουν οι χημικές ουσίες που βρίσκονται στο κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας.

Υψηλή κατανάλωση ψαριών μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του εντέρου
Η τρέχουσα μελέτη EPIC (Ευρωπαϊκή Προοπτική Μελέτη για τον Καρκίνο και τη Διατροφή) ανέφερε πρόσφατα ότι άτομα που έτρωγαν μια μερίδα (80g) ψάρι την ημέρα μείωσαν τον κίνδυνο του καρκίνου του εντέρου κατά 1/3 σε σύγκριση με άτομα που έτρωγαν λιγότερο σε μια εβδομάδα. Δεν είναι σαφές πως η κατανάλωση ψαριών θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου. Τα ιχθυέλαια είναι ιδιαίτερα πλούσια σε πολυακόρεστα λιπαρά ω-3 αλλά δεν υπάρχει ισχυρή απόδειξη ότι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο του καρκίνου.

Η μεγάλη κατανάλωση αλατιού μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του στομάχου

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η κατανάλωση πολύ αλμυρών τροφίμων, ή τροφίμων που έχουν διατηρηθεί με αλάτι, θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του στομάχου. Άτομα που καταναλώνουν τακτικά μεγάλες ποσότητες αλατιού καθημερινά έχουν 2/3 υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του στομάχου σε σύγκριση με εκείνους που καταναλώνουν μικρές ποσότητες. Το αλάτι μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο του καρκίνου του στομάχου καταστρέφοντας το τοίχωμα του στομάχου και προκαλώντας φλεγμονή.

Μια διατροφή υψηλή σε κορεσμένα λιπαρά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού
Οι περισσότερες μελέτες που έχουν βρει μια μικρή αύξηση του κινδύνου για καρκίνο του μαστού τη συσχετίζουν με την πρόσληψη συνολικού λίπους ή κορεσμένου λίπους. Αυτό συμβαίνει ίσως επειδή το λίπος στη διατροφή μας αυξάνει τα επίπεδα των οιστρογόνων και άλλων ορμονών στο αίμα μας, προωθώντας την ανάπτυξη του καρκίνου. Τα λίπη είναι ένα απαραίτητο μέρος της διατροφής μας, αλλά πρέπει να περιορίζεται η πρόσληψή τους μέσω της διατροφής.

Έρευνα σοκ για μπέικον: Τι θανατηφόρο προκαλεί στην υγεία έστω και μια φέτα!

Καρκίνος μπέικον

Ακόμη και μικρές ποσότητες κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος, όπως μια λεπτή φέτα μπέικον καθημερινά, είναι ικανές να αυξήσουν τον κίνδυνο για καρκίνο του εντέρου, σύμφωνα με μια έρευνα.

Η τελευταία έρευνα που διεξήγαγε το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης με την χρηματοδότηση της ΜΚΟ Cancer Research UK έρχεται να ενισχύσει κάποια επιστημονικά συμπεράσματα, όπως εκείνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), σύμφωνα με τα οποία η κατανάλωση κόκκινου κρέατος μπορεί να είναι βλαβερή.

Βλαβερή έστω και μία φέτα μπέικον

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν μισό εκατομμύριο ανθρώπους που συμμετείχαν εθελοντικά στην έρευνα UK Biobank.

Καρκίνος μπέικον

Στο διάστημα της έρευνάς τους, που διήρκεσε πάνω από έξι χρόνια, διαπίστωσαν ότι 2.609 άνθρωποι εμφάνισαν καρκίνο του εντέρου.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αν κάποιος καταναλώνει καθημερινά τρεις φέτες μπέικον, αντί μόνο μίας, αυξάνεται ο κίνδυνος κατά 20% να εμφανίσει καρκίνο του εντέρου.

Για κάθε 10.000 ανθρώπους που συμμετείχαν στην έρευνα και κατανάλωναν καθημερινά 21 γραμμάρια κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος, 40 διαγνώστηκαν με καρκίνο του εντέρου, ενώ για όσους κατανάλωναν 76 γραμμάρια καθημερινά, 48 ήταν ο αριθμός των διαγνωσθέντων με καρκίνο του εντέρου.

Η MKO Cancer Research UK υποστηρίζει ότι 5.400 από τα 41.804 κρούσματα καρκίνων του εντέρου που διαγιγνώσκονται κάθε χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσαν να αποφευχθούν, αν οι άνθρωποι δεν κατανάλωναν καθόλου επεξεργασμένο κρέας.

Ενδεικτικό είναι ότι το βρετανικό υπουργείο Υγείας συμβουλεύει όσους καταναλώνουν πάνω από 90 γραμμάρια κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος καθημερινά να το περιορίσουν στα 70 γραμμάρια.

Η οδηγία του NHS αναφέρει ότι υπάρχουν κάποια οφέλη από την κατανάλωση κόκκινου κρέατος -για παράδειγμα η περιεκτικότητα σε σίδηρο και πρωτεϊνες- που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη σε σχέση με τους πιθανούς κινδύνους.

Πόσο επιβαρύνεται το επεξεργασμένο κρέας

Το επεξεργασμένο κρέας (μπέικον, λουκάνικα, χοτ ντογκ, σαλάμι) είναι τροποποιημένο ώστε είτε να παρατείνει τον χρόνο ζωής του είτε να ενισχύει την γεύση του. Οι κυριότερες μέθοδοι επεξεργασίας είναι το κάπνισμα και η επεξεργασία με αλάτι, μπαχαρικά ή συντηρητικά.

Καρκίνος μπέικον

Θεωρείται ότι τα χημικά που εμπλέκονται στη διαδικασία επεξεργασίας του πιθανόν να αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο. Το ψήσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως στο μπάρμπεκιου, επίσης μπορεί να δημιουργήσει καρκινογόνα χημικά.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά κόκκινο κρέας όπως το βόειο, το χοιρινό και το κρέας του αρνιού υπάρχουν ενδείξεις ότι μια από τις πρωτεΐνες (που του χαρίζει το κόκκινο χρώμα του) μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο έντερο όταν διασπάται.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ αυτή είναι η μεγαλύτερη έρευνα που πραγματοποιείται στη χώρα αναφορικά με την σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος και την εμφάνιση καρκίνου του εντέρου.

 

Ομορφιά & Υγεία

Ροή ειδήσεων

Share