Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Μεγάλη μάχη στα ελληνικά σούπερ μάρκετ: Ποιος κερδίζει, ποιος χάνει; Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, LIDL, My Market ή Μασούτης;

Μεγάλος ανταγωνισμός!

28 Νοεμβρίου 2018 14:04
Μεγάλη μάχη στα ελληνικά σούπερ μάρκετ: Ποιος κερδίζει, ποιος χάνει; Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, LIDL, My Market ή Μασούτης;

Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν στον πόλεμο των σουπερμάρκετ με κύριους παίχτες τους Σκλαβενίτη, Βασιλόπουλο, LIDL, My Market, Μασούτη;

Σε περίοδο έντονων ανακατατάξεων έχει εισέλθει εκ νέου ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ να δίνουν «μάχη» με στόχο να κερδίσουν την προτίμηση των καταναλωτών και μέρος της «πίτας», η οποία τα τελευταία χρόνια, λόγω κρίσης, βαίνει συνεχώς μειούμενη.

Η ενίσχυση του δικτύου τους, μέσω εξαγορών αλλά και η τακτική των προσφορών είναι τα όπλα των σουπερμάρκετ, σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου.

Ποιος θα καταφέρει να κερδίσει το στοίχημα και ποιος θα καταφέρει να παραμείνει είναι το ερώτημα που πλανιέται τους τελευταίους μήνες, αφού όπως αποδείχτηκε, ακόμη και μεγάλες αλυσίδες αντιμετώπισαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και χάθηκαν από τον κλάδο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Άγριος ξυλοδαρμός του Γιώργου Τράγκα: Το επεισόδιο μέσα στο νοσοκομείο και η σχέση του με την... Δήμητρα Λιάνη!

Το προφίλ των μεγάλων αλυσίδων

Στα χέρια των πέντε μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης και Lidl) έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων.

Η μάχη για την επικράτηση είναι μεγάλη και οι αλυσίδες επιστρατεύουν όλα τα όπλα τους με στόχο να κερδίσουν την προτίμηση του καταναλωτή.

Επέκταση του δικτύου τους είτε μέσω ανοίγματος νέων καταστημάτων είτε μέσω εξαγορών, προωθητικές ενέργειες και ένας ανελέητος πόλεμος προσφορών, αποτελούν τα όπλα στη φαρέτρα των μεγάλων παικτών της αγοράς.

«Κανείς δεν μένει με σταυρωμένα χέρια. Όλοι προσπαθούν να κρατήσουν τα μερίδιά τους τα επόμενα χρόνια. Αυτό σημαίνει συνεχώς αυξανόμενος ανταγωνισμός που εκφράζεται με περισσότερες προσφορές με νέα καταστήματα, με περισσότερες ενέργειες μάρκετινγκ»,
δήλωσε προσφάτως ο επικεφαλής της METRO, Αριστοτέλης Παντελιάδης

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει επιλέξει μέχρι σήμερα τον δρόμο της αυτόνομης ανάπτυξης, καταφέρνοντας να έχει παρουσία σχεδόν σε όλη την επικράτεια. Η αλυσίδα που μέσα στο 2017 πέρασε στην δεύτερη θέση (από πλευράς τζίρου), αφήνειανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε εξαγορά άλλων αλυσίδων, προκειμένου να ενισχύσει το δίκτυο της.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 50.000 ευρώ Γιάννη Μπέζο; Ντροπή σου!

Η κάθοδος της Μασούτης στην Αθήνα μέσω της εξαγοράς του δικτύου της Προμηθευτικής ήταν η επιχειρηματική κίνηση της χρονιάς. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα κατάφερε να αποκτήσει παρουσία και στην Αθήνα, κάτι το οποίο αποτελούσε στρατηγικό της στόχο τα τελευταία χρόνια.

Παράλληλα η Μασούτης συζητά στην παρούσα φάση την εξαγορά δύο ακόμη μικρότερων αλυσίδων, η μία με παρουσία στον Αργοσαρωνικό και η δεύτερη στην Αθήνα.

Η εξαγορά της αλυσίδας σουπερμάρκετ Bερόπουλος ήταν το μεγάλο στοίχημα της Μετρό του Ομίλου Παντελιάδη και η η πρώτη μεγάλη συμφωνία – διάσωση που έγινε στο λιανεμπόριο, λαμβάνοντας χώρα τον Φεβρουάριο του 2016.

Σήμερα, το δίκτυο των My market αριθμεί πλέον περισσότερα από 230 σημεία σε όλη την Ελλάδα και απασχολεί περίπου 9.200 εργαζόμενους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα αμέσως επόμενα χρόνια.

Με σταθερή ανοδική πορεία την τελευταία τριετία, η Lidl Hellas προχωρά στην ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων της και αλλάζει την φιλοσοφία τοποθέτησης της στην ελληνική αγορά επιλέγοντας την μετεγκατάσταση των καταστημάτων της από τα προάστια στο κέντρο των μεγάλων πόλεων.

Leader της αγοράς ο Σκλαβενίτης

Ήταν η μεγαλύτερη επιχειρηματική διάσωση που έχει γίνει ποτέ επί ελληνικού εδάφους.

Η αλυσίδα Μαρινόπουλος, βρέθηκε ένα βήμα πριν το λουκέτο. Τα μεγάλα ανοίγματα, ύψους 1,8 δισ. ευρώ που είχε δημιουργήσει προς το δημόσιο αλλά και τους προμηθευτές θα προκαλούσε ντόμινο στην ελληνική οικονομία .

Μετά το «σοκ και δέος» που προκάλεσε το ενδεχόμενο να μπει λουκέτο στην Μαρινόπουλος με τα 900 καταστήματα και τους 11.000 εργαζόμενους επιλέχθηκε η λύση του «λευκού ιππότη».

Και το όνομα αυτού Σκλαβενίτης, ένα από τα ισχυρά ονόματα του ελληνικού λιανεμπορίου, γνωστός για τις πολύ καλές σχέσεις του με τους προμηθευτές, τις τράπεζες αλλά και τους εργαζόμενους.

Το εγχείρημα της διάσωσης επικρίθηκε από πολλούς, προκαλώντας πλήθος αντιδράσεων από προμηθευτές αλλά και ανταγωνιστές, ενώ χαρακτηρίστηκε μεγάλο ρίσκο από µερίδα παραγόντων της αγοράς.

Μετά από αρκετές παλινωδίες και χωρίς ακόμη να μπορεί να πει κανείς ότι το στοίχημα έχει εντελώς κερδηθεί, η Σκλαβενίτης κατάφερε μέσα στο 2017 να περάσει στην πρώτη θέση της αγοράς καταγράφοντας κύκλο εργασιών 2,5 δισ. Ευρώ.

Χρειάστηκε ωστόσο να κάνει αρκετές υποχωρήσεις από την μέχρι πρότινος φιλοσοφία της.

Όπως να αναπροσαρμόσει τους μισθούς των στελεχών της αλλά και να κάνει διαφήμιση κυρίως στην επαρχία όπου δεν ήταν μέχρι πρότινος γνωστή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Nomads trailer: Οι βόμβες για την Αλεξανδράκη και η δίψα για την Επικράτεια!

Τα στελέχη της αλυσίδας, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί εκτιμούν ότι θα κερδίσουν το στοίχημα, βάζει και του business plan που έχει καταρτιστεί από τις πιστώτριες τράπεζες.

Σήμερα η Σκλαβενίτης έχει εξελιχτεί στο μεγαλύτερο εργοδότη του λιανεμπορίου, καθώς ο όµιλος πλέον διαθέτει 43 υπερµάρκετ, 466 σούπερ µάρκετ και 11 cash and carry, ενώ απασχολεί περίπου 23.000 εργαζοµένους.

Ήδη 198 καταστήματα της πρώην Μαρινόπουλος έχουν ανακαινιστεί πλήρως κι έχουν επανέλθει σε κανονική λειτουργία, ενώ τα υπόλοιπα 113 καταστήματα θα ανακαινιστούν εντός του 2019. Το συνολικό κόστος των επενδύσεων θα υπερβεί τα 75 εκ. ευρώ.

Χαμηλά παραμένει η μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών

Απώλεια άνω των 6 δισ. ευρώ καταγράφει το λιανικό εμπόριο τροφίμων στο διάστημα από το 2008 μέχρι σήμερα ποσό που μεταφράζεται σε σωρευτική υποχώρηση της τάξεως του 25%, από την αρχή της κρίσης.

Ταυτόχρονα, η συρρίκνωση της πίτας στην αγορά έχει σηματοδοτήσει και τη συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη λιανική εμπορία τροφίμων, με 30 περίπου εταιρείες να διακόπτουν τη λειτουργία τους και τη «πίτα» να έχει περάσει στους ισχυρούς παίκτες του κλάδου.

Σουπερμάρκετ-προβλήματα

Την ίδια στιγμή χαμηλά παραμένει η μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών στο σούπερ μάρκετ, αφού παρά την βελτίωση της εικόνας που παρουσιάζεται σε πολλούς τομείς της οικονομίας, το διαθέσιμο εισόδημα παραμένει περιορισμένο.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά τα ελληνικά νοικοκυριά ξοδεύουν στο σούπερ μάρκετ 278 ευρώ κατά μέσον όρο τον μήνα, ποσό οριακά αυξημένο σε σχέση με τα 274 ευρώ που ξόδεψε το 2016 και αρκετά χαμηλότερα από το φράγμα των 300 ευρώ.

Το 2017 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία ο τζίρος των σουπερμάρκετ ανήλθε στα 8,37 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά +7,51%, σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016, ενώ η κερδοφορία περιορίστηκε κατά -73,71%, από 267,17 εκατ. ευρώ το 2016 (ποσό ρεκόρ) σε 70,24 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά τις προβλέψεις για την πορεία του 2018 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα σταθερού κώδικα (στην πραγματικότητα τα τυποποιημένα που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα στα ράφια των αλυσίδων) αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,6% σε σύγκριση με το 2017.

 

Οικονομία

Ροή ειδήσεων

Share