Με ένα «πλάκα Μ-ε κάνεις» είμαστε όλοι από όταν μάθαμε το χρυσοπληρωμένο λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης
30 χιλιάρικα πήγε το κασέ, αλλά πάλι καλά το εισιτήριο θα είναι 60 λεπτά
Από το πρωί της Τετάρτης 13/11, γίνεται ένας χαμός με τα αποκαλυπτήρια του μετρό της Θεσσαλονίκης, Όχι επειδή πανηγυρίζουν για το ιστορικό πλέον γεγονός, αλλά επειδή οριακά κάθε χρόνος αναμονής κόστισε και 1 χιλιάρικο.
Αφενός ο κόσμος έχει πάθει σοκ με το χρυσοπληρωμένο λογότυπο, αφετέρου όλοι προσπαθούν να καταλάβουν τι θέλει να πει ο ποιητής των 30.000 ευρώ. Όσο δηλαδή στοίχισε αυτό που περιμέναμε σχεδόν μισό αιώνα.
Μετρό έχουμε, λοιπόν, χαρές δεν έχουμε. Τουλάχιστον όταν λέγαμε «ωραίο το μετρό της Αθήνας, αλλά αυτό της Θεσσαλονίκης πραγματικά δεν... υπάρχει» γελάγαμε και λίγο. Τώρα μας κόπηκε το γέλιο. Αλλά εντάξει, σου λέει 30 χιλιάρικα όμως το εισιτήριο στα 60 λεπτά. Και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο;
Πάμε να τα πιάσουμε από την αρχή, για να καταλάβουμε λίγο πού βρισκόμαστε.
Το εργάκι με το «χυσό» λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης έγινε με απευθείας ανάθεση, σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε αναλυτικά στη Διαύγεια, έναντι 30.000 ευρώ. Α, θα σκέφτεται κανείς, τόσα χρήματα, θα είναι κάτι grande. Ένα «μ» σε τούνελ είναι, που θα μπορούσα να σκεφτώ κι εγώ κι εσύ και ο καθένας.
Δεδομένου ότι ο μέσος Έλληνας ζητάει βοήθεια από τη μάνα του για να βρει να βάλει τις κάλτσες του, θεώρησαν πως η ιδέα με εκκλησιαστικό-βυζαντινό και λίγο Νέα Υόρκη background θα γίνει αντιληπτή από ένα «μ» σε κύκλο; Ε, πλάκα μ-ε κάνεις.
Το νόημα του «μ»
«Πριν από μήνες, άρχισε ο σχεδιασμός της οπτικής ταυτότητας του μέτρο Θεσσαλονίκης (λογοτύπου) που συνδυάζει παράδοση με μοντέρνα αισθητική λειτουργικότητα και το τελικό αποτέλεσμα αρμονική ισορροπία έμπνευσης και σύγχρονης αισθητικής», ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας. «Είναι μια ταυτότητα που θα προσδώσει σε ένα σύγχρονο έργο την ιστορικότητα της Θεσσαλονίκης», πρόσθεσε.
Ο υπουργός ανέφερε ότι το «μ» επιλέχθηκε προκειμένου να παραπέμπει άμεσα στο μετρό, αλλά να διαφέρει από το κεφαλαίο «Μ». «Είναι το “μ” απλοποιημένο από το βυζαντινό “μ” ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα, την καθαρότητα και την αναγνωρισιμότητα σε ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών, ώστε να είναι ευανάγνωστο σε κάθε του χρήση», δήλωσε.
«Επιλέγει ένα σήμα με το «μ» που βλέπουμε σε εκκλησιαστικά σήματα με γραμματοσειρά Salonica», σχολίασε ο Νίκος Ταχιάος.
Από την πλευρά της, η Χρυσούλα Κρουστένη, προϊσταμένη του αρχιτεκτονικού τμήματος της «Ελληνικό Μέτρο», που εμπνεύστηκε και δημιούργησε το λογότυπο, εξήγησε ότι: «Η έρευνα για τη μελέτη είναι στοιχεία που πάρθηκαν και απ’ έξω, δηλαδή από το μετρό της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου κ.λπ. Πάρθηκαν κάποιες απόψεις και σίγουρα η διαδικασία της έρευνας στάθηκε και στο απόθεμα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης».
Η γραμματοσειρά που επιλέχθηκε είναι «κομίσιονερ», ενώ το τελικό αποτέλεσμα είναι μια απλοποίηση της γραμματοσειράς από τα βυζαντινά χειρόγραφα σε συνδυασμό με τα σύγχρονα δεδομένα, σύμφωνα με τους εμπνευστές του.
Ακύρωση δύο διαγωνισμών και απευθείας ανάθεση
Στις 4 Απριλίου, ο διαγωνισμος ακυρώθηκε, με την αιτιολογία ότι έπρεπε να επανακαθοριστούν οι όροι του. Η επιστολή της Ένωσης Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος ανέφερε: «Η γενική πρόσκληση, σε γραφίστες, αρχιτέκτονες, διακοσμητές, εικαστικούς καλλιτέχνες και σε όσους έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν πρόταση σύμφωνα με τους ειδικούς όρους και τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, εξισώνει τους επαγγελματίες και τις εταιρείες του χώρου με μη συναφείς ειδικότητες οι οποίες προφανώς και δεν μπορούν να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις αντίστοιχων εργασιών. Περιορίζει τις επιλογές σας και ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα εφαρμογών, διάρκειας και επικοινωνιακής αποτελεσματικότητας, καθώς το ζητούμενο αποτελεί αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης σχεδιασμού και εφαρμογών, εξειδικευμένων επαγγελματιών. Εξειδικευμένες εταιρείες μπορούν να αναλάβουν το συνολικό έργο της ταυτότητας του οργανισμού και, υπό συνθήκες, να μπουν σε διαδικασία διαγωνισμού».
Στις 25 Ιουνίου, γίνεται και δεύτερος διαγωνισμός, ο οποίος αυτή την φορά ακυρώνεται για «υπηρεσίες γραφικού σχεδιασμού», με την επίσημη αιτιολογία να αναφέρει ότι ο δεύτερος διαγωνισμός «απέβη άγονος, επειδή απορρίφθηκαν οι προσφορές όλων των διαγωνιζόμενων […] Μετά την ματαίωση της διαδικασίας του ανωτέρου διαγωνισμού και επειδή το χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά σύντομο (2 μήνες) και δεν επαρκεί για την προκήρυξη νέου διαγωνισμού, η Διεύθυνση Έργων Μετρό Θεσσαλονίκης με σχετικό Υπηρεσιακό Σημείωμα» και ακολούθως προτάθηκε η απευθείας ανάθεση.