Τετάρτη, 24 Απριλίου 2024

Η Σοφία Καζαντζιάν μιλά για την... διαφορετική Σονάτα του Σεληνόφωτος και την πρεμιέρα στην Ιρλανδία

17 Φεβρουαρίου 2017
Η Σοφία Καζαντζιάν μιλά για την... διαφορετική Σονάτα του Σεληνόφωτος και την πρεμιέρα στην Ιρλανδία

ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΜΕΤΑΞΗΤΙΝΟΥ

Πρεμιέρα στην καρδιά της Ιρλανδίας, στο Δουβλίνο θα κάνει στις 25 Μαρτίου η νέα παράσταση του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάριου Ιορδάνου, που μεταφέρει επί σκηνής μία διαφορετική Σονάτα του Σεληνόφωτος με τη Σοφία Καζαντζιάν, η οποία υπογράφει επίσης τη θεατρική διασκευή του έργου και τις χορογραφίες, στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η παράσταση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας και της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού, είναι ένας φόρος τιμής στο σπουδαίο Έλληνα ποιητή Γιάννη Ρίτσο. Η Σονάτα του Σεληνόφωτος συναντά επί σκηνής και άλλα έργα του ποιητή όπως η Εαρινή Συμφωνία αλλά και κείμενα του Φεντερίκο Γκ. Λόρκα και του Χαλίλ Γκιμπράν. Ο Μάριος Ιορδάνου και η Σοφία Καζαντζιάν έχουν στο ενεργητικό τους μία ευρωπαϊκή θεατρική πορεία (Βερολίνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Παρίσι, Μόσχα, Λονδίνο) με τις παραστάσεις τους “Δε φοβάμαι. Δεν ελπίζω. Είμαι...” για τον Νίκο Καζαντζάκη και “Ο Κρητικός (Ύμνος εις τον Έρωτα)” για τον Διονύσιο Σολωμό, πορεία η οποία βραβεύτηκε τον Οκτώβριο από την Unesco για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Η παράσταση θα ξεκινήσει το "ταξίδι" της στο Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, ένα από τα σπουδαιότερα πανεπιστημιακά ιδρύματα του κόσμου -με απόφοιτους μεταξύ άλλων τον Όσκαρ Ουάιλντ και τον Σάμιουελ Μπέκετ- με τη στήριξη της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ιρλανδία, της Ελληνικής Κοινότητας στο Δουβλίνο και του Ιρλανδοελληνικού Συλλόγου. Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί στη Μόσχα, στο Παρίσι, στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Είναι η πρώτη φορά που η Σονάτα ανεβαίνει με μία νέα ηθοποιό στον πρωταγωνιστικό ρόλο συμβολίζοντας έτσι την ψυχή του ανθρώπου που θέλει πάντα να ονειρεύεται, να ερωτεύεται και να ξεπερνάει το χρόνο και τη φθορά. Η επιλογή αυτή καθώς και η προσθήκη στον τίτλο της λέξης “venceremos” συμβολίζουν τον αγώνα του ανθρώπου να ξεπεράσει τον ίδιο του τον εαυτό και να ζήσει ελεύθερος με τον τρόπο που του προστάζει η καρδιά του. Η Σοφία Καζαντζιάν ερμηνεύει, χορεύει, τραγουδάει και ενσαρκώνει την ηρωίδα του ποιήματος υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Μ. Ιορδάνου, ο οποίος συμμετέχει και ο ίδιος στην παράσταση.

Σε λίγο καιρό ξεκινά ένα ταξίδι στην Ιρλανδία του Μπέκετ και του Ουαίλντ με δυο Ελληνες ηθοποιούς-εσάς- σε ένα πολύ αισθαντικό ποίημα του Ρίτσου

Ο ελληνικός πολιτισμός εκτός συνόρων στην πιο δύσκολη στιγμή για την Ελλάδα......

Πριν από πέντε περίπου χρόνια επιλέξαμε με τον Μάριο Ιορδάνου να δημιουργήσουμε ένα θέατρο που θα γίνει το μέσο να αναδειχθεί η ελληνική ποίηση, λογοτεχνία και φιλοσοφία εκτός συνόρων μέσα από ένα συνδυασμό τεχνών – μουσικής, τραγουδιού, χορού, θεάτρου, αρχικά γιατί πιστεύουμε ότι η Ελλάδα είναι ο πολιτισμός της και πνεύματα όπως ο Ρίτσος, ο Σολωμός, ο Καζαντζάκης είναι παγκόσμια. Επίσης, σε μία εποχή δύσκολη, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για όλο τον κόσμο, είναι επιτακτική ανάγκη να βρούμε δρόμους που μας ενώνουν και όχι δρόμους που διχάζουν. Η τέχνη δεν μπορεί να έχει σύνορα, όπως δεν μπορεί να έχει και η ψυχή και το πνεύμα του ανθρώπου, εάν θέλει πράγματι αυτός ο κόσμος να γίνει καλύτερος. Το γεγονός ότι αυτό το εγχείρημά μας βραβεύτηκε πρόσφατα από την Unesco για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό και επιπλέον έχουμε τη χαρά να παρουσιάζουμε τα έργα μας σε χώρους- σύμβολα άλλων χωρών, όπως είναι το Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, το Δημαρχείο του Παρισιού, ο Καθεδρικός Ναός της Ζυρίχης και τόσα άλλα μέρη, μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους και μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε.

Ποια είναι η Σονάτα του Σεληνόφωτος;

Η Σονάτα του Σεληνόφωτος είναι ένα ποίημα- αφορμή για να αφήσουμε ο καθένας ελεύθερη την ψυχή του να μιλήσει. Είναι η φωνή που δεν αφήνουμε να βγει, είναι ο αγώνας να ζήσουμε ελεύθεροι από όρια που στενεύουν τη σκέψη και μικραίνουν την ψυχή. Είναι ένα αριστούργημα, που μέσα από το συνδυασμό του και με άλλα έργα του Γιάννη Ρίτσου στην παράσταση, γίνεται η φωνή του ίδιου του ποιητή.

Εσείς και ο Μάριος Ιορδάνου. Δεμένοι στη ζωή και την τέχνη. Ποιο από τα δυο δεσίματα είναι το πιο ισχυρό;

Ο Γιάννης Ρίτσος έλεγε πως δεν έχουμε “παρά μονάχα μιας στιγμής τη ζωή και το φτερούγισμα”. Εγώ κάνω αυτό το “φτερούγισμα”, αυτό το πέρασμα στη ζωή, όπως ονειρευόμουν πάντα γιατί ο Μάριος μου έδωσε τα φτερά. Στο πρόσωπο του Μάριου συναντιούνται η ζωή μου και η τέχνη. Πώς να τα ξεχωρίσω;

Εχετε ποτέ τσακωθεί πάνω στην πρόβα για καλλιτεχνικούς λόγους;

Το μυστικό νομίζω ότι είναι να μπορείς μέσα από τον άνθρωπό σου να δημιουργείς, να εξελίσσεσαι και να βρίσκεις λύσεις. Αυτό μας έχει βοηθήσει και τους δύο. Ο ένας δηλαδή βοηθάει τον άλλο να μην εστιάζει στο τεχνικό για παράδειγμα πρόβλημα που μπορεί να προκύψει κατά τη διάρκεια των προβών, αλλά στη λύση του.

Πιστεύετε στη θεωρία του Πλάτωνα και του άλλου μισού;

Πιστεύω στη θεωρία του άλλου “ολόκληρου”. Για να γίνουν δύο άνθρωποι συνοδοιπόροι στη ζωή πρέπει νομίζω να μην ψάχνουν να γεμίσουν κάποιο κενό μέσα τους αλλά να νιώθουν δυνατοί και έτοιμοι να δώσουν σε έναν άλλον, επίσης ελεύθερο και γεμάτο άνθρωπο που μπορεί να υπάρξει μόνος του, απλά επιλέγει να μην το κάνει γιατί θέλει να υπάρξει μ' εσένα και όχι με κάποιον άλλον γενικά.

Καζαντζάκης, Σολωμός, Ρίτσος . Μεγάλοι ποιητές μεγάλες μορφές της ρωμιοσύνης. Ποιος έχει σειρά;

Καμιά φορά σκέφτομαι πως δε μας φτάνει με τον Μάριο μία ζωή για να κάνουμε όλα όσα έχουμε στο μυαλό μας. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα είναι ένα πρόσωπο που αγαπάμε και οι δύο πολλοί, γιατί αυτό μας κινεί μέχρι τώρα: Το γεγονός ότι οι σπουδαίοι αυτοί άνθρωποι, με το έργο των οποίων ασχολούμαστε, μιλάνε στην καρδιά μας και νιώθουμε για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, πως είναι επιτακτική ανάγκη να ξαναδιαβαστούν και ξανακουστούν σε αυτούς τους σκοτεινούς καιρούς.

Ο Μητσιάς έχει τραγουδήσει έναν στίχο '''νύχτες κλείνονται οι δουλειές, με ποτό και μ΄ενοχές''', Συμφωνείτε;

Προτιμώ τη μέρα, δε μου αρέσουν εξαρτήσεις τύπου αλκοόλ, τσιγάρο, ναρκωτικά και ό,τι άλλο μπορεί να δημιουργεί ψευδαισθήσεις. Το θέατρο έχει λαθεμένα ταυτιστεί με τη μη αλήθεια ή συχνά και με την αναπαράσταση της ζωής. Για μενα δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι εκείνη η αλήθεια που ξεβολεύει τη στερεότυπη σκέψη, που ενεργοποιεί την ψυχή και που φωτίζει αυτά που η ζωή θέλει να κρύψει. Εκεί που η πολιτική, η θρησκεία, η μόδα, ο εθνικισμός, το τυχαίο γεγονός ότι γεννήθηκες άνθρωπος θέλουν απεγνωσμένα να σε κάνουν να “μοιάζεις”, η τέχνη σου φωνάζει πως χωρίς το διαφορετικό ο κόσμος θα ήταν γκρι. Η τέχνη είναι ο δρόμος να ξεπεράσεις τύψεις και ενοχές που δέχτηκες να σου φορέσουν από όταν ήσουν παιδί και να γίνεις αυτός που ήθελες πάντα να είσαι. Κι εγώ θέλω να είμαι ελεύθερη και να μην ορίζομαι απ' έξω αλλά από την ψυχή μου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Σοφία Καζαντζιάν:

Ελληνίδα ηθοποιός, χορογράφος και γλωσσολόγος, αρμενικής καταγωγής. Μαζί με τον Μάριο Ιορδάνου πρωταγωνιστεί στις παραστάσεις “Δε φοβάμαι. Δεν ελπίζω. Είμαι...” για τον Νίκο Καζαντζάκη και “Ο Κρητικός (Ύμνος εις τον Έρωτα)” για τον Διονύσιο Σολωμό σε πόλεις της Ελλάδας και του Εξωτερικού (Βερολίνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Μόσχα, Παρίσι, Λονδίνο, Δουβλίνο) υπογράφοντας επίσης τις θεατρικές διασκευές και τις χορογραφίες.

Έχει γράψει τη μαύρη κωμωδία “Η Μέριλιν σου πάει πολύ”, στην οποία κράτησε τον ομώνυμο ρόλο και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.

Σεναριογράφος των δύο βραβευμένων μικρού μήκους ταινιών Gone with the sea (International Cinerockom Film Festival/ Hollywood και London Greek Film Festival/ Λονδίνο) και “Το Μυστικό του Θησέα” (London Greek Film Festival, Πρώτο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ για τον Νίκο Καζαντζάκη).

Έχει βραβευτεί από την Unesco για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό.

Έχει επίσης συνεργαστεί στο θέατρο και την τηλεόραση με τον Κώστα Κουτσομύτη, τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη, τον Λάκη Λαζόπουλο και άλλους.

Διδάσκει υποκριτική και σωματοποιημένο θέατρο στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Τράγκα.

 

Τέχνες

Ροή ειδήσεων

Share